Maloobchodný trh na juhu Slovenska môže čakať výrazná zmena. Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (PMÚ) začal posudzovať koncentráciu, v rámci ktorej by mal podnikateľ Tomáš Spuchliak prostredníctvom svojej firmy TSP Capital získať spotrebné družstvo Coop Jednota Dunajská Streda. Hoci transakcia zatiaľ nie je spečatená, naznačuje snahu o vytvorenie nového silného hráča v potravinárstve. Téme sa venujú Aktuality.sk.
Preverujú zámer
PMÚ v minulých dňoch oficiálne oznámil, že začal konanie vo veci možného prevzatia Coop Jednoty Dunajská Streda. Centrálne vedenie Coop Jednota Slovensko však situáciu upokojuje a vo svojom stanovisku uviedlo, že zatiaľ nedisponuje informáciami o finálnom uzavretí akvizície. Podľa nich ide o predbežnú aktivitu zo strany záujemcu, ktorá nemusí viesť k podpisu definitívnej dohody.
Zároveň zdôraznili, že pre nich je kľúčové, aby značka Coop Jednota v regióne Dunajskej Stredy zostala prítomná aj v prípade zmeny vlastníka a v tomto duchu vedú ďalšie rokovania. V minulosti sa pritom hovorilo aj o rokovaniach tohto družstva s reťazcom Biedronka.
Kto je záujemca a čo je predmetom predaja?
Za spoločnosťou TSP Capital stojí podnikateľ Tomáš Spuchliak, ktorý si v posledných rokoch buduje silné portfólio v potravinárstve. Jeho skupina už prevádzkuje sieť približne 90 mäsových predajní Danubius a pred štyrmi rokmi prevzal aj novozámockú pekáreň Nelapek. Získanie družstva Coop Jednota Dunajská Streda, ktoré prevádzkuje približne 50 predajní v regióne, by tak logicky zapadalo do jeho stratégie prepojenia výroby a maloobchodného predaja.
Samotné dunajskostredské družstvo patrí medzi stabilné a ziskové časti siete Coop. Ročne dosahuje tržby na úrovni približne 46 miliónov eur a pravidelne vykazuje zisk v státisícoch eur.

Čo bude nasledovať?
Protimonopolný úrad bude teraz niekoľko mesiacov posudzovať, či by plánované spojenie neohrozilo hospodársku súťaž v regióne. V rámci procesu môžu k zámeru vzniesť pripomienky aj tretie strany. Ak úrad transakciu schváli, otvorí sa cesta pre vznik nového silného hráča na maloobchodnom trhu na juhu Slovenska.
Ovplyvní to nakupovanie?
Pre bežného zákazníka, ktorý nakupuje v predajniach Coop Jednoty v okolí Dunajskej Stredy, by táto zmena majiteľa mohla priniesť niekoľko citeľných výhod, no zároveň so sebou nesie aj isté riziká. Všetko bude závisieť od stratégie, ktorú nový vlastník po prípadnom schválení transakcie zvolí.
Medzi potenciálne pozitívne zmeny by mohla patriť predovšetkým modernizácia predajní a skvalitnenie ponuky v určitých segmentoch. Nový majiteľ, ktorý je kapitálovo silný, by mohol investovať do rekonštrukcie a vylepšenia často zastaraných priestorov, čím by sa zvýšil komfort nakupovania.
Keďže podnikateľ Tomáš Spuchliak už vlastní sieť mäsiarstiev Danubius a pekáreň Nelapek, je veľmi pravdepodobné, že by tieto svoje produkty integroval do ponuky predajní. Pre zákazníkov by to mohlo znamenať širšiu a potenciálne aj kvalitnejšiu ponuku čerstvého mäsa a pečiva, a to možno aj za výhodnejšie ceny, keďže by sa vynechali ďalší sprostredkovatelia.
Na druhej strane, prechod z družstevného na čisto súkromné vlastníctvo so sebou prináša aj riziká. Tým najväčším je možné rušenie malých, menej ziskových predajní na vidieku. Zatiaľ čo družstevný model často plní aj sociálnu funkciu a udržiava v prevádzke aj predajne v malých obciach, súkromný vlastník sa primárne zameriava na ziskovosť.
Predajne, ktoré by nespĺňali jeho ekonomické očakávania, by tak mohli byť ohrozené zatvorením, čo by pre obyvateľov daných obcí znamenalo stratu jediného obchodu s potravinami.

Ďalším rizikom je zmena sortimentu. Nový majiteľ by mohol uprednostniť svojich dodávateľov a produkty, čo by mohlo viesť k tomu, že z pultov zmiznú niektoré obľúbené lokálne alebo tradičné slovenské výrobky, na ktoré boli zákazníci Coop Jednoty zvyknutí.
Stále Coop Jednota, alebo nové meno?
V krátkodobom a strednodobom horizonte je vysoko pravdepodobné, že predajne si svoj názov Coop Jednota ponechajú. Z dlhodobého hľadiska je však zmena názvu možná, aj keď nie istá.
Dôvodom, prečo názov s najväčšou pravdepodobnosťou zostane zachovaný, je stanovisko samotného centrálneho vedenia Coop Jednota Slovensko. Ako bolo spomenuté, udržanie značky v regióne je pre nich kľúčovou podmienkou pri akýchkoľvek rokovaniach o predaji.
Značka Coop Jednota má na Slovensku, najmä v menších mestách a na vidieku, obrovskú silu a desiatky rokov budovanú dôveru zákazníkov. Pre nového majiteľa by bolo z obchodného hľadiska veľmi nerozumné túto hodnotnú a zavedenú značku okamžite opustiť a riskovať stratu verných zákazníkov. Najpravdepodobnejším scenárom je, že nový majiteľ (TSP Capital) sa stane akýmsi franšízantom alebo partnerom, ktorý bude naďalej prevádzkovať predajne pod hlavičkou Coop Jednota, no už vo vlastnej réžii.
Z dlhodobého hľadiska sa však situácia môže zmeniť. Nový majiteľ, ktorý si buduje vlastné silné portfólio v potravinárstve (mäsiarstva Danubius, pekáreň Nelapek), sa môže po niekoľkých rokoch, keď stabilizuje a zmodernizuje novozískanú sieť, rozhodnúť, že chce všetky svoje prevádzky zjednotiť pod vlastnú, novú značku.
Takýto krok by mu dal úplnú voľnosť v sortimente, cenotvorbe a marketingu bez toho, aby musel rešpektovať pravidlá centrálneho družstva.