Slovákov dnes čoraz častejšie mätú hovory, ktoré na prvý pohľad vyzerajú ako telefonáty od oficiálnych úradov. Na displeji svieti číslo podobné tomu, ktoré používajú štátne inštitúcie, no v skutočnosti ide o hlas z cudziny. Podvodníci využívajú techniku takzvaného spoofingu a čo je najnebezpečnejšie, dokážu v ľuďoch vyvolať okamžitý strach aj pocit viny.
Hovor, ktorý pôsobí presvedčivo
Útočníci sa často vydávajú za zamestnancov Sociálnej poisťovne. Tvrdia, že dôchodok alebo iný príspevok bol pozastavený a žiadajú okamžité zadanie údajov z karty či prihlásenia do internetbankingu. Zaskočený človek má len pár sekúnd na reakciu a pod psychickým tlakom uverí, že musí konať hneď.

Polícia upozorňuje, že podvody už nedopadajú iba na starších občanov, ale čoraz častejšie aj na mladších, ktorí sú zvyknutí riešiť väčšinu vecí digitálne. Technicky dokonalá kópia čísla a autoritatívny tón páchateľov dokážu zneistiť aj skúseného používateľa.
Operátori držia obrannú líniu
Telekom a O2 už nasadili spoločný systém, ktorý denne zachytí desaťtisíce hovorov z falošných zdrojov. Týmto filtrom neprejde veľká časť útokov, no stále neexistuje spôsob, ako zaručiť úplnú bezpečnosť. Útočníci sa presúvajú na nové zahraničné linky a pravidelne menia techniku, aby obišli ochranu.
Orange a SWAN aktuálne rokujú o zapojení do tejto infraštruktúry, čo by mohlo ochranu rozšíriť na väčšinu slovenských SIM kariet. Asociácia mobilných operátorov pritom pripomína, že štátne inštitúcie nikdy nezisťujú heslá či čísla kariet telefonicky a všetky zásadné dokumenty posielajú výhradne listom.
Čo urobiť pri podozrivom hovore
Bezpečnostní špecialisti odporúčajú podozrivý telefonát okamžite ukončiť. Nikdy netreba diktovať PIN, heslá ani čísla platobných kariet. Ak má človek pochybnosti, najistejšie je kontaktovať danú inštitúciu cez oficiálne číslo uvedené na jej webovej stránke. V prípade, že už došlo k odovzdaniu údajov, odborníci radia okamžite zavolať do banky, zablokovať prístup do internetbankingu a zrušiť karty. Súčasne je potrebné nahlásiť podvod polícii, najlepšie cez číslo 158.
Budúcnosť pritom nevyzerá priaznivo. Kybernetickí experti predpokladajú, že do konca roku 2025 sa podvodné hovory zaradia medzi najčastejšie hrozby pre bežných používateľov na Slovensku. Navyše sa očakáva, že útočníci budú využívať ešte sofistikovanejšie metódy umelého hlasu aj pokročilejšie techniky skrývania pôvodu hovoru. Otázkou zostáva, či dokážu ochranné mechanizmy tempo vývoja udržať, alebo sa ľudia budú musieť čoraz viac spoliehať na vlastnú ostražitosť.
Zdá sa, že Slovensko čaká dlhý zápas o digitálnu bezpečnosť. Únava z neustálych hovorov môže viesť k nepozornosti a práve na to podvodníci rátajú. To, či sa dočkáme pokojnejších časov alebo ešte premyslenejších trikov, bude závisieť od technológií operátorov aj od toho, ako rýchlo sa naučíme nedôverovať nečakaným telefonátom.