Lekári varujú, že Slováci často pristupujú k voľnopredajným liekom nesprávne. Štatistiky ukazujú, že spotreba takýchto liekov je na vzostupe, no pacienti by si mali uvedomiť možné riziká pri častom a pravidelnom užívaní liekov bez predpisu.
Téme sa venoval Rádiožurnál aj portál STVR, ktorý uvádza, že v niektorých prípadoch môžu tieto voľnopredajné lieky ovplyvniť aj inú liečbu, ktorú naordinoval lekár.
Spotreba voľnopredajných liekov stúpa
Štatistiky ukazujú, že spotreba voľnopredajných medikamentov na Slovensku každým rokom stúpa. Podľa lekárov to nie je dobrý signál. Aj preto Slovenská lekárnická komora (SLK) upozornila, že pacienti užívanie týchto medikamentov berú často ľahkovážne. Všeobecný lekár ale varuje pred negatívnymi rizika. Hrozí napríklad predávanie, a tak na opatrnosť vyzýva aj Štátny ústav pre kontrolu liečiv (ŠÚKL).
Tieto boli kedysi na predpis
Lekári spomínajú napríklad medikamenty na zníženie žalúdočnej kyseliny. Tie pred desiatimi rokmi predpisovali len gastroenterológovia, no dnes sa k nim dostanú ľudia aj bez predpisu. Prezident SLK Ondrej Sukeľ pre STVR povedal, že pacienti si ich chodia kupovať opakovane. V tejto súvislosti upozornil, že hoci im medikament môže zmierniť príznaky, hlavný problém alebo spúšťač ťažkostí zostane zanedbaný.
Ešte väčším problémom je fakt, že v niektorých prípadoch dokážu voľnopredajné lieky negatívne ovplyvniť inú liečbu. „U liekov, ktoré sú dostupné bez lekárskeho predpisu, ako keby sa u ľudí strácalo povedomie o tom, že skutočne ide o liek a že si vyžaduje takisto nejaký dohľad, svoju indikáciu a nemala by liečba takýmto liekom trvať dlhšie ako, povedzme, týždeň – dva,“ povedal Sukeľ.

Problémové reklamy na lieky
Odborník si myslí, že za týmto trendom je viacero faktorov. Napríklad pracovná vyťaženosť ľudí alebo dlhé čakacie lehoty u lekárov špecialistov. Za problémové ale označil aj reklamy na lieky. Sukeľ tvrdí, že by mali byť obmedzené. Doplnil, že akonáhle sa objaví masívnejšia kampaň na konkrétny voľnopredajný medikament, tak sa to prejaví aj na číslach spotreby týchto liekov. Ľudia si ich chodia kupovať vo zvýšenej miere, preto je efekt reklám na spotrebiteľské správanie zjavný.
Vplyv reklamy si všimol aj všeobecný lekár pre dospelých Marián Šóth. Hovorí, že množstvo pacientov k nemu prichádza s tým, že už majú doma nakúpené lieky. Nakúpia si v podstate všetko, čo je v lekárni dostupné. Spomenuli tiež, že pacienti prichádzajú aj s tým, že využili klamlivú reklamu, no úľavu od príznakov im tieto medikamenty neposkytli. No a Štátny ústav pre kontrolu liečiv takisto zdôrazňuje, že voľnopredajný liek nie je bežný spotrebný tovar. Pacienti by preto takéto medikamenty mali užívať s maximálnou rozvahou.
Zmena prichádza postupne
Čo sa týka zmeny výdaja lieku z viazaného na lekársky predpis do režimu voľného predaja, toto je prísne regulované. Hovorkyňa ŠÚKL Lucia Balážiková vysvetlila, že k zmene môže dojsť len vtedy, keď sa medikament dlhodobo používa a jeho bezpečnosť je dobre známa. Navyše sa predpokladá, že ide medikament na také ochorenie, ktoré pacient dokáže rozpoznať a zvládnuť sám.