Let spoločnosti United Airlines z Denveru do Los Angeles narušil vo štvrtok (16. októbra) ráno dramatický incident. Vo výške 11 kilometrov nad Utahom narazil do kokpitu neznámy objekt, ktorý roztrieštil vonkajšiu vrstvu čelného skla a zranil pilota. Lietadlo muselo núdzovo pristáť. Vyšetrovatelia teraz skúmajú, či mohlo ísť o historicky prvý prípad zrážky s kozmickým odpadom, alebo pravdepodobnejší meteorit, píše VTM.cz.
Náraz v cestovnej výške
Incident sa odohral vo štvrtok 16. októbra 2025 okolo siedmej hodiny ráno. Boeing 737 MAX 8 spoločnosti United Airlines na linke 1093 bol v cestovnej hladine 36 000 stôp (približne 11 km) nad štátom Utah, keď do prednej časti kokpitu tvrdo narazil neznámy objekt. Zásah smeroval na čelné sklo pred prvým dôstojníkom a spôsobil roztrieštenie jeho vonkajšej vrstvy.
Našťastie, okná v kokpite sú viacvrstvové, takže kabína si udržala tlak. Dovnútra však vleteli úlomky z vnútornej vrstvy skla, ktoré zranili pilota na ruke. Podľa svedectva jednej z pasažierok letušky náhle prerušili servis a pilot oznámil kolíziu s neidentifikovaným predmetom.

Núdzové pristátie a následné vyšetrovanie
Posádka zareagovala okamžite, začala rýchlo klesať o desaťtisíc stôp a zamierila na najbližšie vhodné letisko v Salt Lake City. Na palube zavládlo napätie. Pilotovi sa však aj napriek zraneniu podarilo s lietadlom bezpečne pristáť približne 50 minút po incidente. Cestujúci následne pokračovali v ceste náhradným lietadlom. Nikto zo 134 pasažierov neutrpel vážne zranenia.
Fotografie z miesta ukazujú silný náraz – sklo bolo prasknuté v ľavom hornom rohu a na kovovom ráme zostali ryhy a stopy pripomínajúce obhorenie. Prípad okamžite prevzal americký Národný úrad pre bezpečnosť v doprave (NTSB). Vyšetrovatelia teraz analyzujú dáta z radarov, meteorologických staníc a letových zapisovačov. Kľúčový dôkaz – poškodené čelné sklo – skúmajú v laboratóriách. Analýza materiálu by mala odhaliť prípadné mikročastice cudzieho materiálu a pomôcť určiť pôvod objektu. Vyšetrovanie môže trvať jeden až dva roky.
Kozmický odpad, alebo meteorit?
Hlavnou otázkou zostáva, čo presne lietadlo zasiahlo. Samotný kapitán mal údajne nahlásiť zrážku s „kozmickým odpadom“. Ak by sa to potvrdilo, išlo by o historicky prvý takýto prípad. Tejto teórii nahrávajú aj tmavé stopy na ráme okna.

Experti však považujú za pravdepodobnejšiu zrážku s malým meteoritom. Medzi ďalšie, menej pravdepodobné teórie, patrí závada materiálu alebo elektrický oblúk vo vyhrievacej vrstve skla, ktorý mohol zanechať spomínané stopy.
Bežné príčiny kolízií možno v tejto výške vylúčiť. Na zrážku s vtákom je 11 kilometrov príliš vysoko a keďže obloha bola jasná, vylúčené sú aj krúpy. Hoci sa špekulovalo aj o meteorologickom balóne, žiadny oficiálny v oblasti nebol. Pravdepodobnosť, že by komerčné lietadlo zasiahlo teleso z obežnej dráhy, sa odhaduje na 1 ku biliónu. Množstvo kozmického odpadu však neustále rastie – NASA sleduje už viac ako 25 000 väčších kusov. Tento incident tak opäť otvára debatu o bezpečnosti letectva v súvislosti s narastajúcim znečistením obežnej dráhy.