Slovensko čakajú od januára 2026 zmeny v zákone o cestnej premávke. Novela, ktorú parlament posunul do druhého čítania, reaguje na rastúci počet kolízií na chodníkoch zavedením rýchlostného limitu (tzv. maximálna „rýchlosť chôdze“) pre kolobežky a bicykle. Zároveň prináša úľavu pre starších vodičov, keďže posúva vekovú hranicu pre povinné lekárske prehliadky a zjednodušuje ich absolvovanie, píše denník Pravda.
Chodníky budú bezpečnejšie
Návrh novely, ktorý vypracoval poslanec Ľubomír Vážny, reaguje na narastajúci počet kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek, bicyklov a iných dopravných prostriedkov s pomocným motorčekom. Masívne rozšírenie týchto dopravných prostriedkov v mestách podľa dôvodovej správy sprevádza časté nerešpektovanie pravidiel a ohrozovanie chodcov.
Štatistiky z Bratislavy za prvý štvrťrok 2023 evidujú desať takýchto nehôd, z toho jednu s tragickými následkami, pričom reálny počet môže byť ešte vyšší.

Kľúčovou zmenou je preto zavedenie presne definovanej maximálnej povolenej rýchlosti na chodníkoch, ktorá doteraz chýbala. Táto tzv. „rýchlosť chôdze“ bude stanovená na 6 km/h, čo zodpovedá hornej hranici priemernej rýchlosti chôdze dospelého človeka.
Pri tejto rýchlosti je podľa predkladateľov riziko vážnych zranení pri kontakte s chodcom výrazne nižšie. Toto obmedzenie sa bude vzťahovať na všetky osoby pohybujúce sa po chodníku inak ako pešo, teda aj na korčuliarov či skateboardistov. Cieľom je zaistiť, aby chodníky zostali primárne bezpečným priestorom pre chodcov.
Lekárske prehliadky až od 70 rokov
Druhá časť novely prináša výraznú zmenu pre starších vodičov. Na základe policajných štatistík za rok 2023, podľa ktorých vodiči vo veku od 65 do 70 rokov spôsobili len minimum nehôd, sa navrhuje zvýšiť veková hranica pre povinnú lekársku prehliadku zo 65 na 70 rokov. Dôvodom je aj technologický pokrok v bezpečnostných systémoch áut a zlepšujúci sa zdravotný stav populácie.
Zároveň sa má zjednodušiť aj samotný proces. Vodiči nad 70 rokov budú môcť potrebnú prehliadku absolvovať u svojho všeobecného lekára, čo im ušetrí čas aj peniaze za cestovanie či poplatky u špecialistov. Ak navyše vodič v danom roku už absolvoval všeobecnú preventívnu prehliadku, ktorá spĺňa potrebné kritériá, táto sa mu uzná a nebude musieť absolvovať duplicitné vyšetrenie. Týmto krokom sa má odľahčiť aj zdravotný systém. Pre osoby nad 80 rokov sa navrhuje interval prehliadok upraviť na každé dva a pol roka.
Novela už prešla prvým čítaním v parlamente a ak ju poslanci definitívne schvália, mala by začať platiť od januára 2026.

Môže maximálna “rýchlosť chôdze” naozaj pomôcť?
Hoci to na prvý pohľad môže niekomu vyznieť ako bizár, v skutočnosti toto opatrenie má reálny potenciál výrazne prispieť k lepšej bezpečnosti, aj keď jej celková účinnosť bude závisieť od viacerých faktorov, najmä od vymožiteľnosti a dodržiavania tohto pravidla.
Fyzika je neúprosná – kinetická energia objektu rastie s druhou mocninou jeho rýchlosti. Náraz kolobežky idúcej rýchlosťou 6 km/h (čo je v podstate tempo chôdze) do chodca bude mať neporovnateľne menšie následky ako náraz pri rýchlosti 15 km/h alebo dokonca 25 km/h. Pri takto nízkej rýchlosti je pravdepodobnosť vážneho úrazu (zlomenín, úrazu hlavy) minimálna.
Dôležitým aspektom je tiež zvýšenie reakčného času pre obe strany. Pri rýchlosti 6 km/h má jazdec na kolobežke oveľa viac času zareagovať na nečakaný pohyb chodca (napríklad dieťa, ktoré vybehne spoza rohu) a bezpečne zastaviť. Rovnako aj chodec má viac času všimnúť si prichádzajúcu kolobežku a vyhnúť sa jej. Pri vyšších rýchlostiach je brzdná dráha dlhšia a čas na reakciu minimálny, čo vedie ku kolíziám.
Navyše, doterajšia legislatíva bola často vágna (napríklad „nesmie ohroziť chodca“), čo sťažovalo dokazovanie priestupku. Stanovenie presného číselného limitu dáva polícii konkrétny nástroj na postihovanie nezodpovedných jazdcov a zároveň vysiela jasný signál, že chodník je primárne priestorom pre chodcov, kde majú ostatní len obmedzenú rýchlosť.
Problémom však môže byť vymožiteľnosť. Pre políciu bude náročné kontrolovať a dokazovať prekročenie rýchlosti 6 km/h na chodníkoch. Hrozí, že ak nebude pravidlo dôsledne vymáhané, mnohí jazdci ho budú ignorovať. Taktiež rýchlosť 6 km/h je pre kolobežku či bicykel veľmi nízka, čo môže viesť k frustrácii jazdcov a ich presunu na cesty (kde môžu byť ohrození inak) alebo k ignorovaniu pravidla.


