Zdá sa, že želanie Elona Muska, aby americká armáda používala jeho futuristické pick-upy Tesla Cybertruck, sa konečne naplní. Bude to však pravdepodobne iným spôsobom, než si predstavoval. Letectvo Spojených štátov amerických (U.S. Air Force) totiž plánuje zakúpiť dva Cybertrucky, aby ich následne použilo ako cvičné terče pre svoje raketové systémy, píše Electrek.
Podľa dokumentov, ktoré ako prvý získal portál The War Zone, hľadá Testovacie centrum amerického letectva (AFTC) celkovo 33 vozidiel určených na zničenie počas testov na raketovej strelnici White Sands v Novom Mexiku. Zoznam zahŕňa rôzne sedany, SUV a nákladné vozidlá, no ako jediný špecifický model menovite uvádza práve dva kusy Tesly Cybertruck.
Tento krok je v ostrom kontraste s pôvodnou víziou Elona Muska, ktorý Cybertruck propagoval ako „nepriestrelný“ a navrhnutý tak, aby „prežil apokalypsu“, a priamo ho ponúkal na vojenské využitie.
Vzhľadom na to, že Cybertruck sa ukazuje ako komerčný neúspech a Tesla má problémy s jeho predajom, akákoľvek objednávka, aj táto, môže byť pre automobilku vítaná.

Prečo práve Cybertruck?
V oficiálnom dokumente muselo letectvo zdôvodniť, prečo požaduje konkrétnu značku a model. V odôvodnení sa uvádza, že armáda potrebuje testovať svoje zbrane na situáciách, ktoré čo najvernejšie kopírujú realitu. Podľa letectva existuje pravdepodobnosť, že v budúcnosti by mohli nepriateľské sily začať používať práve Teslu Cybertruck.
Ďalším dôvodom má byť fakt, že sa zistilo, že Cybertruck pri veľkom náraze neutrpí taký rozsah poškodenia, aký sa bežne očakáva. Armáda si preto potrebuje overiť, či sú jej presne navádzané zbrane proti takémuto odolnejšiemu cieľu dostatočne účinné, aby boli pripravené na reálne bojové nasadenie.
Ako odolný je Cybertruck?
Otázka odolnosti Cybertrucku je zložitejšia, než sa zdá, a odpoveď nie je jednoduché „áno“ alebo „nie“. V niektorých ohľadoch je skutočne a preukázateľne nadpriemerne odolný, v iných je to skôr marketingový mýtus.
Hlavným zdrojom jeho odolnosti je karoséria vyrobená z extrémne tvrdej, za studena valcovanej nehrdzavejúcej ocele. Tento materiál je podstatne tvrdší ako bežný oceľový plech používaný na drvivej väčšine áut.
V praxi to znamená, že Cybertruck má výrazne vyššiu odolnosť voči bežnému poškodeniu, ako sú napríklad údery od nákupných vozíkov na parkovisku, nárazy dverí od vedľa parkujúcich áut, menšie kolízie pri nízkej rýchlosti, škrabance od konárov alebo dokonca vandalizmus.
Zatiaľ čo na bežnom aute by tieto incidenty zanechali preliačiny a poškodený lak, karoséria Cybertrucku ich často znesie bez akejkoľvek viditeľnej stopy. V tomto ohľade je teda jednoznačne nadpriemerný a odolnejší ako bežné pick-upy (aj iné autá).

No čo sa týka tvrdenia o „nepriestrelnosti“, v tomto prípade ide o marketingové zveličenie. Panely karosérie síce dokážu zastaviť strely z niektorých slabších ručných zbraní (napríklad pištolí), ale voči silnejším puškám, ako je napríklad AR-15, už odolné nie sú. Nepriestrelné sú aj okná, avšak len do istej miery – ako ukázala aj slávna neúspešná demonštrácia pri predstavení vozidla.
Odolnosť nie je vždy výhodou
Na druhej strane extrémna tvrdosť materiálu prináša aj významné nevýhody. Tou hlavnou je komplikovaná a extrémne drahá oprava v prípade väčšej nehody. Keďže tvrdé panely karosérie sa nedajú jednoducho „vyklepať“ a vyrovnať ako bežný plech, poškodené časti sa musia zvyčajne celé a veľmi náročne meniť, čo výrazne predražuje opravy po vážnejších nehodách.
Tvrdá karoséria takisto znamená, že auto má menšie deformačné zóny a pri náraze pohlcuje menej energie, čo môže mať vplyv na bezpečnosť posádky a ostatných účastníkov premávky, hoci štrukturálna integrita vozidla zostane zachovaná.