Plán Európskej únie (EÚ) na úplný zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035 sa otriasa v základoch. Manfred Weber, predseda Európskej ľudovej strany (EVP), ktorá je najsilnejšou politickou frakciou v Európskom parlamente, vydal dôležité stanovisko, v ktorom Európanom sľubuje „koniec zákazu spaľovacích motorov“. Tento krok by mohol znamenať totálny zvrat v kľúčovej klimatickej politike EÚ. Informujú o tom Autoviny.sk.
Klimatická neutralita cez mix technológií
Podľa Manfreda Webera plánuje jeho politická skupina predstaviť konkrétny legislatívny návrh na zrušenie zákazu už túto jeseň. Zdôraznil, že cieľom naďalej zostáva dosiahnutie klimatickej neutrality v doprave, avšak cesta k nemu by nemala viesť cez jednu nanútenú technológiu.
Namiesto výhradnej dominancie elektromobility by mala EÚ podľa neho podporovať kombináciu rôznych druhov pohonu, ktoré prispievajú k znižovaniu emisií.
Neistota a možné scenáre
Toto vyhlásenie vnáša na automobilový trh obrovskú neistotu, keďže finálne rozhodnutie ešte nepadlo. Otvára sa niekoľko možných scenárov, ako by mohla budúcnosť spaľovacích motorov vyzerať. Je možné, že zákaz nebude úplne zrušený, ale len posunutý na neskorší dátum. Ďalšou možnosťou je, že sa bude vzťahovať len na čisto spaľovacie motory, ale umožní predaj hybridov.

Tretím scenárom je, že zákaz bude úplne zrušený, no Brusel bude naďalej pokračovať v sprísňovaní emisných noriem (napr. Euro 8 a ďalej). To by síce formálne umožnilo predaj spaľovacích áut, no v praxi by to natoľko predražilo ich vývoj, že by to z trhu aj tak postupne vytlačilo najmä menšie a lacnejšie modely.
Čo na to priemysel?
Weberov plán zahŕňa aj ďalšie prísľuby pre európsky automobilový priemysel, ako je vytvorenie virtuálnej automobilovej univerzity či podpora vývoja vozidiel založených на umelej inteligencii.
Samotné automobilky budú na tento obrat reagovať rozdielne. Niektoré, ktoré kritizovali príliš rýchly prechod na elektromobilitu, tento krok privítajú. Iné, ktoré už investovali miliardy eur do vývoja čisto elektrických platforiem a prestali počítať so spaľovacími motormi, sa ocitnú v zložitej situácii, keďže ich dlhodobé stratégie boli postavené na pôvodnom zákaze z roku 2035.
Prečo chce EÚ zakázať spaľováky?
Rozhodnutie EÚ zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035 je jedným z najambicióznejších krokov v jej histórii. No aké sú dôvody na jeho zavedenie?
Hlavným a najčastejšie komunikovaným dôvodom je klimatická nevyhnutnosť. V rámci Európskej zelenej dohody sa EÚ právne zaviazala dosiahnuť do roku 2050 klimatickú neutralitu a cestná doprava, ktorá tvorí približne pätinu všetkých emisií CO2, je v tomto pláne kľúčovým sektorom.
Keďže priemerná životnosť nového auta je 10 až 15 rokov, zákaz ich predaja od roku 2035 má zabezpečiť, že do polovice storočia bude drvivá väčšina vozového parku na cestách už bezemisná, čo je pre splnenie klimatických cieľov nevyhnutné.

Okrem globálneho dopadu na klímu má však toto opatrenie aj veľmi lokálny a priamy cieľ, a tým je ochrana zdravia občanov. Spaľovacie motory totiž neprodukujú len CO2, ale aj zdraviu škodlivé látky, ako sú oxidy dusíka (NOx) a pevné častice, ktoré sú hlavnou príčinou znečisteného ovzdušia v mestách.
Tieto látky preukázateľne spôsobujú respiračné a srdcovo-cievne ochorenia, takže prechod na bezemisné vozidlá má za cieľ dramaticky zlepšiť kvalitu ovzdušia a zdravie ľudí žijúcich v mestských aglomeráciách.
Napokon je tu snaha udržať globálnu konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu. Svetový trh sa masívne presúva smerom k elektromobilite a jeho lídrom sa stala Čína.
Pevný termín – rok 2035 – mal slúžiť ako jasný signál pre celý európsky priemysel, aby urýchlil svoje investície do vývoja a výroby elektromobilov a udržal si tak svoje postavenie na globálnom trhu. Zákaz spaľovacích motorov tak nebol nikdy myslený len ako ekologické opatrenie, ale ako komplexná stratégia, ktorá mala riešiť klimatické, zdravotné aj ekonomické výzvy naraz a nasmerovať Európu k udržateľnejšej a konkurencieschopnejšej budúcnosti.