TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Benzín E20 je blízko: Môže poškodiť aj novšie autá, čakajte aj vyššiu spotrebu (dostupnosť na Slovensku)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Benzín E20 je blízko: Môže poškodiť aj novšie autá, čakajte aj vyššiu spotrebu (dostupnosť na Slovensku)

Sľub o nižších emisiách znie dobre. Pri detailoch však prichádza studená sprcha.

1. septembra 2025 10:02
Lukáš Zachar
1. septembra 2025
Zdieľať
3 min
Zdieľať
V skratke
  • Vodiči pri tankovaní môžu čeliť vyššej spotrebe aj poruchám
  • Rozdiel v kompatibilite môže zasiahnuť tisíce bežných áut
  • Zlá voľba paliva môže stáť stovky eur na opravách

V Európe sa pripravuje technický rámec, ktorý má otvoriť cestu benzínu s označením E20, verzii so zhruba pätinovým podielom bioetanolu. Pri zavedení nového paliva majú moderné motory podľa výrobcov jazdiť bez zásadných zásahov.

V realite však rozhodujú dve veci súčasne, a to energetická hustota paliva a materiálová odolnosť palivovej sústavy. Pri vyššom podiele etanolu sa môže motor pre rovnaký výkon dožadovať o niečo väčšieho množstva paliva, pričom staršie konštrukcie zmes znášajú citlivejšie.

Po skúsenosti s E10 sa dá predpokladať, že zavedenie E20 otvorí otázky pri autách z prelomu tisícročí a pri veteránoch, ktoré už dnes pri vyššom podiele etanolu narážajú na limity. Pri bežných jazdách sa to neprejaví dramaticky hneď, no pri dlhodobej prevádzke môže zmes na slabé miesta pôsobiť sústavne.

Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

V čom je hlavný problém

Pri palivách s etanolom rozhoduje chémia. Etanol viaže vodu a pôsobí agresívnejšie na gumové a plastové diely, pričom najskôr odchádzajú tesnenia, hadice a súčiastky palivových čerpadiel. Pri E10 sa už na niektorých autách objavili netesnosti či ťažší štart po dlhšej odstávke.

Pri E20 sa tieto riziká prirodzene násobia. Väčší podiel alkoholu zároveň mení spaľovanie, takže riadiace jednotky musia presnejšie korigovať zmes. Moderné autá s pripraveným softvérom a materiálmi vedia zmenu zvládnuť, hoci pri ostrej jazde alebo v zime môžu mierne narásť nároky na palivo.

Pri starších motoroch s priamym vstrekovaním prvej generácie a pri jednotkách so systémami citlivými na zloženie paliva sa môžu objaviť nekomfortné symptómy, hlavne kolísanie voľnobehu, kontrolka motora, silnejší zápach po štarte či zhoršené studené rozjazdy. V servisoch pritom platí, že lacná prevencia stojí menej než výmena palivovej sústavy. Pri gumových dieloch a tesneniach, ktoré už pri E10 vykazovali starnutie, prinesie E20 len rýchlejší priebeh rovnakého procesu.

Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Z praktického hľadiska sa dá očakávať aj mierne zvýšenie priemernej spotreby. Pri vyššom podiele etanolu klesá energetická hustota zmesi, takže pri rovnakom jazdnom profile môže palubný počítač ukázať vyššie číslo. Rozdiely nebývajú extrémne, no pri dlhých trasách a flotilovej prevádzke sa ssčítajú do reálnych nákladov.

Ako zavedú obávanú „E20-ku“

Pred spustením do predaja musí vzniknúť technický základ. Na európskej úrovni sa pripravuje špecifikácia pre palivá s vyšším obsahom kyslíka, ktorá má následne poslúžiť ako podklad pre úpravu normy EN 228. Po technickej časti budú nasledovať zmeny v európskych pravidlách, ktoré nastavujú rámec pre parametre benzínov a povinnosti členských štátov.

Neprehliadnite

Tankovanie, nafta, benzín, ceny pohonných hmôt, ušetriť, tankovanie
Zatvoria vyše 400 čerpacích staníc. Vodiči musia počítať s nedostatkom paliva
Peniaze, bankovky, euro, príspevok, odvod, zľavy, daň, poplatky, 13. plat, konsolidácia, mzdu, štát, sviatky, príplatky, bankrot, zákaz hotovosti, priemerná mzda
Štát oznámil zvýšenie kľúčového príspevku. Veľká skupina ľudí dostane viac peňazí
Zóna emisie
Nová dopravná značka obmedzí vodičov starších áut. Hrozia im poplatky a zákaz vjazdu do miest

Pri reálnej dostupnosti na pumpách sa preto počíta s horizontom niekoľkých rokov, pričom prvé krajiny môžu E20 nasadiť skôr a ostatné sa pridajú až po testoch a po úpravách distribúcie.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Operátor, TV, aktuálne, televízia AKTUÁLNE: Na Slovensku NEČAKANE štartuje nová TV stanica. TOTO ponúkne divákom
Ďalší článok Platobná karta, mimoriadne UŽ PLATNÉ: Najväčšia slovenská banka zvýšila dôležitý poplatok o 50 €. Drahšie sú aj základné služby (CENNÍK)

Najčítanejšie

messenger
Slovákom už o pár dní navždy vypnú Messenger. Vieme, čo ho nahradí (+ foto)
2. decembra 2025
Aktuálna správa
Veľký slovenský zamestnávateľ ide hromadne prepúšťať. Ľudia prídu o prácu ešte tento rok
1. decembra 2025
Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot, konsolidácia, preplatok, príplatky, príjem, riziko chudoby, rozpočet
Kto nepracoval, nedostane dôchodok. Štát však zabudol na dôležitú medzeru v zákone
2. decembra 2025
Diaľničná známka
Skvelá správa pre vodičov. Platnosť diaľničnej známky predĺžili na 16 mesiacov
30. novembra 2025

Najnovšie články

  • EÚ potvrdila koniec dovozu ruského plynu. Na Slovensko prestane prúdiť do 2 rokov
  • Slováci sa môžu tešiť na novú leteckú linku. Lietať budú do tejto obľúbenej destinácie
  • TEDi sťahuje z trhu nebezpečný produkt. Zákazníkom ho predával takmer rok
  • Slovenských pacientov čaká veľká zmena. Rezort zdravotníctva chystá masívnu novinku
  • MIMORIADNE: Ministerstvo hospodárstva čelí kybernetickému útoku

Bude sa vám páčiť

Elektrina, spotreba elektriny

Potvrdili výrazný pokles cien elektriny aj plynu

1. decembra 2025
pneumatiky

Používate celoročné pneumatiky? Týmto 3 modelom sa vyhnite oblúkom, majú kritické nedostatky

1. decembra 2025

Plynári končia so zaužívanou službou. 600-tisíc domácností sa musí pripraviť na veľkú zmenu

1. decembra 2025
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil

EÚ pripravuje tvrdú daň. Za každý najazdený kilometer si vypýtajú 0,03 €

30. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?