Slovenské banky za posledných päť rokov premenili obraz svojho fungovania tak výrazne, že viacerí klienti už kamennú pobočku mesiace nenavštívili. Najväčšia zmena čaká práve tých, ktorí sú zvyknutí na hotovostné služby, pretože podľa odborníkov je len otázkou času, kedy banky z pobočiek úplne odstránia pokladne. Dôvod je jednoduchý, správa hotovosti je pre finančné domy čoraz nákladnejšia a nezodpovedá trendom digitalizácie.
Kým v roku 2018 zamestnávali banky na Slovensku o dve tisícky ľudí viac, dnes sa ich rady výrazne preriedili. Najväčší odliv zamestnancov zaznamenala Slovenská sporiteľňa, ktorá prišla o vyše 600 pracovníkov. Spolu s nimi z trhu zmizlo aj takmer 30 pobočiek, a to len za minulý rok. Tento trend však nie je iba slovenskou výnimkou, podobný vývoj vidíme v mnohých európskych krajinách, kde digitalizácia zatlačila na nároky klientov aj vedenia bánk.
Menej pobočiek, viac aplikácií
Banky už dávno nevnímajú pobočky ako miesto, kde si ľudia riešia každodenné platby. Bežné úkony sú v kamennej prevádzke často drahšie ako online, čím sú zákazníci motivovaní presunúť sa do mobilných aplikácií. Pobočky čoraz viac fungujú len ako predajné centrá pre hypotéky a investície.
VÚB banka za posledných sedem rokov znížila stavy o približne 480 zamestnancov, hoci zatvorila iba dve pobočky. ČSOB, ktorá pred časom vstrebala OTP, v minulom roku zavrela tri prevádzky a momentálne ich prevádzkuje celkom 107.
Odlišné stratégie bánk
Nie všetky finančné inštitúcie sa uberajú rovnakou cestou. Tatra banka je výnimkou, keďže od roku 2018 postupne naberala nových ľudí a dnes zamestnáva viac než pred šiestimi rokmi. Aj ona však pristúpila k optimalizácii siete, keď zrušila dve pobočky a zostala na 140 adresách.
Stabilnejší prístup sledujeme v Prime banke, ktorá drží počet prevádzok na čísle 111 a obmedzuje len mierne redukcie v počte pracovníkov. Rovnako 365.banka s Poštovou bankou obmedzili personál o 274 osôb a dnes prevádzkujú 54 pobočiek.
Zisky rastú, no náklady tlačia
Napriek škrtom sa bankám darí v poskytovaní úverov. Počet nových hypoték za prvý polrok 2025 vzrástol medziročne o 76 percent a podnikové úvery poskočili o 45 percent. Čistý zisk po zdanení sa zvýšil na 574 miliónov eur, čo predstavuje rast o 4,9 percenta. Pod povrchom je však obraz menej optimistický.
Zisk pred zdanením klesol o 1,6 percenta, keďže rastú prevádzkové náklady aj tvorba rezerv. Slovenský bankový sektor tak stále zaostáva za priemerom Európskej únie a patrí medzi najmenej profitabilné v regióne.
Budúcnosť bánk preto smeruje k čoraz väčšej automatizácii a k digitálnym službám, ktoré nahradia časť rutinných prác. Hoci umelá inteligencia zatiaľ podľa odborníkov neznamená masívne prepúšťanie v pobočkách, prvé zásahy už cítiť v zákazníckych centrách a centrálach.