Zdá sa, že výstavba kľúčovej dopravnej infraštruktúry na Slovensku naberá na obrátkach. Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v poslednom období posunuli vpred hneď niekoľko strategických projektov. Medzi najvýznamnejšie patrí spustenie príprav na predĺženie diaľnice D1 až po hranicu s Ukrajinou a výber zhotoviteľa pre jeden z najzaťaženejších úsekov na severe Slovenska, diaľnicu D3 na Kysuciach, informuje denník Pravda.
D1-ka až po ukrajinskú hranicu
Projekt predĺženia diaľnice D1 z Bidoviec (východne od Košíc) až po hraničný priechod Vyšné Nemecké vstúpil v júli do procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Ide o viac ako 72-kilometrovú trasu, ktorá má podľa štúdie viesť cez horský priechod Dargov a južne od Michaloviec, pričom jej predbežné náklady sa odhadujú na 1,8 miliardy eur. Projekt má byť financovaný z európskych zdrojov.
Hlavným prínosom tejto výstavby bude odľahčenie viac ako dvoch desiatok obcí a miest, ako sú Sečovce či Michalovce, od tranzitnej dopravy, ktorá dnes preťažuje cesty prvej triedy. Vytvorí sa tak rýchly a bezpečný koridor medzi Košicami a Ukrajinou, čo pomôže nielen prepravcom, ale aj prilákaniu nových investícií a rozvoju turizmu v regióne Zemplína. Dôležitý je aj medzinárodný rozmer, keďže úsek strategicky napojí Ukrajinu na transeurópsku dopravnú sieť, čo bude kľúčové pre povojnovú obnovu, ale aj pre riešenie krízových situácií.
Štát pohol s D3-kou, kľúčový tunel v cieľovej rovinke
Dobré správy prichádzajú aj zo severu Slovenska. NDS aktuálne vyhodnocuje ponuky v súťaži na zhotoviteľa jedného z najkritickejších dopravných úsekov v krajine, D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto. Tento 11,2-kilometrový úsek má odľahčiť extrémne preťaženú cestu I/11, ktorou denne prejde až 25-tisíc vozidiel. Očakáva sa, že výstavba by sa mohla začať už v septembri 2025 a trvať do marca 2029.

S týmto projektom úzko súvisí aj dlho očakávaný tunel Višňové na diaľnici D1 pri Žiline. Po rokoch problémov a odkladov, ktoré sprevádzala aj kritika nehospodárnosti zo strany opozície, by mal byť tento najdlhší slovenský tunel konečne dokončený v prvej polovici roka 2026. Jeho sprevádzkovanie je kľúčové pre odľahčenie dopravy v Žiline a pre plynulé diaľničné spojenie Bratislavy s východom krajiny.
Prínosy pre región
Hoci tieto projekty prinesú počas niekoľkoročnej výstavby nevyhnutné dopravné obmedzenia, ich finálny prínos pre dlhodobo zanedbávané regióny východného a severného Slovenska bude obrovský. Ide o dôležité kroky v boji s masívnym investičným dlhom, ktorý spôsobuje, že aj nové a rýchle vlaky musia na mnohých úsekoch jazdiť pomaly. Tieto investície sú tak prísľubom modernejšej, rýchlejšej a bezpečnejšej dopravy.