Rozsiahly kybernetický útok úplne paralyzoval globálnu výrobu automobilky Jaguar Land Rover (JLR). Odstavené sú všetky závody po celom svete, vrátane kľúčovej fabriky v Nitre. Odstávka, ktorá sa pôvodne javila ako krátkodobá, bola predĺžená minimálne do 24. septembra, no podľa interných dohôd so zamestnancami sa firma pripravuje na to, že výroba sa nemusí naplno obnoviť ani v októbri. Informuje o tom Denník N.
Útok priamo na srdce firmy
Hoci koncern JLR je na detaily skúpy, podľa informácií Denníka E a BBC hackeri zasiahli hlavný účtovný a logistický systém SAP, ktorý riadi všetky finančné transakcie, objednávky a faktúry. K útoku sa prihlásila hackerská skupina, ktorá už v minulosti útočila na veľké britské firmy ako Marks & Spencer.
Dôsledkom je kompletné ochromenie firmy. Zastavila sa nielen výroba, ale aj predaj, keďže díleri nemôžu registrovať nové autá a odovzdávať ich zákazníkom. Podľa odhadov odborníkov môže tento výpadok stáť automobilku 5 až 10 miliónov libier denne na ušlom zisku.
Dôsledky sú vážne
V nitrianskom závode je doma viac ako 4 000 zamestnancov, vrátane robotníkov a manažmentu. Odborárom sa podarilo vyrokovať pre zamestnancov náhradu mzdy vo výške 75 % z priemerného platu.
Firma im zároveň ponúkla možnosť čerpať dovolenku alebo sa dočasne zamestnať v neďalekej továrni spoločnosti Foxconn za rovnakú mzdu, akú mali v Jaguari. Medzi zamestnancami však panuje neistota, kedy presne sa do práce vrátia a či nebudú musieť zameškanú výrobu dobiehať prácou cez víkendy.

Výpadok pre slovenskú ekonomiku
Odstavenie nitrianskej fabriky bude mať citeľný dopad na celú slovenskú ekonomiku. Hoci závod v Nitre vyrába najmenej áut zo štyroch slovenských automobiliek (približne 150-tisíc ročne), špecializuje sa výhradne na drahé a luxusné modely Land Rover Defender a Discovery, ktorých cena sa začína na 70-tisíc eurách.
Mesačný výpadok výroby približne 13-tisíc vozidiel síce zníži celkovú ročnú produkciu áut na Slovensku len zhruba o jedno percento, no z pohľadu finančnej hodnoty bude prepad oveľa výraznejší. Keďže nitrianske autá sú v priemere viac ako trojnásobne drahšie než modely z ostatných závodov, celoročný výkon slovenského automobilového priemyslu v eurách klesne až o niekoľko percent. Situácia je obzvlášť vážna pre dodávateľský reťazec, ktorý tvoria najmä menšie a stredné slovenské podniky.
Zamestnanci cítia útok najtvrdšie
Hoci odborárom sa podarilo vyrokovať náhradu mzdy vo výške 75 % priemerného platu, stále to pre zamestnancov znamená stratu jednej štvrtiny ich bežného mesačného príjmu. Pre rodinný rozpočet, ktorý je nastavený na plný plat a zaťažený hypotékou, nájmom a ďalšími pravidelnými výdavkami, je takýto výpadok veľmi citeľný a môže spôsobiť vážne problémy, najmä ak odstávka potrvá mesiac alebo dlhšie.
Firma síce ponúkla ako alternatívu možnosť dočasnej práce v neďalekom Foxconne za rovnaký plat, čo by finančnú stratu úplne eliminovalo. Zatiaľ však nie je jasné, pre koľkých zo 4 000 zamestnancov je táto možnosť reálne dostupná a koľkí ju môžu alebo chcú využiť. Pre mnohých tak zostáva jedinou možnosťou znížený príjem.
Nemenej závažným typom škody je obrovská neistota a stres. Zamestnanci údajne dostávali informácie spočiatku len zo dňa na deň a ani teraz nemajú jasný a pevný termín, kedy sa výroba opäť naplno rozbehne. Táto neistota znemožňuje akékoľvek finančné či osobné plánovanie.
Okrem toho medzi nimi panujú obavy, že po návrate do práce budú musieť zameškanú výrobu dobiehať povinnými nadčasmi alebo prácou cez víkendy, čo by znamenalo stratu osobného voľna a času stráveného s rodinou.

Postavenie JLR na slovenskom trhu
Jaguar Land Rover má v rámci slovenského automobilového priemyslu veľmi špecifické a unikátne postavenie, ktoré sa v mnohom líši od ostatných veľkých hráčov. Hoci je z pohľadu počtu vyrobených kusov najmenšou zo štyroch automobiliek s ročnou kapacitou okolo 150-tisíc vozidiel, svoje postavenie si buduje na úplne inom základe: na výrobe výlučne prémiových a luxusných vozidiel Land Rover Defender a Land Rover Discovery.
Týmto zameraním na drahé SUV, ktorých cena sa začína na 70-tisíc eurách, sa zásadne odlišuje od trnavského Stellantisu, ktorý sa sústredí na masový trh s malými autami, aj od Kie, ktorej portfólio je tiež zamerané na dostupnejšie modely. Najbližšie sa mu zameraním približuje bratislavský Volkswagen, ktorý taktiež vyrába drahé SUV, no jeho ponuka je oveľa širšia a zahŕňa aj menšie autá. Jaguar je teda jediná automobilka na Slovensku, ktorá je čisto prémiová.
Toto zameranie na vysokú hodnotu má kľúčový dopad na jeho postavenie v slovenskej ekonomike. Hoci jeho oficiálne tržby a zisky sa môžu zdať v porovnaní s ostatnými nízke, je to spôsobené interným účtovným modelom, kde si nitriansky závod neúčtuje celú hodnotu vyrobeného auta. Reálna hodnota jeho produkcie je však obrovská a pre hospodárstvo je mimoriadne dôležitý práve vďaka vysokej pridanej hodnote každého jedného vozidla.
Okrem toho je Jaguar Land Rover aj strategickým zamestnávateľom, ktorý dáva prácu viac ako 4 000 ľuďom, a jeho príchod na Slovensko bol spojený s jednou z najväčších štátnych investičných pomocí v histórii. V slovenskom automobilovom prostredí je teda definovaný nie objemom, ale exkluzivitou a vysokou hodnotou, čím významne dopĺňa a diverzifikuje priemysel, ktorý je pilierom slovenskej ekonomiky.