V Česku otvorili netradičný obchod, kde si môžu zákazníci nakúpiť tovar z nedoručených balíčkov. Tento koncept je vo svete po pomerne známy a teraz sa dostal aj k našim susedom.
Stratené balíčky, ktoré nenašli svojho pôvodného adresáta, tak dostávajú druhú šancu. Niekedy sa v balíčkoch dokonca skrývajú netradičné veci. Zákazníci si mohli kúpiť napríklad zlatú tehlu.
Netradičný obchod v Prahe
Počas tohto týždňa otvorili v Prahe netradičný model obchodu, kde zákazník nevie, s čím vlastne odíde domov. Predávajú sa tu stratené zásielky, avšak v pôvodných obaloch, a tak nikto netuší, čo sa v balíčku skrýva. Nákup je preto skôr náhodou.
Takéto koncepty už zaznamenali úspechy napríklad v Paríži, Ríme, Viedni, Amsterdame alebo Berlíne. Aktuálne netradičný koncept zavítal aj do Prahy a pre Čechov je k dispozícii až 10 ton nedoručených zásielok.

Záujem je veľký
Ako uvádza portál CNN Prima News, záujem o nedoručené zásielky je veľký, pretože v deň otvorenia netradičného obchodu tu boli dlhé rady už od ranných hodín. Ako sme naznačili, pred kúpou nikto netuší, čo sa v balíčku skrýva a kupujúci sa rozhoduje len na základe veľkosti alebo váhy balíka.
Na nákup má každý zákazník 10 minút a vyberať si môže z dvoch kategórií. Kategória štandardných balíčkov stojí 50 korún českých za 100 gramov. Prémiová kategória je v cene 75 korún českých za 100 gramov. V balíkoch sa môže skrývať prakticky čokoľvek, napríklad oblečenie, hračky, elektronika, doplnky do domácnosti a podobne.
Ľudia chcú radšej prémiové balíčky
Ako objasnila mediálna zástupkyňa startupu King Colis Ema Čapková, štandardné balíčky môžu pochádzať z ľubovoľného e-shopu. Prémiové zas pochádzajú z väčších e-commerce platforiem. Podľa predavačky, ktorá sa vyjadrila pre CNN Prima News, väčšina zákazníkov mala záujem o prémiové balíčky.
Sociológ Vojtěch Bednář si myslí, že takýto spôsob nákupu budí tak trocha gamblera v každom jednom človeku. Zákazník je totižto ochotný podstúpiť riziko, zaplatí, no netuší, čo dostane. Po otvorení balíka ho čaká prekvapenie, no často sa mu dostane do rúk, ktorú nepotrebuje alebo mu jednoducho nevyhovuje.
Netradičný koncept vznikol počas pandémie
Netradičný koncept nakupovania vznikol počas pandémie covidu, pretože práve vtedy sa strácala kopa zásielok. Zakladatelia startupu sa preto rozhodli, že balíčkom dajú druhú šancu. Predaj nedoručených balíkov bude v Prahe prebiehať do konca tohto týždňa. Nakúpiť si tu teda môžete do nedele 12. októbra.
Ako dodali zakladatelia startupu, pri stratených balíčkoch sa neoplatí dohľadať adresáta. Dôvodom strácania je najmä zle vyplnená adresa adresáta. Takéto stratené balíky sú následne určené k likvidácii. Avšak, zakladatelia startupu sa rozhodli, že balíky za menšie peniaze odkúpia a následne ich naslepo predajú.