Slovenský virtuálny operátor Okay fón sa opäť ocitol vo vážnych problémoch. Po nedávnom výpadku, po ktorom musel všetkým zákazníkom vymieňať eSIM karty, prišla ďalšia rana a služby opäť prestali fungovať. Zakladateľ operátora Štefan Ďurina tvrdí, že za problémami stoja slovenskí sieťoví operátori, pričom jeden z oslovených, Slovak Telekom, akúkoľvek spoluprácu rázne poprel. Téme sa venuje portál Živé.sk.
Operátor bude znova meniť eSIM
Podobne ako pri predchádzajúcom incidente, aj teraz prestali zo dňa na deň fungovať všetky eSIM karty, ktoré firma predala zákazníkom. Zakladateľ operátora Štefan Ďurina pre Živé.sk potvrdil, že dôvodom je pozastavenie spolupráce zo strany nového poskytovateľa infraštruktúry (MVNE) zo Spojeného kráľovstva.
V dôsledku toho bude podľa Ďurinu nutné opäť vydať nové eSIM karty, tentoraz už pre takmer 2 200 zákazníkov. Zatiaľ nie je jasné, kedy a či operátor nájde nového partnera, a či sa opäť nezmení ponuka služieb, ktorá sa po prvom výpadku už raz zhoršila.

Okay fón označil vinníkov
Ďurina uviedol, že britský partner mal zmluvu pozastaviť na základe žiadosti od jedného zo slovenských operátorov, ktorých sieť Okay fón cez partnera využíval – teda buď O2, alebo Orange. Zároveň dodal, že prebiehajú rokovania o priamom prístupe do sietí slovenských operátorov a spomenul aj snahu o prístup do siete Telekomu, s ktorým má údajne predbežnú zmluvu.
Spoločnosť Slovak Telekom však tieto tvrdenia dôrazne poprela. Podľa jej hovorkyne Miroslavy Remenárovej s Okay fónom nerokovali o žiadnej forme prístupu do ich siete ani o inej spolupráci. Orange odkázal, že je pripravený rokovať s každým záujemcom, a O2 sa k téme nevyjadrilo.
Neistá budúcnosť a sťažnosť na úrad
Zakladateľ Okay fónu zdôraznil, že v Maďarsku a Poľsku, kde má takisto poskytovať služby, podobné problémy nezaznamenal. Avizoval, že hneď ako zistí ďalšie detaily, podá v tejto veci podnet na telekomunikačný úrad. Podľa jeho slov situácia poškodzuje kredibilitu jeho značky.
Tvrdá rana pre klientov
Pre približne 2 200 slovenských klientov tohto operátora má táto situácia mimoriadne negatívne a frustrujúce dopady.
Zákazníci sa zo dňa na deň ocitli bez možnosti telefonovať, posielať správy alebo používať mobilné dáta. V dnešnej dobe, kedy je mobilný telefón kľúčovým pracovným a komunikačným nástrojom, predstavuje takýto totálny výpadok obrovský problém. K tomu sa pridáva aj nutnosť opakovane absolvovať proces výmeny eSIM karty, čo je pre mnohých používateľov administratívna a technická komplikácia. Služba sa tak pre nich stáva extrémne nespoľahlivou.
Ďalším negatívnym dopadom je výrazné zhoršenie samotnej ponuky. Ako ukázalo porovnanie, po prvom výpadku operátor zrušil svoj najatraktívnejší 300 GB dátový balík a nahradil ho podstatne menším a drahším programom. Klienti tak po obnovení služby dostali horší produkt, ako si pôvodne zakúpili, aj keď technické parametre siete, ako je rýchlosť, sa zlepšili.

Po prvom výpadku sa očakávali zlepšenia
Nové eSIM karty, ktoré sa začali distribuovať po prvom výpadku, sľubovali výrazné technické zlepšenie – fungovali v sieťach O2 aj Orange, pričom testy ukázali aj lepšie parametre. Rýchlosť sťahovania v sieti O2 presiahla 400 Mb/s a odozva klesla na polovicu.
No ako bolo spomenuté, tieto technické vylepšenia sprevádzalo zhoršenie ponuky. Z portfólia zmizol najväčší ťahák operátora, a síce 300 GB dátový program. Najvyšším programom sa tak stal balík Premium s objemom 50 GB za 20 eur mesačne. Zlepšil sa však základný program Mini, ktorý po novom ponúka 3 GB dát za 2 eurá.
Zároveň sa sprísnili podmienky po minutí predplatených dát. Po vyčerpaní balíka sa síce pripojenie spomalí, no po minutí ďalších 10 % z pôvodného objemu dát sa internet úplne zastaví. Klienti si následne môžu dokúpiť 1 GB dát za jedno euro.
Program | Pôvodný objem | Pôvodná cena (mesačne) | Rýchlosť po minutí dát | Nový objem | Nová cena (mesačne) |
Mini | 2 GB | 2 € | 0,25 Mb/s | 3 GB | 2 € |
Smart | 10 GB | 6 € | 1 Mb/s | 10 GB | 6 € |
Max | 30 GB | 12 € | 1 Mb/s | 20 GB | 10 € |
Neobmedzené (Premium) | 300 GB | 18 € | 2 Mb/s | 50 GB | 20 € |