Nákup ojazdeného auta je pre mnohých Slovákov s nižším príjmom jedinou cestou, ako sa dostať k vozidlu. Bežne sa v predaji objavujú aj autá, ktoré majú za sebou dopravnú kolíziu. Niektorým nevadí, že získajú auto po dopravnej nehode.
Ako uvádza najnovší prieskum, na Slovensku sa v poslednom období predávalo menej havarovaných áut než v susednom Česku. Z bežných a populárnych značiek bolo na Slovensku poškodených takmer 58 percent vozidiel značky Škoda.
Slováci siahli aj po poškodených autách
Štatistiky spoločnosti Cebia ukazujú, že kupujúci sa nevyhýbajú ani autám, ktoré sú poškodené alebo majú za sebou haváriu. Zaujímavým trendom je však, že na Slovensku sa aktuálne predáva menej poškodených ojazdených áut než v Českej republike.
Práve spoločnosť Cebia overuje históriu vozidiel, a tak má k dispozícii aj rozsiahle štatistiky. Ako uvádza portál tlačovej agentúry SITA, v Česku má za sebou poistnú udalosť okolo 60 percent predávaných vozidiel. Na Slovensku je to približne 55 až 56 percent.

Ktoré autá mali poškodenia?
Riaditeľ spoločnosti Cebia Martin Pajer doplnil, že ojazdené autá predávané v Česku boli v minulosti častejšie účastníkmi nehôd. Ak by sme sa pozreli na čísla, tak rozdiel predstavuje približne štyri vozidlá zo sto. V slovenských podmienkach to znamená okolo 10 500 áut ročne.
V júli mali na Slovensku vysoký podiel poškodených áut tieto značky:
- BMW (70 percent)
- Audi (61 percent)
- Mercedes-Benz (64 percent)
Ako uvádza Cebia, z bežnejších a masovejšie kupovaných značiek bolo na Slovensku poškodených 57,8 percenta vozidiel Škoda. V Česku to bolo pri tejto značke až 64,4 percenta. Pri značke Volkswagen bol pomer takmer 53 percent na Slovensku oproti 56 percent v Česku.
Častejšie škodové udalosti
Spoločnosť Cebia odhalila v júli tohto roka na Slovensku častejšie škodové udalosti pri vozidlách značiek Fiat, Honda, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Renault a Volvo. V Českej republike boli častejšie po škodovej udalosti vozidlá značiek Audi, Citroën, Hyundai, Mazda, Seat, Škoda, Tesla, Toyota a Volkswagen. Ako doplnil Pajer, ostatné značky boli v oboch krajinách vyvážené.
Skrývanie nehôd patrí k častým podvodom
Pajer doplnil, že skrývanie závažných aj menej vážnych dopravných nehôd patrí k jedným z najčastejších podvodov medzi predajcami. Kúpa ojazdeného auta si preto vyžaduje zvýšenú obozretnosť. Odborník odporúča poriadne si preveriť históriu vozidla cez databázy. Samozrejmosťou by malo byť aj fyzické skontrolovanie vozidla a to nezávislým odborníkom.
Spoločnosť Cebia zároveň uvádza, že v Česku je priemerný počet poškodení na jedno auto mierne vyšší oproti Slovensku. Prémiové a luxusné značky ako BMW, Audi či Mercedens-Benz vykazujú vyššiu frekvenciu poistných udalostí, no podľa Pajera je to logické.
„Tí, ktorí si ich kupujú, nechcú pokračovať v jazdení poškodenými vozidlami. Okrem toho ľudia často jazdia rýchlejšie ako inými vozidlami, čo má určitý vplyv na frekvenciu nehôd. Tiež sa oplatí dovážať tieto autá zo zahraničia a lacno ich opravovať. Zisk je potom oveľa väčší ako pri bežnejších vozidlách,“ objasnil záverom Pajer.