Slovenská pošta navrhuje od začiatku budúceho roka zvýšiť ceny svojich základných, regulovaných služieb. Ak jej návrh schváli Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, Slováci si od januára 2026 priplatia za posielanie listov, balíkov či za poštové poukazy v priemere o 12,85 percenta, informuje portál Peniaze.sk.
Ako sa zmenia kľúčové poplatky?
Návrh počíta s konkrétnym navýšením cien pri najpoužívanejších službách. Zmeny by mali vyzerať nasledovne:
- List 1. triedy do 50 gramov zdražie z 1,70 € na 1,90 €.
- List 2. triedy do 50 gramov zdražie z 1,20 € na 1,40 €.
- Doporučený list 2. triedy do 50 gramov zdražie z 2,70 € na 3,30 €.
- Poštový poukaz zdražie z 1,50 € na 1,70 €.
Pošta zároveň navrhuje zachovať cenovú výhodu pre zákazníkov, ktorí využívajú elektronický podací hárok (ePH), a plánuje zrušiť službu poistenia listov do 150 eur.
Prečo pošta potrebuje zvýšiť ceny?
Slovenská pošta odôvodňuje potrebu zdražovania dvoma hlavnými faktormi. Prvým je dlhodobý a výrazný pokles záujmu o tradičné poštové služby. V dôsledku digitalizácie ľudia a firmy posielajú čoraz menej listov a poštových poukazov. Napríklad objem podaných listov 1. a 2. triedy klesol vlani medziročne až o 24 percent a podobný trend sa očakáva aj v ďalších rokoch.

Druhým dôvodom sú rastúce náklady. Keďže veľká časť nákladov pošty je fixná (napr. udržiavanie siete pobočiek), pri klesajúcom počte zásielok rastie cena na jednu operáciu. K tomu sa pridáva vplyv inflácie, rast miezd (vrátane minimálnej) a vyššie ceny energií. V roku 2026 pošta očakáva nárast celkových nákladov o takmer deväť miliónov eur.
Čo bude nasledovať?
Návrh na zvýšenie cien teraz posudzuje regulačný úrad. Ten pri rozhodovaní zohľadňuje oprávnené náklady a primeraný zisk pošty. Ak návrh schváli, stanovené ceny budú predstavovať maximálny strop, ktorý Slovenská pošta nebude môcť prekročiť. Pošta zároveň avizovala, že v blízkej dobe predloží aj samostatný návrh na zvýšenie cien v medzinárodnom poštovom styku.
Pošta tiež ruší pobočky
Táto správa o zvyšovaní cien prichádza len nedlho po tom, čo ohlásila rozsiahle zatváranie pobočiek. K tomuto kroku postupne pristúpi už od 1. októbra. Ako dôvod klesajúcu návštevnosť a sňou spätú nízku vyťaženosť. Samozrejme, mnohí tento krok skôr odsudzujú, než chvália.
Viac ako 13-tisícová Detva je príkladom toho, aký dopad bude mať optimalizácia na bežných ľudí. Po zrušení pobočky na Partizánskej ulici zostane v meste len jedna pošta, ktorá je od tej zatváranej vzdialená približne dva kilometre. Jeden z miestnych obyvateľov vyjadril obavy, že to bude znamenať veľký problém najmä pre seniorov, ktorí nemajú autá a autobusové spojenia sú v oblasti obmedzené.
Podobná situácia nastane aj vo Zvolene, kde prídu o svoju pobočku obyvatelia najväčšieho sídliska Západ. Po jej zrušení budú musieť za službami dochádzať do centra mesta. Zvolenčan v tejto súvislosti poznamenal, že cesta pešo mu zaberie približne 20 minút a v prípade využitia autobusu musí počítať s ďalšími nákladmi.

Hovorkyňa Slovenskej pošty, Eva Peterová, vysvetlila, že za rušením pobočiek je hlavne snaha o optimalizáciu služieb. Podľa jej slov návštevnosť pobočiek každoročne klesá o 15 % a objem tradičných listových zásielok sa v dôsledku digitalizácie za posledných 19 rokov znížil až o 70 %. Aktuálna vlna rušenia sa týka 26 pobočiek v krajských a 29 v okresných mestách.
Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) upozorňuje, že po súčasnej optimalizácii v mestách prídu na rad aj obce. Predseda ZMOS Jozef Božik priblížil, že Slovenská pošta ponúka samosprávam alternatívne riešenie v podobe vytvárania franšízových pobočiek.