Fotografia bývalej poslankyne Romany Tabak, ktorá sa spolu so svojím maloletým synom viezla na jednej prenajatej elektrickej kolobežke, opäť rozprúdila celospoločenskú diskusiu o bezpečnosti a regulácii tohto populárneho dopravného prostriedku. Zatiaľ čo odborníci varujú pred hazardovaním so zdravím, z ministerstva vnútra prichádza návrh na sprísnenie pravidiel. Téme sa venujú Aktuality.sk.
Nezodpovedná jazda a platné zákony
Jazdou vo dvojici na jednej kolobežke porušila Romana Tabak nielen všeobecné podmienky spoločnosti Bolt, ale aj zákon o cestnej premávke. Ten od novely z decembra 2019 zakazuje jazdu viacerých osôb na „kolobežke s pomocným motorčekom“ a zároveň obmedzuje jej používanie osobami mladšími ako 15 rokov.
Spoločnosť Bolt jej v reakcii na porušenie pravidiel deaktivovala účet. Tento prípad však opäť upriamil pozornosť na širší problém ignorovania preventívnych opatrení, najmä nosenia prilby.
Ignorovanie rizík
Podľa dát Národného centra zdravotníckych informácií sa v lete záchranári častejšie stretávajú s úrazmi po páde z bicykla či kolobežky, pričom najnebezpečnejšie sú poranenia hlavy.
Známy záchranár a odborník na urgentnú medicínu Viliam Dobiáš uviedol, že za týmto stavom je zlyhanie ľudského faktora a absolútne ignorovanie prevencie. Podľa neho si ľudia neuvedomujú, že pád z kolobežky pri rýchlosti 25 km/h sa vyrovná pádu na hlavu z výšky takmer dvoch metrov.
Dobiáš je presvedčený, že osvetové kampane nestačia a zmenu v správaní ľudí môže priniesť len finančná motivácia. Navrhuje preto zmenu legislatívy, na základe ktorej by si pacienti, ktorí sa zrania pri rizikovej aktivite bez použitia odporúčaných ochranných prostriedkov (ako je prilba), museli za lekárske ošetrenie priplácať formou spoluúčasti. Ako príklad uviedol Rakúsko. Podľa neho by priama finančná zodpovednosť prinútila ľudí správať sa zodpovednejšie.

Chystajú sa zmeny?
Aktuálny zákon o zdravotnom poistení zavedenie takejto spoluúčasti neumožňuje a Ministerstvo zdravotníctva potvrdilo, že táto téma momentálne nie je na programe.
Iniciatívu však prejavilo Ministerstvo vnútra, ktoré sa zameralo na problém vysokej rýchlosti. Podľa Dobiáša si totiž mnohí používatelia nelegálne upravujú kolobežky, aby dosahovali vyššiu rýchlosť.
Ministerstvo preto v júni predložilo návrh novely zákona, ktorý by od 1. decembra 2025 úplne zakázal používanie elektrických kolobežiek schopných prekročiť rýchlosť 25 km/h na verejných komunikáciách.
Sú elektrické kolobežky naozaj nebezpečné?
Elektrické kolobežky sú štatisticky a aj podľa skúseností záchranárov a lekárov považované za prekvapivo nebezpečný dopravný prostriedok. Hoci sa na prvý pohľad môžu zdať neškodné a zábavné, ich konštrukcia, rýchlosť a spôsob, akým sa používajú v mestskej premávke, vytvárajú kombináciu rizík, ktorá vedie k častým a často aj veľmi vážnym úrazom.
Kolobežky s malými kolesami sú extrémne citlivé na akúkoľvek nerovnosť povrchu, ako sú výtlky, obrubníky alebo koľajnice. Pri rýchlosti 25 km/h, ktorú bežne dosahujú, aj malá prekážka často vedie k okamžitej strate kontroly a pádu. Telo jazdca je vo vysokej a nestabilnej pozícii, a preto pri páde dochádza k nekontrolovanému letu vpred, najčastejšie s priamym nárazom na hlavu, tvár a horné končatiny.
Ako upozornil Dobiáš, pád z kolobežky pri tejto rýchlosti sa svojou energiou vyrovná pádu na hlavu z výšky takmer dvoch metrov.
S tým úzko súvisí druhý obrovský (taktiež už spomenutý) rizikový faktor, a to absencia ochranných pomôcok, najmä prilby. Keďže zákon na Slovensku nosenie prilby dospelým jazdcom na kolobežke neprikazuje, drvivá väčšina ľudí ju nenosí.
Traumatologické oddelenia nemocníc však potvrdzujú, že najčastejšími a najvážnejšími zraneniami pri nehodách na kolobežkách sú práve poranenia hlavy – od zlomenín tvárových kostí a otrasov mozgu až po život ohrozujúce vnútrolebečné krvácanie. Použitie prilby pritom dokáže znížiť riziko vážneho poranenia hlavy o viac ako dve tretiny.
V neposlednom rade predstavujú elektrické kolobežky vážne riziko aj pre svoje okolie, najmä pre chodcov. Tichý chod kolobežky spôsobuje, že ju chodci často nepočujú prichádzať.
V kombinácii s vysokou rýchlosťou a nezodpovednou jazdou po chodníkoch, kde nemajú čo robiť, to vedie k častým kolíziám s chodcami, pri ktorých sú najviac ohrození seniori a deti.
Problémom je napokon aj spôsob ich používania – častá je jazda viacerých osôb na jednej kolobežke, jazda pod vplyvom alkoholu alebo používanie mobilného telefónu počas jazdy, čo všetko dramaticky zvyšuje riziko nehody.