Slovenskí mobilní operátori denne blokujú desaťtisíce podozrivých hovorov, ale podvodné telefonáty sa aj napriek tomu šíria neuveriteľnou rýchlosťou. Ľudia, ktorým na displeji vyskočí číslo pripomínajúce inštitúciu štátu, žijú v presvedčení, že hovor je skutočný. V skutočnosti prichádza hlas z cudzej krajiny, pričom za ním stoja skupiny podvodníkov využívajúcich moderné techniky spoofingu.
Strach ako hlavná zbraň
Útočníci sa mimoriadne často vydávajú za pracovníkov Sociálnej poisťovne. Obetiam tvrdia, že ich dôchodok alebo iný príspevok je pozastavený a okamžite je potrebné poskytnúť údaje z platobnej karty či prístup do internetbankingu. Takto navodzujú pocit naliehavosti a manipulujú človeka, aby pod tlakom urobil rozhodnutia, ktoré by bežne nikdy nepovažoval za bezpečné.
Polícia upozorňuje, že hoci sa kedysi podobné triky zameriavali hlavne na seniorov, dnes sa do pasce dostávajú aj mladí ľudia. Presvedčivý tón podvodníkov, technicky dokonalé napodobenie čísla a pocit autority totiž dokáže oklamať aj skúsených používateľov.
Čo robiť pri podozrivom hovore
Bezpečnostní odborníci odporúčajú hovor okamžite ukončiť, ak znie akokoľvek podozrivo. Nikdy netreba diktovať PIN kód, heslo ani osobné číslo z karty. Ak má človek neistotu, či náhodou nešlo o skutočný telefonát, vhodným postupom je zavolať priamo na oficiálne zverejnené kontakty danej inštitúcie.
Ak niekto už svoje údaje poskytol, odborníci radia okamžite kontaktovať banku a zablokovať platobné karty aj internetbanking. Následne je potrebné podať oznámenie polícii, ideálne prostredníctvom čísla 158.
Operátori pritvrdzujú, hrozba rastie
Telekom a O2 už spoločne prevádzkujú systém, ktorý dokáže identifikovať a zablokovať desaťtisíce falošných hovorov denne. Orange a SWAN momentálne rokujú o pripojení k rovnakej infraštruktúre, čo by mohlo priniesť ešte širšiu ochranu používateľov. Aj napriek týmto opatreniam neexistuje dokonalé riešenie, keďže útočníci pracujú so zahraničnými linkami a neustále menia techniky.
Asociácia mobilných operátorov Slovenska pripomína, že žiadna štátna inštitúcia nikdy nežiada dôverné informácie telefonicky. Dôležité dokumenty alebo upozornenia posiela výhradne listom, a ak niekto tvrdí opak, ide o podvod.
Budúcnosť nevyzerá jednoduchšie. Podľa odhadov kybernetických expertov budú do konca roku 2025 falošné telefonáty patriť medzi najvýznamnejšie hrozby pre slovenských používateľov. Očakáva sa, že techniky útočníkov sa stanú ešte sofistikovanejšími. Otázkou zostáva, či sa podarí vybudovať dostatočné ochranné mechanizmy skôr, než podvodníci nájdu ďalší spôsob, ako oklamať dôverčivých ľudí.