Vládny plán dotovať sumou 5,2 milióna eur leteckú linku medzi Bratislavou a Košicami vyvolal ostrú kritiku. Podľa experta Progresívneho Slovenska na dopravu Martina Pekára ide o cynický krok, ktorý ignoruje reálne potreby ľudí v regiónoch a za peniaze všetkých daňových poplatníkov poisťuje zisk súkromnej maďarskej spoločnosti. Svoj komentár zverejnil na portáli Aktuality.sk.
Štedrá dotácia
Prevádzkovateľom novej linky bude spoločnosť Wizz Air, ktorá má na jej prevádzku do marca 2028 získať od štátu dotáciu vo výške 5,2 milióna eur. Podľa prepočtov Pekára je táto suma neprimerane štedrá. Mesačná dotácia vo výške približne 175-tisíc eur podľa neho pokrýva až 51 percent mesačných nákladov na prevádzku linky.
Z jeho analýzy vyplýva, že vďaka týmto peniazom bude súkromná firma v zisku aj v prípade, že bude lietať s poloprázdnymi lietadlami. Bod zvratu, teda ziskovosť, dosiahne už pri 36-percentnej obsadenosti, zatiaľ čo bez dotácie by to bolo pri štandardnej 73-percentnej obsadenosti.
Pri 80-percentnej vyťaženosti, kedy by už linka bola zisková aj sama o sebe, štátna dotácia tento zisk ešte navýši na vyše 200-tisíc eur mesačne. Slovenskí daňovníci sa tak podľa autora skladajú na garantovaný zisk súkromnej firmy a poisťujú ju proti akémukoľvek podnikateľskému riziku.

Zlé priority
Pekár ostro kritizuje priority vlády Roberta Fica. Poukazuje na to, že zatiaľ čo sa milióny eur investujú do leteckej linky pre úzku skupinu ľudí, systémová doprava, ktorú využívajú státisíce občanov denne, kolabuje. Medzi najväčšie problémy radí katastrofálny stav železníc, kde meškajú vlaky, kazia sa trate a horia rušne, nedokončenú diaľnicu do Košíc a postupný zánik diaľkovej autobusovej dopravy po tom, čo ju štát prestal dotovať, čo najviac poškodilo najchudobnejšie regióny.
Výsmech bežným ľuďom
Tento prístup je podľa autora výsmechom bežným ľuďom. Vytvára absurdnú situáciu, v ktorej sa študentka z Hnúšte nedostane domov na víkend, pretože jej zrušili autobus, no zároveň sa zo svojich daní skladá na pohodlný a dotovaný let manažéra medzi Bratislavou a Košicami. Prezentovať tento krok ako úspech je podľa neho drzosťou voči všetkým občanom, ktorí denne zápasia s reálnymi problémami slovenskej dopravy.
Ako leteckú linku využijú bežný ľudia?
Hoci kritika formy a výšky štátnej dotácie je oprávnená, samotná existencia rýchleho a priameho leteckého spojenia medzi Bratislavou a Košicami môže byť prospešná aj pre bežných ľudí.
Cesta autom alebo vlakom medzi týmito dvoma mestami trvá približne päť hodín, často aj viac v závislosti od dopravy. Samotný let trvá približne hodinu. Aj po započítaní času potrebného na cestu na letisko a absolvovanie letiskových procedúr môže byť celkový čas prepravy výrazne kratší, často aj o dve hodiny. Pre ľudí, ktorí potrebujú absolvovať jednodňovú cestu za prácou, úradmi alebo v naliehavých rodinných záležitostiach, je to obrovská výhoda, ktorá im môže ušetriť pol dňa.
Dôležitým prínosom je tiež vytvorenie konkurenčného tlaku na ostatných dopravcov, najmä na štátne železnice. Ak budú mať cestujúci k dispozícii rýchlu a cenovo porovnateľnú alternatívu, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) bude nútená viac sa snažiť – či už zlepšením kvality služieb v IC vlakoch, dodržiavaním grafikonu, alebo ponúkaním konkurencieschopnejších cien. Z existencie leteckej linky tak môžu v konečnom dôsledku profitovať aj tí, ktorí naďalej budú cestovať vlakom.

Na druhú stranu, vážne a často kritizované negatíva môžu tieto pozitíva vyrovnať a v určitom smere aj zatieniť.
Dotácia vo výške 5,2 milióna eur je verejný zdroj, ktorý by sa dal použiť na riešenie oveľa pálčivejších problémov v doprave, ktoré sa dotýkajú státisícov ľudí. Kritici argumentujú, že ide o zlé nastavenie priorít, keď vláda financuje relatívne luxusnú službu pre úzku skupinu cestujúcich, zatiaľ čo kolabuje základná infraštruktúra – meškajú a horia vlaky, chýba dobudovaná diaľnica a v chudobnejších regiónoch sa rušia kľúčové autobusové spoje.
Ďalším zásadným problémom je samotná konštrukcia dotácie. Nie je nastavená tak, aby len pomohla linke prežiť, ale tak, aby súkromnej firme garantovala zisk takmer bez akéhokoľvek podnikateľského rizika. Ako ukázala analýza, dotácia pokrýva viac ako polovicu prevádzkových nákladov, vďaka čomu je letecká spoločnosť zisková, aj keď lieta s poloprázdnym lietadlom. Verejné peniaze tak v podstate slúžia ako poistka proti strate a na zabezpečenie zisku súkromného, navyše zahraničného, dopravcu.