TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: My šetríme, štát dá 5 MILIÓNOV eur niečo, čo je podľa väčšiny zbytočné (čo sa deje)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

My šetríme, štát dá 5 MILIÓNOV eur niečo, čo je podľa väčšiny zbytočné (čo sa deje)

Odborník na dopravu z Progresívneho Slovenska ostro kritizuje novú leteckú linku medzi Bratislavou a Košicami. Čo presne mu vadí?

16. septembra 2025 14:31
Roman Drexler
16. septembra 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Opozičný expert kritizuje dotáciu 5,2 milióna eur pre Wizz Air na linku Bratislava-Košice ako neprimerane štedrú
  • Vďaka dotácii bude aerolinka podľa prepočtov zisková aj pri nízkej, 36-percentnej obsadenosti lietadiel
  • Kritici poukazujú na zlé priority vlády, ktorá financuje lety pre úzku skupinu ľudí, zatiaľ čo kolabuje vlaková a autobusová doprava pre regióny

Vládny plán dotovať sumou 5,2 milióna eur leteckú linku medzi Bratislavou a Košicami vyvolal ostrú kritiku. Podľa experta Progresívneho Slovenska na dopravu Martina Pekára ide o cynický krok, ktorý ignoruje reálne potreby ľudí v regiónoch a za peniaze všetkých daňových poplatníkov poisťuje zisk súkromnej maďarskej spoločnosti. Svoj komentár zverejnil na portáli Aktuality.sk. 

Štedrá dotácia

Prevádzkovateľom novej linky bude spoločnosť Wizz Air, ktorá má na jej prevádzku do marca 2028 získať od štátu dotáciu vo výške 5,2 milióna eur. Podľa prepočtov Pekára je táto suma neprimerane štedrá. Mesačná dotácia vo výške približne 175-tisíc eur podľa neho pokrýva až 51 percent mesačných nákladov na prevádzku linky. 

Z jeho analýzy vyplýva, že vďaka týmto peniazom bude súkromná firma v zisku aj v prípade, že bude lietať s poloprázdnymi lietadlami. Bod zvratu, teda ziskovosť, dosiahne už pri 36-percentnej obsadenosti, zatiaľ čo bez dotácie by to bolo pri štandardnej 73-percentnej obsadenosti.

Pri 80-percentnej vyťaženosti, kedy by už linka bola zisková aj sama o sebe, štátna dotácia tento zisk ešte navýši na vyše 200-tisíc eur mesačne. Slovenskí daňovníci sa tak podľa autora skladajú na garantovaný zisk súkromnej firmy a poisťujú ju proti akémukoľvek podnikateľskému riziku. 

Lietadlo, Wizz Air, Ryanair
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Zlé priority

Pekár ostro kritizuje priority vlády Roberta Fica. Poukazuje na to, že zatiaľ čo sa milióny eur investujú do leteckej linky pre úzku skupinu ľudí, systémová doprava, ktorú využívajú státisíce občanov denne, kolabuje. Medzi najväčšie problémy radí katastrofálny stav železníc, kde meškajú vlaky, kazia sa trate a horia rušne, nedokončenú diaľnicu do Košíc a postupný zánik diaľkovej autobusovej dopravy po tom, čo ju štát prestal dotovať, čo najviac poškodilo najchudobnejšie regióny. 

Výsmech bežným ľuďom 

Tento prístup je podľa autora výsmechom bežným ľuďom. Vytvára absurdnú situáciu, v ktorej sa študentka z Hnúšte nedostane domov na víkend, pretože jej zrušili autobus, no zároveň sa zo svojich daní skladá na pohodlný a dotovaný let manažéra medzi Bratislavou a Košicami. Prezentovať tento krok ako úspech je podľa neho drzosťou voči všetkým občanom, ktorí denne zápasia s reálnymi problémami slovenskej dopravy. 

Ako leteckú linku využijú bežný ľudia?

Hoci kritika formy a výšky štátnej dotácie je oprávnená, samotná existencia rýchleho a priameho leteckého spojenia medzi Bratislavou a Košicami môže byť prospešná aj pre bežných ľudí. 

Cesta autom alebo vlakom medzi týmito dvoma mestami trvá približne päť hodín, často aj viac v závislosti od dopravy. Samotný let trvá približne hodinu. Aj po započítaní času potrebného na cestu na letisko a absolvovanie letiskových procedúr môže byť celkový čas prepravy výrazne kratší, často aj o dve hodiny. Pre ľudí, ktorí potrebujú absolvovať jednodňovú cestu za prácou, úradmi alebo v naliehavých rodinných záležitostiach, je to obrovská výhoda, ktorá im môže ušetriť pol dňa. 

Neprehliadnite

Peniaze, nájom
Stav je vážny: TRETINA Slovákov nemá peniaze, zmeniť to nevedia (+ čísla)
Aktuálne, Slovensko, štát
AKTUÁLNE: Slováci nakúpia aj cez sviatky. Obchody už NEMUSIA byť zatvorené (+ dátum)
Peniaze, štát, dôchodok, ceny
Firmy sa postavili Ficovi: Tisíce ľudí dostanú v ZRUŠENÝ sviatok PLATENÉ voľno

Dôležitým prínosom je tiež vytvorenie konkurenčného tlaku na ostatných dopravcov, najmä na štátne železnice. Ak budú mať cestujúci k dispozícii rýchlu a cenovo porovnateľnú alternatívu, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) bude nútená viac sa snažiť – či už zlepšením kvality služieb v IC vlakoch, dodržiavaním grafikonu, alebo ponúkaním konkurencieschopnejších cien. Z existencie leteckej linky tak môžu v konečnom dôsledku profitovať aj tí, ktorí naďalej budú cestovať vlakom. 

Peniaze, štát, daň, konsolidácia, odvody
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Na druhú stranu, vážne a často kritizované negatíva môžu tieto pozitíva vyrovnať a v určitom smere aj zatieniť.  

Dotácia vo výške 5,2 milióna eur je verejný zdroj, ktorý by sa dal použiť na riešenie oveľa pálčivejších problémov v doprave, ktoré sa dotýkajú státisícov ľudí. Kritici argumentujú, že ide o zlé nastavenie priorít, keď vláda financuje relatívne luxusnú službu pre úzku skupinu cestujúcich, zatiaľ čo kolabuje základná infraštruktúra – meškajú a horia vlaky, chýba dobudovaná diaľnica a v chudobnejších regiónoch sa rušia kľúčové autobusové spoje. 

Ďalším zásadným problémom je samotná konštrukcia dotácie. Nie je nastavená tak, aby len pomohla linke prežiť, ale tak, aby súkromnej firme garantovala zisk takmer bez akéhokoľvek podnikateľského rizika. Ako ukázala analýza, dotácia pokrýva viac ako polovicu prevádzkových nákladov, vďaka čomu je letecká spoločnosť zisková, aj keď lieta s poloprázdnym lietadlom. Verejné peniaze tak v podstate slúžia ako poistka proti strate a na zabezpečenie zisku súkromného, navyše zahraničného, dopravcu. 

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Peniaze, euro, bankovky Čakali ste nižšie ceny? Smola. Potvrdili ĎALŠIE zdražovanie, viac zaplatia úplne všetci (+ čísla)
Ďalší článok pozor, peniaze, dôchodok, trinásty dôchodok, daň, povinnosť, dane, asociácia POZOR: Štát napokon nevyplatí KĽÚČOVÝ príspevok. Mnohí s ním rátali (čo sa mení)

Najčítanejšie

Mimoriadne, peniaze, zdražovanie, daň
Štát volá ľuďom, že zruší ich dôchodok: Nepáči sa mu, ako reagujú
30. októbra 2025
EČV/ŠPZ
Prichádza VEĽKÁ zmena v ŠPZ-kách: Chcú zaviesť mesačný poplatok
30. októbra 2025
Peniaze, bankovky, euro
Štát vám ZNOVU vezme peniaze: Výplaty budú nižšie, prekvapení budú aj rodičia (platné od 1. 1. 2026)
29. októbra 2025
Mimoriadne
Toto sa už NEDÁ zastaviť: Oznámili HISTORICKÉ prepúšťanie, výpoveď dostane takmer 50-tisíc ľudí
30. októbra 2025

Najnovšie články

  • Už nemusíte ani klikať: Vírus sa vám dostane do zariadenia, aj keď neurobíte nič
  • Začnite šetriť od seba: Štát začal ľuďom radiť, aby vypínali Wi-Fi. Toľkoto sa dá ušetriť
  • Google hlási MIMORIADNY zlom: Jeho nový čip je 13 000x rýchlejší ako NAJLEPŠÍ superpočítač
  • EÚ totálne PRASKLI nervy: Slovensko chce postaviť pred súd (čo sa deje)
  • Na benzín a naftu zabudnite: Slovákom ZAKÁŽU kupovať takéto autá

Bude sa vám páčiť

mimoriadne, elektrina, energia

Oznámili konkrétnu ENERGOPOMOC: Takto presne bude fungovať (čakajte list)

31. októbra 2025
Diaľničná známka

REVOLÚCIA je tu: Postavili diaľnicu ako z budúcnosti. To, čo dokáže, všetko zmení

30. októbra 2025

Viete, čo znamená táto dopravná značka? Stovky ľudí za ňu už dostali pokutu 70 €

30. októbra 2025
Aktuálna správa

Záhadný požiar v maďarskej rafinérii: Orbán pripúšťa, že možno nešlo o obyčajnú nehodu

30. októbra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?