V online svete pribúdajú podvodné e-shopy, ktoré od zákazníkov vylákajú peniaze, no tovar im nepošlú. Prípadne pošlú úplne iný produkt a nie ten, ktorý si spotrebiteľ objednal. Tieto podvodné online obchody sa často maskujú za známe znáčky a zneužívajú ich dobré meno aj vizuálnu identitu.
Jedným zo znakov takýchto webov sú až podozrivo nízke ceny. Ak ste sa stali obeťou podvodného webu, máte možnosť, ako získať svoje peniaze späť. Využiť môžete takzvaný chargeback, čiže spätné zúčtovanie. Téme sa venoval český portál Novinky.cz.
Chargeback ako záchranná sieť
Pre spotrebiteľov, ktorým e-shop nedodal tovar alebo s nimi odmieta komunikovať o vrátení peňazí, existuje účinný nástroj. Finančné prostriedky môžete získať späť aj bez súčinnosti online obchodníka. Stačí využiť spomínanú možnosť chargeback.
Chargeback je mechanizmus, ktorý je súčasťou pravidiel kartových spoločností ako VISA alebo Mastercard. Vďaka nemu je platba kartou v e-shope oveľa bezpečnejšia než platba prevodom z účtu. Ak platba prebehla kartou (alebo inými online platobnými nástrojmi, napr. cez PayPal), môžete transakciu reklamovať.
Ako funguje chargeback
Chargeback umožňuje strhnúť peniaze späť z účtu obchodníka a vrátiť ich priamo klientovi. Je nutné ale preukázať, že obchodník sa zachoval nefér. Využitie tejto možnosti odporúča aj spotrebiteľská organizácia dTest. A to hlavne v prípadoch, keď tovar neprišiel, bol odlišný od objednaného, alebo keď obchodník strhol z účtu vyššiu sumu, než bola dohodnutá.

Ako prebieha celý proces?
Najskôr by sa mal zákazník pokúsiť vyriešiť problém priamo s obchodníkom. Požiadať ho o dodanie objednaného tovaru alebo o vrátenie peňazí. Ak e-shop nekomunikuje, prestal medzitým existovať, alebo odmieta problém riešiť, zákazník sa môže brániť. Treba čo najskôr kontaktovať svoju banku, teda tú, cez ktorú ste vykonali platbu za objednaný tovar. Následne platbu vo svojej banke zreklamujete.
Pripravte si čo najviac dôkazov
Aby bol proces chargeback úspešný, je dôležité zhromaždiť si čo najviac dôkazov. Medzi ne patrí faktúra alebo potvrdenie objednávky, potvrdenie o platbe (výpis z účtu), e-mailová alebo iná komunikácia s e-shopom (vrátane neúspešných pokusov o kontakt). Ak vám prišiel poškodený tovar alebo iný produkt než ten, ktorý ste si objednali, k reklamácii priložte aj fotografie.
Lehoty a obmedzenia
Banka, cez ktorú ste objednávku zaplatili, vašu sťažnosť preverí. Ak zistí pochybenie na strane obchodníka, osloví banku obchodníka. Tá potom transakciu stornuje a peniaze vráti na účet zákazníka. Treba ale rátať s určitými obmedzeniami a tiež s lehotami. Lehoty na podanie reklamácie sa totižto môžu líšiť v závislosti od konkrétnej banky a podmienok kartovej spoločnosti.
Niektoré banky uvádzajú, že reklamáciu je možné podať do 30 kalendárnych dní od zúčtovania transakcie. Iné banky uvádzajú dlhšie lehoty, napríklad maximálne 110 dní od dátumu transakcie. Zákazníkom sa preto odporúča overiť si presné lehoty priamo vo svojej banke.
Chargeback funguje len pri platbe kartou
Pri jednoduchších prípadoch trvá reklamácia do 30 dní, pri zložitejších až do 120 dní. Každopádne, pokúsiť sa získať späť svoje peniaze stojí za to. Treba však dodať, že chargeback funguje len pri platbe kartou.
Pri platbe bankovým prevodom (príkazom z účtu) alebo pri platbe cez QR kód je získanie peňazí späť od podvodného e-shopu oveľa zložitejšie. Banka má totižto obmedzené možnosti platbu stornovať a zostáva už len možnosť podať trestné oznámenie na polícii.
Menej známy e-shop si pred nákupom overte
Aby ste sa nedostali do nepríjemnej situácie, pred nákupom cez e-shop je vhodné si tento online obchod dostatočne preveriť. Ak e-shop neuvádza základné identifikačné údaje, akými je napríklad obchodný názov, IČO, adresa sídla alebo prevádzky, mali by ste byť mimoriadne opatrní. Zoznam rizikových e-shopov vedie aj Slovenská obchodná inšpekcia. Podvodníkom, žiaľ, aktuálne uľahčuje situáciu umelá inteligencia.