Globálny trh s elektrickými vozidlami pokračoval v raste aj v auguste 2025, keď sa celosvetovo predalo 1,7 milióna vozidiel (z toho 1,16 milióna batériových a 0,57 milióna plug-in hybridných). To predstavuje medzimesačný nárast o 5 % a medziročný o 15 %. Uvádza to vo svojej najnovšej správe spoločnosť Rho Motion. Celkovo sa tak za prvých osem mesiacov tohto roka predalo už 12,5 milióna elektromobilov, čo je o 25 % viac ako v rovnakom období minulého roka.
Podľa dátového manažéra Rho Motion, Charlesa Lestera, každý kľúčový trh vykazuje inú dynamiku. Zatiaľ čo v Európe je rast naďalej silný vďaka emisnej legislatíve, Severná Amerika dosiahla rekordný mesiac vďaka Američanom, ktorí sa ponáhľajú využiť končiace daňové úľavy. Medziročný rast v Číne sa v posledných dvoch mesiacoch spomalil, čo je však spôsobené porovnávaním s mimoriadne silným obdobím dotácií v minulom roku.
Európa pokračuje v silnom raste
Európsky trh s elektromobilmi si udržiava vysoké tempo s medziročným rastom o 31 %. Silný dopyt je v Nemecku (+45 %) a vo Veľkej Británii (+31 %), zatiaľ čo predaje v Španielsku sa dokonca zdvojnásobili a v Taliansku narástli o 41 %. Jedinou výnimkou spomedzi veľkých trhov zostáva Francúzsko, kde sú predaje medziročne nižšie o 9 %.
Na európskom trhu sa výrazne presadzuje čínska automobilka BYD. Jej model BYD Seal U patrí k najpredávanejším plug-in hybridom a v septembri uviedla na trh ďalší model, Seal 6 PHEV.

Severná Amerika očakáva prepad
Severoamerický trh je v súčasnosti poháňaný najmä Spojenými štátmi, kde predaje v auguste dosiahli rekordné čísla. Dôvodom je blížiaci sa koniec daňového kreditu na nákup elektromobilov, ktorý vyprší 30. septembra. Očakáva sa, že po silnom septembri dôjde v poslednom štvrťroku k prudkému prepadu dopytu. Automobilky ako Volkswagen (pri modeli ID.4) a General Motors už avizovali, že v reakcii na to plánujú obmedziť výrobu.
Situácia v Kanade je opačná. Po zrušení federálnej dotácie iZEV klesli predaje za prvých osem mesiacov medziročne až o tretinu. Očakáva sa, že kanadská vláda v dôsledku toho pozastaví platnosť mandátu na predaj bezemisných vozidiel (ZEV) pre rok 2026.
Čína prekvapivo spomalila
Čínsky trh síce medziročne spomalil (v auguste narástol len o 6 %), no stále si udržiava celkový medziročný rast na úrovni 25 %. Spomalenie je spôsobené porovnávaním s mimoriadne úspešným letom 2024, kedy dopyt umelo navýšili štátne dotácie. Zaujímavosťou je správa, že najväčší čínsky výrobca, BYD, údajne znížil svoj celoročný plán predaja z 5,5 milióna na 4,6 milióna vozidiel.
EÚ môže oslavovať
Skutočnosť, že Európa vykázala v rámci predaja elektromobilov medziročný nárast o vyše 30 %, mnohých určite zaskočí. Medzi nimi pravdepodobne vystupuje aj samotná EÚ, pre ktorú uplynulý vývoj predstavuje mimoriadne dobrú správu.
Uvedené čísla sú totiž dôkazom toho, že regulačná stratégia bloku funguje – silný rast sa priamo spája s “emisnou legislatívou”.
Medziročný nárast o 31 %, ktorý je výrazne vyšší ako v Severnej Amerike a dokonca aj v Číne, potvrdzuje, že prísne emisné ciele (a hrozba vysokých pokút) úspešne prinútili automobilky akcelerovať investície do elektromobility. Pre Európu je to dobrá správa, pretože to znamená, že je na správnej ceste k splneniu svojich ambicióznych klimatických cieľov a znižovaniu emisií z dopravy, ktorá je jedným z najväčších znečisťovateľov.

Je to tiež kľúčová správa pre európsku ekonomiku a priemyselnú budúcnosť. Silný a predvídateľný rast domáceho trhu s elektromobilmi robí z Európy atraktívne miesto pre masívne investície. Nejde len o samotné automobilky, ale o celý dodávateľský reťazec – od výstavby tovární na batérie až po rozvoj nabíjacej infraštruktúry a softvérových riešení.
Ukazuje to, že európsky priemysel je schopný adaptovať sa a konkurovať v novej ére mobility, čo je nevyhnutné pre udržanie pracovných miest a globálnej konkurencieschopnosti.
Samozrejme, táto zmena má aj zásadný geopolitický a bezpečnostný rozmer. Každý elektromobil na ceste znamená zníženie závislosti Európy od dovozu ropy, ktorá často pochádza z politicky nestabilných alebo problematických regiónov. Prechodom na elektrinu, ktorá sa dá vyrábať priamo v Európe (čoraz viac z obnoviteľných zdrojov alebo jadra), si Európa posilňuje svoju energetickú bezpečnosť a suverenitu. Peniaze, ktoré by inak smerovali do zahraničia na nákup ropy, tak zostávajú v európskej ekonomike.