Na sociálnych sieťach, ako sú Facebook a Instagram, sa množia ponuky, ktoré vyzerajú ako od známych predajcov a sľubujú tovar za výrazne znížené ceny. Spotrebiteľská organizácia dTest však varuje, že za na prvý pohľad dôveryhodnými príspevkami sa môžu skrývať premyslené podvody, ktorých cieľom je získať peniaze a citlivé osobné údaje. Na jej zistenia upozorňuje denník Teraz.sk.
Podvodníci na zvýšenie svojej dôveryhodnosti využívajú niekoľko trikov. Okrem zneužitia mien a log známych značiek sa spoliehajú aj na falošné pozitívne komentáre pod príspevkami, ktoré vytvárajú z účelovo založených účtov, zatiaľ čo tie negatívne a varovné mažú.
Riaditeľka organizácie dTest, Eduarda Hekšová, preto radí, aby sa spotrebitelia na komentáre nespoliehali a pravosť akejkoľvek ponuky si vždy overili na oficiálnych stránkach daného predajcu.
Ďalším psychologickým trikom je použitie niekoľkostranových objednávkových formulárov. V nich nútia spotrebiteľov vypĺňať rôzne údaje a odpovedať na otázky, prečo majú o produkt záujem. Cieľom je vyvolať v človeku pocit, že keď už vypĺňaniu venoval toľko času, bola by škoda nákup nedokončiť.

Podvody necielia len na peniaze
Nebezpečenstvo nespočíva len v tom, že objednaný a zaplatený produkt nikdy nedorazí. Odoslaním takýchto formulárov poskytuje obeť podvodníkom veľké množstvo osobných údajov, ktoré môžu byť následne zneužité na ďalšie podvody. Pri zadávaní platobných údajov navyše hrozí priame napadnutie bankového účtu a strata ďalších finančných prostriedkov.
Odborníci odporúčajú, aby používatelia každú podozrivú ponuku nahlásili priamo na danej sociálnej sieti a ideálne o nej informovali aj originálneho predajcu, aby mohol varovať ostatných zákazníkov. Problémom však je, že sociálne siete často takéto príspevky nevyhodnotia ako nevhodné a podvodná ponuka sa šíri ďalej.
Ak už ste platbu odoslali a máte podozrenie na podvod, je potrebné okamžite kontaktovať svoju banku. Požiadajte o zablokovanie transakcie (chargeback) a podniknite ďalšie kroky na zabezpečenie svojho účtu, napríklad zablokovanie platobnej karty.
Dbajte na preventívne opatrenia
Okrem už spomínaných dôležitých rád, ako je overovanie ponuky na oficiálnej stránke a nedôverovanie komentárom, existuje niekoľko ďalších praktických krokov a varovných signálov, ktoré vám pomôžu rozpoznať podvodné ponuky na sociálnych sieťach a ochrániť sa pred nimi.
V prvom rade si vždy dôkladne preverte samotný profil alebo stránku, ktorá ponuku inzeruje. Podvodníci často vytvárajú profily, ktoré sú len pár dní alebo týždňov staré, majú veľmi nízky počet sledovateľov, minimum vlastných príspevkov a často používajú ukradnuté alebo všeobecné fotografie. Dôveryhodný predajca má zvyčajne dlhšiu históriu, bohatý a autentický obsah a prepojenia na svoju oficiálnu webovú stránku.
Skontrolujte si aj sekciu „Informácie o stránke“, kde Facebook často zobrazuje, kedy bola stránka založená a z akej krajiny je spravovaná. Ak bola stránka vytvorená nedávno a je spravovaná z úplne inej krajiny, ako sa prezentuje, je to veľký varovný signál.

Ďalším dôležitým krokom je kritická analýza samotnej reklamy a textu. Podvodné ponuky sú často plné gramatických chýb, používajú kostrbaté a strojovo preložené formulácie. Typickým znakom je aj vytváranie extrémneho a často nezmyselného pocitu naliehavosti, napríklad „AKCIA PLATÍ LEN HODINU!“ alebo „Zostáva posledných 5 kusov za 90% zľavu!“. Dôveryhodní predajcovia takýto agresívny a nátlakový marketing zvyčajne nepoužívajú.
Venujte tiež pozornosť ponúkaným spôsobom platby. Ak e-shop alebo ponuka umožňuje platbu výhradne len kartou vopred a neponúka žiadne iné, bezpečnejšie alternatívy, ako je platba na dobierku, cez PayPal alebo cez známe platobné brány, je to veľmi podozrivé. Podvodníci sa takto snažia okamžite získať údaje z vašej platobnej karty.
Nakoniec, ak si nie ste istí pravosťou produktu na obrázku, môžete použiť jednoduchý trik – vyhľadávanie podľa obrázka (reverse image search). Uložte si fotografiu produktu z reklamy a nahrajte ju do vyhľadávača Google Images. Často tak zistíte, že rovnakú fotografiu používajú desiatky iných pochybných stránok, alebo že ide o ukradnutý obrázok z úplne iného, legitímneho e-shopu, prípadne z fotobanky.