Niektoré motory áut sú takpovediac nezničiteľné. Iné vás zas potrápia mnohými chybami. Ak kupujete ojazdené auto, isto sa chcete vyhnúť nákladným opravám. A práve opravy motorov patria k tým drahším. Prinášame vám preto zoznam motorov, ktorým by ste sa mali radšej vyhnúť.
Hoci niektorý motor môže na papieri vyzerať dokonale, v realite si počína úplne inak. Problematické môže byť turbodúchadlo, reťaze alebo ďalšie mimoriadne dôležité komponenty. Téme sa venoval motoristický portál Auto Trendy.
Problémové motory
Výrobcovia áut chcú svojim klientom ponúknuť to najlepšie. Dobrý zámer sa však v praxi môže uzemniť na nočnú moru vodiča. Ak narazíte na ojazdené auto s niektorým z nižšie uvedených agregátov, zbystrite svoju pozornosť. Niektoré z nich mali byť revolúciou, no namiesto toho sa stali zdrojom problémov. A teraz už ideme na konkrétne motory, na ktoré by ste si mali dávať pozor.
Volkswagen TSI
Za najproblematickejšie motory od nemeckej automobilky Volkswagen sa považujú 1.4 TSI s označením CAXA a CAVD, ktoré pochádzajú z rokov 2007 až 2012. Problémové je rozťahovanie reťaze rozvodov. Táto reťaz sa podľa skúseností vodičov môže pretrhnúť už po nájazde 80-tisíc kilometrov.
Oprava takejto poruchy je často nákladná a majiteľom áut sa neoplatí. Podobné problémy vykazuje aj agregát 1.2 TSI CBZB. Tu sa okrem roztrhania reťazec môžete stretnúť aj s poruchou turbodúchadla alebo vysokotlakového čerpadla paliva.
Ford EcoBoost
Ďalší problémový motor má na svedomí americká automobilka Ford. Výrobca chcel týmito agregátmi konkurovať nemeckým TSI, ktoré sme spomínali vyššie. No a podobne ako sa nevydarili niektoré modely motorov TSI, platí to aj o EcoBoost. Najhoršie je na tom 1.0 EcoBoost s trojvalcom, ktorý sa prehrieva a následne sa mu deformujú hlavy valcov. K častým problémom patrí aj chladiaci systém, kde sa kazí termostat a palivové čerpadlo.
Pozor si treba dávať aj na agregát 1.6 EcoBoost, ktorý ma kazové vysokotlakové palivové čerpadlo. Podľa portálu Auto Trendy dokáže vypovedať službu bez varovania. Pokojne sa vám môže stať, že uprostred cesty nebudete vedieť opätovne naštartovať. Výmena čerpadla vás vyjde na približných 1 500 eur. No chyba sa často opakuje.
PSA THP
Nevydarený motor má na svojom konte aj francúzska automobilka. Skupina PSA (Peugeot, Citroën) vyrobila agregát 1.6 THP s označením EP6DT. Ide o motor, ktorý trápia časté poruchy a najčastejšie sa kazí turbodúchadlo. To sa môže rozpadnúť už po nájazde približných 100-tisíc kilometrov.
Problémom tohto motora sú aj netesnosti hlavy valcov. Vodičov rovnako môžu potrápiť poruchy vysokotlakového palivového čerpadla. Agregát je citlivý aj na kvalitu oleja a ak zanedbáte jeho pravidelnú výmenu, dá vám to pocítiť. Opravy sú aj v tomto prípade drahé.
Opel PureTech
Keď sa nemecký Opel dostal pod francúzsky PSA, prevzal aj ich problematické motory. 1.2 PureTech je prakticky identický s motorom, ktorý sme spomínali vyššie. Najväčším problém preto zostáva rozťahovanie reťaze rozvodov. Problémy môžu vyústiť až do úplné pokazenia agregátu, pričom varovné signály sú pre vodiča minimálne.
Majiteľ si tak chybu všimne väčšinou až vtedy, keď je už neskoro. Za výmenu reťaze zaplatíte približne 2 000 eur. Treba ale rátať aj s ďalšími opravami, ktoré budú časom nutné a navýšia cenu.
Volkswagen TDI
Nemecká automobilka Volkswagen sa v tomto rebríčku ocitla dvakrát. Za problémové za považujú dieselové motory TDI. Konkrétne 2.0 TDI s označením CFFC a CFGB, ktoré výrobca uviedol na trh v rokoch 2008 až 2015.
Motory majú problémy s dvojhmatovým zotrvačníkom, ktorý sa začína ozývať pri 150-tisíc kilometroch. Keď sa pokazí, pre auto je typické pri štartovaní hlasné vydávanie zvukov aj vibrácií. Výmena chybného komponentu vám vytiahne z peňaženky zhruba 1 500 eur.
Problémové sú tiež vstrekovacie trysky, ktoré sa často upchávajú a môžu za nerovnomerný chod agregátu. Oprava jednej trysky vás bude stáť okolo 400 eur, no pokojne sa môže pokaziť viacero trysiek naraz. Spomenúť treba aj problémy s DPF filtrom.
Motory, ktorým sa treba vyhnúť
Ako vidno, aj výrobcovia, ktorí sú vo svete produkcie automobilov na vrchole, sa občas prerátajú a vyrobia produkt, ktorý má nižšiu kvalitu. Pri kúpe ojazdeného auta preto berte na vedomie nedostatky niektorých motorov. Ak si zaobstaráte auto s niektorým z vyššie spomenutých motorov, mali by ste rátať s možnými dodatočnými nákladmi na opravy.