Ako sme vás nedávno informovali v samostatnom článku, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) rozšírila od augusta samoobslužný výpravný systém. To znamená, že vlaky jazdia bez vlakvedúceho a lístok si cestujúci vo vlaku už nemôžu zakúpiť. Nastupovať je teda nutné s platným lístkom, ak cestujúci nechce dostať pokutu.
Sankcia za jazdu bez lístka sa môže vyšplhať na viac ako 70 eur. A hoci ZSSK rozšírenie počtu vlakov spadajúcich pod model samoobslužného výpravného systému (SVS) vníma pozitívne, mnohí to vidia presne naopak. ZSSK tvrdí, že takéto vlaky poskytujú bezpečnú a efektívnu prevádzku a to aj bez prítomnosti vlakvedúceho. Zároveň tento model prispieva k hospodárnosti.
ZSSK pod paľbou kritiky
Ako sme naznačili, hoci národný dopravca tento systém obhajuje, prax je iná. Podľa spravodajského portálu TA3 sa na novinku sťažujú cestujúci a dokonca aj zamestnanci ZSSK. Nový systém funguje len zopár dní a vlaky už majú problémy s posprejovanými stenami či špinavými sedačkami. Toto však nie sú jediné problémy, s ktorými zápasia pracovníci ZSSK.
Do redakcie TA3 sa dostali fotografie zachytávajúce, ako vyzerajú vozne, ktoré sú bez vlakvedúceho. Redakciu kontaktoval rušňovodič, ktorý vyslovil obavy o bezpečnosť cestujúcich na tratiach, kde jazdí už iba on bez sprievodcu. Samoobslužný výpravný systém je aktuálne pod paľbou kritiky a kritizujú ho cestujúci aj zamestnanci.
„Máme strach. Nie sme na danú vec preškolení, nikto nič nevie, čo bude, každý sa trasie o robotu. Ohľadom SVS vydali jeden papierik na A4, kde sú maximálne zastávky a ako vyzerajú,“ píše sa v liste, ktorý dostala redakcia TA3. Tieto slová potvrdil aj ďalší rušňovodič, ktorý kontaktoval TA3. „Je tam toľko chýb, ktoré si musíme vysvetliť po svojom. Nie je to striktné, ale na zvážení rušňovodiča,“ povedal zamestnanec ZSSK, ktorý chce zostať v anonymite.

Národný dopravca reaguje
Železničná spoločnosť Slovensko uviedla, že zamestnanci majú prístup k interným predpisom a postupnom, ktoré platia pre samoobslužný výpravný systém. ZSSK dodáva, že tieto predpisy vytvorila v spolupráci s odbornými sekciami spoločnosti, a preto si za prípravou plne stojí. Podľa slov národného dopravcu majú rušňovodiči vo svojej odbornej príprave a spôsobilosti zahrnuté aj vedomosti o jazde vlaku bez prítomnosti vlakvedúceho.
Rušňovodiči poukazujú na problémy
Rušňovodiči však vidia problémy, s ktorými sa stretávajú priamo v praxi. Hovoria, že na týchto tratia jazdia malé 30 metrové vlaky, ale aj veľké vlaky, ktoré dosahujú až 100 metrov. A práve pri týchto veľkých vlakoch rušňovodič nevidí, či niekoho neprivrel. Jeden z rušňovodičov spresnil, že ak má vlaková súprava osem dverí, dobre vidí iba na štvoro dverí.
ZSSK reaguje aj na túto kritiku a tvrdí, že rušňovodiči majú k dispozícii vonkajší kamerový systém. Ten môžu využiť práve v situáciách, kedy majú znížený rozhľad. Národný dopravca doplnil, že elektrické jednotky Panter majú senzory proti privretiu dverí. Spresnil, že jednotky Panter typov 660 a 661 nasadil iba na tie úseky, ktoré splnili všetky technické a prevádzkové podmienky nutné pre SVS.
Rušňovodiči však poukázali aj na to, že na vlakoch bez vlakvedúceho sa hneď v prvých dňoch vybúrili vandali. Napríklad posprejovali alebo inak poškodili steny vo vlakoch a tiež znečistili sedačky. ZSSK však dodáva, že znečistenie môže nastať aj v spojoch so sprievodcom. Národný dopravca pre portál TA3 záverom dodal, že vo vlakoch, ktoré sú v režime SVS, pravidelne zabezpečuje servis a nečistoty odstraňuje operatívne.