Vodičov na Slovensku čaká v roku 2027 výrazný cenový šok na čerpacích staniciach. V dôsledku zavedenia nového európskeho systému obchodovania s emisiami (ETS II) sa zavedie daň z CO2, ktorá podľa odhadov odborníkov môže zvýšiť cenu benzínu a nafty až o 40 až 50 centov za liter. Ako jedna z možných alternatív, ktorá by mohla zmierniť tento dopad, sa diskutuje o zavedení nového, ekologickejšieho paliva E20, píšu Autoviny.sk.
E20 ako lacnejšia a ekologickejšia alternatíva?
Kým dnes bežne tankujeme benzín E10, ktorý obsahuje 10 % bioetanolu, nová alternatíva E20 by tento podiel zdvojnásobila na 20 %. Kľúčovou výhodou tohto paliva je jeho cena po roku 2027. Nová daň z CO2 sa totiž bude vzťahovať len na fosílnu zložku paliva.
Keďže E20 obsahuje menej fosílnej zložky (80 %) ako E10 (90 %), výsledná daň na liter paliva bude nižšia. Vďaka tomu by mohol byť benzín E20 na čerpacích staniciach výrazne lacnejší ako vtedy predávaný E10.
Okrem ceny je výhodou aj ekologický aspekt. Využitím E20 by mohli emisie skleníkových plynov klesnúť približne o 16 %, pri použití pokročilých biopalív dokonca až o 40 %.

Otázkou je kompatibilita a spotreba
Zavedenie nového paliva však prináša aj niekoľko výziev. Najväčšou je kompatibilita vozidiel. Hoci mnohé nové autá sú už na E20 pripravené, pri starších modeloch bude potrebné oficiálne potvrdenie od výrobcov. Automobilka Volkswagen napríklad plánuje spätne overiť kompatibilitu pre vozidlá vyrobené od roku 2015.
Ďalšou nevýhodou je mierne vyššia spotreba. Vzhľadom na nižšiu energetickú hustotu etanolu sa očakáva, že spotreba pri používaní paliva E20 stúpne približne o 3 %.
Kritika na seba nenechala čakať
Nový typ paliva má aj svojich kritikov. Tí upozorňujú na riziko zvýšenej konkurencie pri produkcii bioetanolu, čo by mohlo ovplyvniť napríklad ceny potravín. Spochybňujú tiež ekologickosť etanolu dovážaného z USA či Brazílie a varujú, že dostupnosť lacnejšieho benzínu by mohla spomaliť prechod motoristov na čistú elektromobilitu.
Presný termín zavedenia E20 na Slovensku je zatiaľ neistý. Tento krok si vyžaduje zmenu európskych aj národných noriem a legislatívy, ako aj dôkladné preverenie vozového parku. Pre vodičov, ktorí sa obávajú prudkého zdražovania, tak zatiaľ neexistuje stopercentná istota, či a kedy táto lacnejšia alternatíva príde.
ETS II má “motivovať” k nižším emisiám
Systém ETS II (Emissions Trading System II) je nový systém Európskej únie na obchodovanie s emisiami, ktorý sa od roku 2027 začne vzťahovať na dva nové sektory, a to cestnú dopravu a budovy (vykurovanie).
Jeho hlavným cieľom je zaviesť cenu na emisie CO2 produkované spaľovaním fosílnych palív v týchto oblastiach, a tým vytvoriť silný ekonomický tlak na prechod k čistejším alternatívam.
V praxi to bude fungovať tak, že povinnosť nakupovať emisné povolenky za každú tonu CO2 nebudú mať priamo vodiči, ale distribútori a dodávatelia pohonných hmôt. Títo dodávatelia si budú musieť za benzín a naftu, ktoré uvádzajú na trh, nakúpiť zodpovedajúce množstvo povoleniek.

Náklady na tieto povolenky si následne premietnu do veľkoobchodnej a nakoniec aj do maloobchodnej ceny na čerpacích staniciach. Pre občana to znamená, že cena paliva sa navýši o túto novú „uhlíkovú prirážku“.
Ako to ovplyvní ceny palív?
Ako to ovplyvní ceny palív, závisí od ceny emisnej povolenky. A práve tu sa odhady rôznia. Európska únia, aby zabránila extrémnemu cenovému šoku, zaviedla počiatočný cenový strop na úrovni 45 eur za tonu CO2. Pri tejto cene by zdraženie predstavovalo približne 10 až 12 centov na liter benzínu a nafty (plus DPH). Toto je konzervatívnejší a politicky manažovaný odhad.
Niektorí odborníci však varujú pred oveľa vyšším nárastom, až o 40 či 50 centov na liter. Tieto pesimistickejšie prognózy počítajú s tým, že po úvodnom období by sa trhová cena za tonu CO2 mohla vyšplhať oveľa vyššie, ak budú emisné ciele EÚ veľmi prísne a dopyt po fosílnych palivách zostane vysoký. V takom prípade by sa cena palív riadila trhom, nie politickým stropom, a zdraženie by bolo oveľa výraznejšie.
Aby EÚ zmiernila dopady na najzraniteľnejšie skupiny obyvateľstva, vytvorila Sociálny klimatický fond. Peniaze získané z predaja emisných povoleniek sa presunú do tohto fondu a následne sa použijú na finančnú podporu nízkopríjmových domácností, napríklad formou priamych príspevkov alebo investíciami do dostupnejšej verejnej dopravy. V konečnom dôsledku je teda cieľom ETS II urobiť fosílne palivá drahšími, no zároveň poskytnúť občanom pomoc, aby tento prechod na čistejšie alternatívy zvládli.