Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v pondelok informovala cestujúcich o viacerých dôležitých úpravách v cestovnom poriadku, ktoré nastanú v priebehu augusta a septembra. Zmeny sa týkajú zrýchlenia diaľkových expresov, zavedenia náhradnej autobusovej dopravy na juhu Slovenska a dočasnej zmeny trasy pre medzinárodné vlaky smerujúce do Maďarska. Na základe poznatkov TASR o tom informuje interez.sk.
Expresy sa vracajú k pôvodným časom
Prvou a pre cestujúcich na hlavnom ťahu pozitívnou zmenou je návrat k pôvodným časom jázd diaľkových expresných vlakov. Od soboty 9. augusta sa skrátia ich jazdné doby, ktoré boli dočasne predĺžené z dôvodu výstavby výhybne Gánovce v úseku Poprad-Tatry a Vydrník. Jazda expresom z Bratislavy do Košíc by tak opäť mala trvať 4 hodiny a 59 minút, v opačnom smere o minútu menej.
Náhradné autobusy na juhu
Cestujúcich na juhu stredného Slovenska čakajú od 15. augusta obmedzenia. Z dôvodu pokračujúcich výlukových prác bude v úseku Fiľakovo – Lučenec zavedená náhradná autobusová doprava, ktorá bude zabezpečená pre všetky diaľkové aj regionálne vlaky na tejto linke.

Výrazná zmena sa dotkne aj cestujúcich do Maďarska. V období od 25. augusta do 20. septembra budú mať medzištátne vlaky EuroCity (EC) na linke Košice – Budapest Keleti pu. skrátenú trasu. Pre uzatvorenie stanice v Budapešti budú tieto vlaky končiť už v stanici Miskolc Tiszai. ZSSK informovala, že medzi Miškovcom a Budapešťou budú vedené náhradné vlakové súpravy, ktoré však budú začínať a končiť na inej budapeštianskej stanici – Budapest Nyugati pu. Cestujúci tak musia počítať s prestupom a príchodom na inú stanicu v cieľovej destinácii.
Kľúčová povinnosť od augusta
ZSSK tiež od tohto mesiaca pridáva na svoje trate ďalšie regionálne vlaky bez vlakvedúcich, pričom chce, aby cestujúci do vlaku nastupovali už iba s lístkom – nákup lístkov v týchto vlakoch totiž nie je možný. Z toho vyplýva, že ak si ho nekúpite vopred, riskujete, že budete cestovať na čierno. A takéto konanie sa trestá.
Tieto vlaky spadajú pod model samoobslužného výpravného systému (SVS), pričom kontroly sú vykonávané špecializovanými kontrolórmi prepravy. ZSSK uvádza, že dôvodom zavádzania tohto modelu je nárast počtu moderných elektrických a motorových jednotiek, ktoré poskytujú bezpečnú a efektívnu prevádzku vlakov aj bez prítomnosti vlakvedúceho.
Výnimku majú cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu. Tým od 1. augusta tohto roka postačí platný preukaz ZSSK. Cestujúci, ktorí majú nárok na 100-percentnú zľavu si už nemusia vyzdvihnúť nulový cestovný lístok. Netreba ale zabudnúť na to, že v diaľkových vlakoch je nulový lístok aj naďalej povinný.
Národný dopravca zároveň uviedol, že rozšírenie SVS modelu má motivovať cestujúcich, aby do vlaku nastupovali s cestovným lístkom. „Nejde o jednorazové opatrenie, ale o systematickú zmenu. Zavádzame ju preto, aby sme nastavili jasné pravidlá, ktoré budú platiť pre všetkých rovnako. Tak, ako to funguje v moderných dopravných systémoch. Aj na Slovensku musí byť cestovanie verejnou dopravou založené na dôvere, dátach a poriadku,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.