TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Na diaľnici rýchlosťou 150 km/h: Štát zavedie zmenu, aká v EÚ nemá obdoby
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Na diaľnici rýchlosťou 150 km/h: Štát zavedie zmenu, aká v EÚ nemá obdoby

Česko bude prvou krajinou v EÚ, kde sa bude jazdiť 150 km/h. Vyššia rýchlosť bude (zatiaľ) platiť len za dobrého počasia.

19. augusta 2025 10:22
Roman Drexler
19. augusta 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Od konca septembra sa na novom úseku diaľnice D3 medzi Táborom a Českými Budějovicami spustí pilotný projekt s maximálnou povolenou rýchlosťou 150 km/h
  • Vyššia rýchlosť bude povolená len za dobrého počasia a plynulej premávky a bude sa zobrazovať na 42 nových elektronických premenlivých dopravných značkách
  • Pri zhoršení podmienok sa limit vráti na 130 km/h

Česká republika sa chystá stať prvým členským štátom Európskej únie, ktorý na vybranom diaľničnom úseku zavedie maximálnu povolenú rýchlosť 150 km/h. Pilotný projekt, ktorý si všíma aj nemecký denník Bild, bude spustený koncom septembra a využije na to moderné technológie. Tento krok prichádza v čase, keď je európsky trend skôr opačný a viaceré krajiny rýchlosti znižujú. Téme sa venuje portál echo24.cz. 

150 km/h musia otestovať. Kde? 

Nový rýchlostný limit bude testovaný na novootvorenej časti diaľnice D3 medzi Táborom a Českými Budějovicami. Riaditeľstvo ciest a diaľnic (ŘSD) už začalo s inštaláciou 42 elektronických dopravných značiek, ktoré umožnia dynamicky meniť povolenú rýchlosť. 

V bežnej prevádzke zostane v platnosti štandardný limit 130 km/h. Rýchlosť 150 km/h bude povolená len v prípade, ak budú na úseku absolútne ideálne podmienky – teda dobrá viditeľnosť, suchá vozovka, plynulá doprava bez kolón a žiadne práce na ceste. Akonáhle sa podmienky zhoršia, napríklad začne pršať, systém automaticky prepne limit späť na 130 km/h. Celý systém bude riadený z národného dopravného informačného centra.  

Ak sa 50-kilometrový testovací úsek osvedčí, v budúcnosti by sa mohol rýchlejší režim rozšíriť aj na ďalšie moderné úseky českých diaľnic. 

Diaľnica, 150 km/h
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Inde hlásia neúspešné experimenty 

Český experiment ide proti všeobecnému európskemu trendu. Rakúsko v rokoch 2018–2020 testovalo na časti diaľnice A1 rýchlosť 140 km/h, no vtedajšia ministerka životného prostredia experiment ukončila s odôvodnením, že vedie k vyšším emisiám CO2.  

Podobne aj Holandsko v roku 2020 z ekologických dôvodov znížilo maximálnu dennú rýchlosť na 100 km/h, aj keď od tohto roka na niektorých úsekoch opäť povolilo návrat k 130 km/h. Jedinou výnimkou v Európe zostáva Nemecko, kde na mnohých úsekoch diaľnic stále neplatí žiadny rýchlostný limit. 

Stret rýchlosti, bezpečnosti a klímy 

Tento český projekt je tak súčasťou celoeurópskej debaty o hľadaní kompromisu medzi pohodlím vodičov, bezpečnosťou a klimatickými cieľmi. Zatiaľ čo zástancovia argumentujú rýchlejším spojením medzi Prahou a Rakúskom, odporcovia varujú pred negatívnymi dopadmi na bezpečnosť a životné prostredie.  

O tom, či sa „tempo 150“ stane novým českým štandardom, rozhodnú až výsledky tohto ostro sledovaného pilotného projektu. 

Neprehliadnite

Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
EÚ poriadne TVRDO zakročí proti autám: Toto už nikdy nebude povolené (platné od 2026)
Pozor, automobilka, automobil, povinné zmluvné poistenie, ojazdené autá
Vodiči, POZOR: Jedna chyba vás môže stáť aj 21-tisíc €. O tomto mnohí vôbec nevedia
POZOR, auto, zima
Vodiči, POZOR: Zima klope na dvere. Na tieto kontroly nezabudnite, ušetríte nielen peniaze

Viac výhod, alebo nevýhod? 

Pre bežného vodiča je hlavným lákadlom časová úspora, ktorá je však v skutočnosti oveľa menšia, ako sa na prvý pohľad zdá. Na 50-kilometrovom testovacom úseku v Česku ušetrí vodič idúci konštantnou rýchlosťou 150 km/h v porovnaní s rýchlosťou 130 km/h len približne tri minúty.  

Táto minimálna úspora času je však vykúpená výrazne vyššími nákladmi na palivo. Odpor vzduchu totiž rastie s druhou mocninou rýchlosti, čo znamená, že na prekonanie tohto odporu pri rýchlosti 150 km/h potrebuje motor vynaložiť podstatne viac energie. Spotreba paliva tak pri tomto zrýchlení narastie v priemere o 20 až 25 percent.  

Vodič si tak za zanedbateľnú úsporu času priplatí podstatne viac peňazí za tankovanie. Zároveň sa zvyšuje aj opotrebenie motora, bŕzd a pneumatík a jazda je pre vodiča psychicky náročnejšia a stresujúcejšia. No pokiaľ sa maximálna povolená rýchlosť 150 km/h časom rozšíri aj na ďalšie úseky, výhoda časovej úspory môže prevažovať. 

Auto
Ilustr. obr. | Zdroj: Pexels

Pre klímu a životné prostredie je zvýšenie rýchlosti jednoznačne negatívnym krokom. Priamo úmerne s nárastom spotreby paliva rastú aj emisie skleníkových plynov, najmä oxidu uhličitého. Ak auto spotrebuje o 25 % viac paliva, vyprodukuje aj o 25 % viac CO2.  

Okrem toho pri vyšších rýchlostiach a vyšších otáčkach motora vzniká aj viac lokálnych znečisťujúcich látok, ako sú napríklad oxidy dusíka (NOx). Vyššia rýchlosť takisto zvyšuje hlukovú záťaž v okolí diaľnice. Práve preukázateľný nárast emisií bol hlavným dôvodom, prečo Rakúsko po dvoch rokoch zrušilo svoj experiment s rýchlosťou 140 km/h. 

Z hľadiska bezpečnosti je vyššia rýchlosť takisto jednoznačným rizikom. Fyzikálne zákony sú neúprosné. Najdôležitejším faktorom je predĺženie brzdnej dráhy. Vozidlo idúce rýchlosťou 150 km/h potrebuje na úplné zastavenie podstatne dlhšiu vzdialenosť ako vozidlo idúce rýchlosťou 130 km/h. Na suchej vozovke sa brzdná dráha predĺži približne o 25 až 30 metrov, čo je dĺžka kamióna s návesom. V prípade krízovej situácie je to často rozdiel medzi tým, či vodič stihne zabrzdiť, alebo či dôjde k nehode. 

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Telekom, Práve sa stalo AKTUÁLNE: Telekom do Magio TV pridal 15 nových staníc, dostupné sú pre všetkých
Ďalší článok Aktuálne, Slovensko, štát AKTUÁLNE: Vláda si nedá pokoj. Chce zaviesť novú daň, pocítia ju mnohí a tvrdo

Najčítanejšie

Peniaze, bankovky, euro
POZOR: Tisíce Slovákov čaká studená sprcha. Hrozí im úplná strata dôchodku
15. novembra 2025
Peniaze, euro, bankovky, mince, banky, štát
POZOR: Štát potvrdil novú taktiku. Hotovosť si pýta priamo na mieste (čo sa deje)
16. novembra 2025
Peniaze
Seniori sa môžu tešiť: Plánujú zaviesť aj 14. dôchodok
17. novembra 2025
Štát ZRUŠIL kontrolu na STK každé 2 roky. Veľa ľudí o tom nevie (kedy chodiť)
15. novembra 2025

Najnovšie články

  • Štát priznal chybu: VEĽKEJ skupine ľudí automaticky pošle viac peňazí (+ sumy)
  • Veľká časť Slovákov automaticky dostane VYŠŠÍ príspevok. Štát tiež ponúka TISÍCE eur (koho sa to týka)
  • TOTO je dôvod, prečo na Slovensku pribúdajú čierne stavby. Zmeniť to má zákon
  • EÚ poriadne TVRDO zakročí proti autám: Toto už nikdy nebude povolené (platné od 2026)
  • VIANOCE 2025: Chcete podarovať to NAJLEPŠIE z najlepšieho? Máme riešenia, ktoré určite neoľutujete (2. časť)

Bude sa vám páčiť

nabíjačky

POZOR: Máte doma tieto nabíjačky? Hrozia POŽIARE, peniaze vrátia aj bez bločku

17. novembra 2025
diaľnica, rýchlostný limit

Dostupnejšie diaľničné známky? Prichádza ZMENA v predaji, na toto sa pripravte

16. novembra 2025
Platobná karta, mimoriadne

POZOR: Slovenská banka obmedzí VŠETKÝCH svojich klientov. Je nutné konať, čím rýchlejšie, tým lepšie

16. novembra 2025

WhatsApp získa BRUTÁLNE vylepšenie: Totálne zmení spôsob, akým ho používame (čo sa chystá)

16. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?