Ak cestujete za hranice Slovenska, na cestách si môžete všimnúť modré stĺpy, ktoré na prvý pohľad pripomínajú radary. Takéto stĺpy nájdete napríklad na nemeckých diaľniciach, avšak s meraním rýchlosti nemajú nič spoločné.
Ako uvádza motoristický portál Autoviny.sk, ide o technológiu, ktorá slúži na kontrolu mýta pre nákladné autá. Prezradíme vám, ako tieto stĺpy fungujú a prečo sa ich kamionisti obávajú.
Modré stĺpy na diaľniciach
Mnoho Slovákov jazdí do Nemecka alebo cez túto krajinu aspoň prechádza. Preto ste si možno všimli, že na nemeckých diaľniciach sú osadené modré stĺpy. Pre slovenských vodičov pôsobia nezvyčajne, pretože u nás takéto na cestách nenájdete.
Prýv pohľad evokuje, že ide o špeciálny radar na meranie rýchlosti, avšak tieto zariadenia vôbec nesledujú rýchlosť. Kontrolujú výber mýta od nákladných vozidiel a na pozore by sa preto mali mať najmä vodiči nákladných áut.
Nemecké cesty sú pod náporom
Nemecké cesty patria k tým, ktoré sú pod obrovským náporom, pretože tadeto denne prejdu milióny osobných vozidiel a státisíce kamiónov. Nákladné autá sú pre diaľnice väčšou záťažou, a preto sa nevyhnú poplatkom navyše, ktoré majú kompenzovať túto zvýšenú záťaž na cestné komunikácie.
Niektorí špekulanti sa však chcú poplatkom vyhýbať a práve na tento účel slúžia modré stĺpy. Moderná technológia v podobe týchto stĺpov teda dohliada na to, aby poplatok zaplatil každý, koho sa týka.
Modré stĺpy nie sú novinkou
Ako uvádza portál Autoviny.sk, modré stĺpy sú v Nemecku súčasťou systému Toll Collect, ktorý funguje od roku 2005. Tento systém sa postupne rozširuje a napríklad od 1. júla 2018 musia platiť mýto všteky nákladné vozidlá s hmotnosťou nad 7,5 tony. Tento poplatok sa platí nielen na diaľniciach, ale aj na niektorých štátnych cestách.
Vodiči sa pri jazde po Nemecku môžu stretnúť s nutnosťou platiť na úsekoch, ktoré majú celkovú dĺžku viac ako 12-tisíc kilometrov. Práve takto dlhý je úsek, na ktorom sa kontroluje, či kamión zaplatil povinný poplatok.

Vodič stĺpy neprehliadne
Nemci zvolili výraznú modrú farbu, aby vodič kamióna stĺpy neprehliadol a dokázal ich rozlíšiť od radarov. Pre vysvetlenie – v Nemecku sa používa viacero typov zariadení, ktoré kontrolujú rýchlosť. Niektoré z nich sú ukryté v špeciálnych sivých boxoch.
Modrá farba teda vodičovi signalizuje, že nejde o radar, ale o prístroj, ktorý kontroluje mýto. Pre vodičov bežných osobných áut z toho plynie, že ak uvidia na ceste modrý stĺp, pokuta im z tohto zariadenia nehrozí, aj keby prekročili maximálnu povolenú rýchlosť.
Ako táto technológia funguje
Modré stĺpy majú integrované kamery a senzory, vďaka ktorým vedia zistiť, či vaše vozidlo spadá do kategórie platenia mýta. Pokiaľ áno, systém overí, či má váš kamión zaplatený povinný poplatok. Ak zistí nezrovnalosti, informácia sa prenáša k príslušným orgánom a vodičovi hrozí pokuta.
Pre Nemecko je takýto systém extrémne dôležitý. Touto krajinou denne prechádzajú tisíce kamiónov z rôznych krajín. Ak by sa vodiči vyhýbali plateniu poplatkov, Nemecko by prichádzalo o miliardy eur. Takto získané peniaze navyše môže krajina investovať na údržbu ciest.
Pokrytie diaľničných úsekov týmito modrými stĺpmi je pomerne husté, a preto sa vodič nákladného vozidla povinnému poplatku nevyhne. Nemecko si vďaka tejto technológii vybudovalo jeden z najefektívnejších mýtnych systémov na svete.