Ak cestujete vlakmi, ktoré prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), v určitých prípadoch máte nárok na odškodnenie. O tejto skutočnosti informuje národný dopravca na svojom webe.
Peniaze môžete získať, ak mešká vlak, ale aj pri ďalších situáciách. Poradíme vám, ako by ste mali postupovať, ak ste so službami ZSSK neboli spokojní a spĺňate aspoň jednu z podmienok pre získanie odškodného.
ZSSK odškodní cestujúcich
Ako uvádza národný dopravca, z prepravnej zmluvy uzatvorenej so Železničnou spoločnosťou Slovensko vznikajú cestujúcim práva a nároky, ktoré si môžu uplatniť. Ktoré z nich to sú, to si priblížime nižšie v článku.
Meškanie vlaku
Ak váš vlak mešká 15 a viac minút, ide len po časti trasy alebo nejde vôbec, máte viacero práv. Pre uplatnenie je ale dôležité, aby ste si v pokladnici alebo vo vlaku vyžiadali potvrdenie o vzniku udalosti.
V prípade, že nechcete cestovať, môžete v nástupnej, prestupnej alebo nácestnej stanici vrátiť cestovný lístok. ZSSK vám následne vráti zaplatené cestovné, respektíve neprecestovanú časť. Peniaze vám vráti späť bez uplatnenia sankcie.
Ak v ceste chcete pokračovať, ZSSK vás z nástupnej, prestupnej alebo nácestnej stanice prepraví bez doplatku a to aj vlakom vyššieho druhu alebo vo vyššej vozňovej triede (napr. SC, EC). Platí to len v prípade, že ide o posledné možné spojenie na docestovanie do vašej cieľovej stanice.
Rozhodnúť sa tiež môžete, že sa chcete vrátiť z cesty. V tomto prípade vás národný dopravca z prestupnej alebo nácestnej stanice bezplatne prepraví späť do nástupnej stanice. Zároveň vám ZSSK na vašu žiadosť vráti celé zaplatené cestovné.
Meškať môžu aj vlaky EC alebo SC. Ak tieto meškajú viac ako 60 minút, ZSSK cestujúcemu vráti sumu zaplateného EC príplatku, pri vlaku SC sumu vo výške 2 eurá.

Náhradné riešenie dopravy
Národný dopravca na webe uvádza: „V prípade meškania počas vašej cesty vyvinieme úsilie na vhodné riešenie vzniknutej situácie spôsobenej meškaním. Takéto riešenie má prednosť pred individuálnym riešením cestujúceho. Pri meškaní alebo odrieknutí diaľkového vlaku vám oznámime dostupné možnosti na pokračovanie v ceste do cieľovej stanice do 100 minút od plánovaného času odchodu zmeškaného alebo odrieknutého vlaku.
„V opačnom prípade má cestujúci právo pokračovať v ceste iným verejným dopravným prostriedkom. Uhradíme vám nevyhnutné a primerané preukázané vzniknuté náklady. Potvrdenie o meškaní vlaku dostanete od vlakvedúceho meškajúceho vlaku alebo tiež v pokladniciach,“ objasnil dopravca.
ZSSK upozorňuje, že nárok na náhradu škody si môžete uplatniť do 12 mesiacov od uplynutia platnosti cestovného lístka.
Odškodné za miestenky
Odškodné môžete získať aj za miestenku. Ak ste si zakúpili miestenku, lôžkový alebo ležadlový lístok a napriek tomu vám vo vlaku nenájdu voľné miesto, vzniká vám nárok na odškodné. Konkrétne získate peniaze za nepridelenie miesta vo výške zaplateného cestovného za konkrétnu cestu. Maximálna suma, ktorú môžete získať, je 10 eur.
Ublíženie na zdraví alebo poškodenie vecí
ZSSK na webe informuje, že za zranenie alebo usmrtenie osoby, ktoré vyplynulo zo zodpovednosti dopravcu, máte nárok na náhradu škody. Dopravca zároveň nesie zodpovednosť aj za stratu alebo poškodenie batožiny, ak táto situácia vznikla zavinením dopravcu. Bezprostredne po tejto udalosti je nutné, aby ste spísali zápis so zamestnancom Železničnej spoločnosti Slovensko.
Ako si uplatniť nárok na odškodné od ZSSK?
„Návratky alebo náhrady škody je možné uplatniť v ktorejkoľvek pokladnici Železničnej spoločnosti Slovensko (okrem zmluvných predajcov) alebo písomne,“ informoval dopravca. Písomné žiadosti môžete zasielať na nižšie uvedenú adresu:
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.
Rožňavská 1 (pracovisko Žabotova 12)
832 72 Bratislava 3
reklamacie@slovakrail.sk
Žiadosť musí obsahovať všetky potrebné náležitosti. K nim patrí vaše meno, priezvisko, presná adresa, predmet a dôvod podania. Taktiež originály cestovných lístkov a pri uplatnení náhrady škody treba uviesť aj dôvod podania žiadosti a predložiť oznámený vznik udalosti. Podľa vzniknutej situácie musíte doložiť doklad o poskytnutí prvej zdravotníckej pomoci, zaplatení úhrady za ubytovanie alebo použití iného verejného dopravného prostriedku.