Slovákom vrátia takmer pol milióna eur, pretože energetické firmy porušili štandardy a odberateľom kvôli tomu vznikol nárok na kompenzáciu. V roku 2023 táto suma dosiahla 288-tisíc eur. Teraz tak ide o značný nárast.
Ako uvádza tlačová agentúra SITA, energetické firmy musia vrátiť odberateľom viac ako 444-tisíc eur. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) totižto zistil, že viacero energetických spoločností nedodržalo štandardy kvality. V tomto prípade je vo výhode odberateľ, pretože je chránený.
Ako dopĺňa ÚRSO, dôvod zavedenia regulácie kvality je jednoduchý. Úrad nechce, aby sa odberatelia vystavili nebezpečenstvu. Dodávatelia energií a vody, prevádzkovatelia sústav a sietí by totižto mohli zneužiť svoje postavenie. Odberateľ, ktorý je odkázaný na dodávku elektriny, plynu či tepla, by nemal byť v nevýhode, a preto úrad na tieto subjekty dohliada.
Nárok na kompenzáciu
Mnohí Slováci pritom netušia, že zákon je na ich strane a majú nárok na kompenzáciu. Ako povedal predseda ÚRSO Jozef Holjenčík, slovenskí odberatelia nevedia, že ak majú napríklad výpadky elektriny, môžu od dodávateľa získať automatickú kompenzáciu. Podobné je to aj s teplou vodou. Ak odberateľ nedostáva vodu v požadovanej teplote, vzniká mu nárok na kompenzáciu.
Regulované subjekty musia dodržiavať štandardy kvality. Tie definujú konkrétne požiadavky na dodávanú elektrinu, plyn, teplo aj vodu. Týka sa to napríklad neprimerane dlhých odstávok elektriny, prípadne oneskoreného obnovenia dodávok tepla či teplej vody.

ÚRSO kontroluje kvalitu
Holjenčík doplnil, že úrad každoročne kontroluje a vyhodnocuje plnenie štandardov kvality. Ak zistí, že tieto štandardy neboli dodržané, následne skontroluje aj to, či dodávateľ automaticky vyplatil kompenzácie poškodenému odberateľovi. Úrad spresnil, že od začiatku aktuálneho roka štandardy sprísnil. Chce tým zabezpečiť ešte vyššiu kvalitu služieb pre koncového spotrebiteľa.
Štandardy kvality sa vyhodnocujú každoročne, pričom predstavujú súbor pravidiel, ktoré musí dodávateľ energií voči odberateľovi dodržiavať. Hlavným cieľom týchto pravidiel je to, aby odberatelia dostávali za cenu, ktorú platia, služby v potrebnej kvalite aj v požadovanom čase.
Holjenčík tiež pripomenul, že ÚRSO takýmto spôsobom motivuje regulované subjekty k tomu, aby venovali primeranú pozornosť kvalite poskytovaných služieb. Zároveň to dodávateľov energií má motivovať a podnietiť k tomu, aby primerane investovali do rozvoja svojich zariadení.