Nemecká automobilka Mercedes-Benz na autosalóne v Mníchove predstavila prelomové technológie v oblasti nabíjania, ktoré môžu zmeniť vnímanie elektromobilov z pasívnej investície na aktívum schopné zarábať peniaze. Okrem nového elektrického SUV radu GLC predstavila funkciu obojsmerného nabíjania a ukážku megawattového nabíjania. Informuje o tom server Startstop.sk.
Auto ako virtuálna elektráreň
S príchodom nových modelov ako CLA či GLC zavedie Mercedes novú funkciu Vehicle-to-Grid (V2G). Táto technológia umožní elektromobilom nielen energiu prijímať, ale aj dodávať ju späť do elektrickej siete. Princíp je jednoduchý: pomocou špeciálneho wallboxu a inteligentného softvéru bude auto nabíjať batériu v čase, keď je elektrina v sieti najlacnejšia (napríklad v noci).
Naopak, v čase špičky (napríklad podvečer), keď je dopyt po energii a jej cena najvyššia, auto predá uskladnenú energiu späť do siete. Rozdiel medzi nákupnou a predajnou cenou elektriny bude predstavovať zisk pre majiteľa vozidla.
Celý proces bude fungovať automaticky a používateľ si v aplikácii jednoducho nastaví, akú minimálnu úroveň nabitia si chce v batérii ponechať na jazdu. Okrem finančného benefitu pre majiteľa má táto technológia obrovský prínos aj pre stabilitu celej energetickej siete, keďže flotila áut môže fungovať ako virtuálna elektráreň na vyrovnávanie ponuky a dopytu.

325 km dojazdu za 10 minút
Mercedes tiež demonštroval budúcnosť ultra-rýchleho nabíjania s konceptom AMG GT XX. Na prototypovej nabíjacej stanici sa podarilo prekročiť hranicu nabíjacieho výkonu 1 000 kW (jeden megawatt). Počas demonštrácie systém dokázal za jedinú minútu dodať do batérie energiu zodpovedajúcu dojazdu 125 kilometrov.
Táto technológia, vyvinutá v spolupráci so spoločnosťou Alpitronic, bude základom pre nové vysokovýkonné nabíjačky Mercedes-Benz, ktoré budú v Európe a USA dostupné od roku 2026. Pre budúce generácie elektromobilov značky to bude znamenať možnosť získať dojazd približne 325 kilometrov za 10 minút nabíjania.
Expanzia vlastnej nabíjacej siete
Na podporu týchto technológií Mercedes masívne investuje do budovania vlastnej globálnej siete rýchlonabíjacích staníc. Do konca dekády ich plánuje mať viac ako 10 000 po celom svete. Zákazníci budú mať k dispozícii aj nové služby, ako napríklad možnosť rezervácie nabíjacieho bodu vopred, a cez službu MB.CHARGE budú mať prístup k viac ako 2,5 miliónu nabíjacích bodov od partnerských prevádzkovateľov.
Obrovský benefit, zatiaľ však v obmedzenom režime
Táto technológia má obrovské výhody a je považovaná za jeden z kľúčových prvkov budúcnosti energetiky. Azda najväčšou výhodou je priamy finančný benefit pre majiteľa vozidla. Tým, že auto dokáže nakupovať elektrinu, keď je lacná, a predávať ju späť do siete, keď je drahá, sa z neho stáva aktívum, ktoré svojmu majiteľovi aktívne zarába peniaze.
Tento pasívny príjem môže pomôcť kompenzovať náklady na splácanie auta alebo na samotné nabíjanie. Súvisiaca funkcia Vehicle-to-Home (V2H) navyše umožňuje autu slúžiť ako záložný zdroj energie pre domácnosť v prípade výpadku prúdu.
Prínos to však predstavuje aj pre celú energetickú sieť a spoločnosť. Flotila tisícok takýchto elektromobilov funguje ako obrovská, decentralizovaná „virtuálna elektráreň“. Dokáže riešiť najväčší problém obnoviteľných zdrojov – ich nestabilitu. Keď svieti slnko alebo fúka vietor a vyrába sa viac energie, ako je spotreba, autá ju môžu lacno „uskladniť“ vo svojich batériách.

Naopak, v čase večernej špičky, keď dopyt po energii vrcholí, môžu túto čistú energiu vrátiť späť do siete. Tým sa sieť stabilizuje, znižuje sa potreba prevádzky drahých a často neekologických špičkových elektrární a lepšie sa využíva zelená energia.
Dočkajú sa aj elektromobily iných značiek?
Čerešničkou na torte je, že implementácia na vozidlá iných značiek je nielen možná, ale priam nevyhnutná a už sa na nej pracuje. Nejde o exkluzívnu technológiu Mercedesu. Obojsmerné nabíjanie je definované v medzinárodných štandardoch (napr. ISO 15118) a na jeho implementácii pracujú aj ďalší veľkí výrobcovia ako Volkswagen, Hyundai, Kia či Renault.
Pre masové rozšírenie je však potrebné, aby bol na trhu dostatok kompatibilných obojsmerných nabíjačiek a aby energetické spoločnosti ponúkali špeciálne tarify, ktoré umožnia s elektrinou takto obchodovať.
Pokiaľ ide o príchod technológie na Slovensko, v tomto smere nateraz nemožno poskytnúť konkrétne informácie. Je tu totiž viacero prekážok.
Naša legislatíva zatiaľ nie je pripravená na to, aby tisíce áut mohli aktívne predávať elektrinu do siete. Bude potrebné, aby štát a Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) vytvorili jasné pravidlá, technické požiadavky a tarify.
Ďalšou prekážkou je pripravenosť samotných energetických spoločností, ktoré budú musieť vytvoriť nové produkty a IT systémy na riadenie tohto zložitého obchodovania.
Treťou podmienkou je dostatočne moderná a robustná distribučná sieť, ktorá zvládne tieto obojsmerné toky energie. Zavedenie V2G na Slovensku je teda skôr otázkou niekoľkých rokov, počas ktorých sa budú musieť vytvoriť tieto nevyhnutné technické a legislatívne podmienky.