Kúpa nového elektromobilu je v súčasnosti podľa mnohých analýz finančne veľmi riskantná investícia. Dôvodom je kombinácia dvoch kľúčových faktorov: na obzore je technologická revolúcia v podobe batérií s pevným elektrolytom, ktorá prinesie dvojnásobný dojazd, a súčasné modely áut strácajú na hodnote alarmujúcou rýchlosťou. Téme sa venuje portál Autoviny.sk.
Elektromobily čaká revolúcia
Nedávny test upraveného Mercedesu EQS ukázal, kam smeruje budúcnosť. Vozidlo vybavené akumulátorom s pevným elektrolytom od americkej spoločnosti Factorial Energy prešlo na jediné nabitie 1 205 kilometrov a v cieli mu stále zostával dojazd 137 km.
Táto technológia, ktorá má o 25 % vyššiu energetickú hustotu pri rovnakej hmotnosti, by sa podľa vedenia Mercedesu mala dostať do sériovej výroby do konca tohto desaťročia. Pre motoristov to znamená, že dnešné auto s dojazdom 400 km môže byť o pár rokov technologicky úplne prekonané.

Prudko klesnú ceny áut aj batérií
Zároveň sa očakáva dramatický pokles cien. Analýza banky Goldman Sachs predpovedá, že ceny batérií po roku 2026 klesnú takmer o 50 %, a to z približne 149 dolárov za kilowatthodinu v roku 2023 na zhruba 80 dolárov. Dôvodom sú inovácie vo výrobe a pokles cien kľúčových surovín.
Vďaka tomu by mali elektromobily dosiahnuť cenovú paritu so spaľovacími autami. Môže tak nastať situácia, že o pár rokov bude nové auto s dojazdom 1 200 km stáť menej ako dnešný model s tretinovým dojazdom.
Problém dneška: Extrémna strata hodnoty
Súčasné elektromobily navyše trpia extrémne rýchlou stratou hodnoty. Podľa dát spoločnosti Cap HPI klesne hodnota mnohých elektrických áut na polovicu už v priebehu dvoch rokov.
Napríklad auto kúpené dnes za 40 000 € môže mať o dva roky hodnotu len 20 000 €. Tento prepad, spôsobený rýchlym technologickým pokrokom a nedôverou v staršie batérie, sa s príchodom novej generácie akumulátorov ešte zrýchli.
Aká je teda rozumná stratégia?
Kombinácia týchto faktorov naznačuje, že pre motoristov, ktorí plánujú kúpu nového auta a chcú ho vlastniť dlhšie, je najrozumnejšou stratégiou počkať niekoľko rokov, kým sa nová technológia a nižšie ceny prejavia na trhu.
Pre tých, ktorí chcú jazdiť na elektrinu už dnes a zároveň neurobiť zlú investíciu, sa ako ideálne riešenie javí kúpa jazdeného elektromobilu, ktorý už najväčší prepad hodnoty absolvoval. Podobne, ako sa kedysi neoplatilo kupovať počítač tesne pred príchodom novej generácie procesorov, dnes sa oplatí zvážiť odklad kúpy nového elektromobilu.

Výborná správa pre EÚ
Tento technologický vývoj je pre úspech plánovaného zákazu spaľovacích motorov od roku 2035 zo strany Európskej únie absolútne kľúčovou a vynikajúcou správou. Priamo totiž rieši a odstraňuje tie najväčšie praktické, ekonomické a psychologické bariéry, ktoré doteraz bránili masovému prijatiu elektromobility a robili z tohto zákazu kontroverznú tému.
V prvom rade, sľubovaný dojazd viac ako 1 200 km na jedno nabitie úplne eliminuje takzvanú „úzkosť z dojazdu“, ktorá je pre mnohých potenciálnych kupcov hlavnou prekážkou. Takýto dojazd je porovnateľný alebo dokonca lepší ako pri väčšine benzínových áut, čím sa stráca argument o nevhodnosti elektromobilov na dlhé cesty.
S takouto kapacitou batérie by bežný vodič nabíjal auto možno len raz za jeden či dva týždne, čo dramaticky znižuje aj tlak na hustotu a dostupnosť verejnej nabíjacej infraštruktúry.
Ešte dôležitejším faktorom je však predpoveď prudkého poklesu cien. Ak sa cena batérií zníži takmer o polovicu, nákupná cena nových elektromobilov sa vyrovná cene áut so spaľovacím motorom. Tým padne hlavná ekonomická bariéra, ktorá dnes mnohých ľudí odrádza.
Elektromobil, ktorý bude mať rovnakú nákupnú cenu ako benzínové auto, no zároveň výrazne lacnejšiu prevádzku a údržbu, sa stane ekonomicky najrozumnejšou voľbou pre drvivú väčšinu ľudí, nielen pre ekologických nadšencov či ľudí s vyššími príjmami.
Kombinácia týchto technologických a ekonomických pokrokov má napokon obrovský politický význam. Úplne totiž neutralizuje hlavné argumenty odporcov zákazu spaľovacích motorov. Kritika, že EÚ núti ľudí kupovať si drahé autá s krátkym dojazdom a komplikovaným nabíjaním, stráca na sile, ak budú na trhu dostupné elektromobily s dojazdom 1 200 km za rovnakú cenu ako dnešné benzínové autá.

Plánovaný zákaz sa tak mení z kontroverzného a núteného obmedzenia na prirodzený technologický prechod, ktorý budú ľudia akceptovať, pretože nová technológia bude jednoducho lepšia a výhodnejšia.