TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Vodiči, POZOR: Prichádza DEVASTAČNÁ zmena. Chystajte peňaženky, budete platiť viacc
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Vodiči, POZOR: Prichádza DEVASTAČNÁ zmena. Chystajte peňaženky, budete platiť viacc

Každoročná STK pre staršie autá? Nový návrh EÚ môže zaťažiť peňaženky slovenských vodičov. Sľubuje však vyššiu bezpečnosť.

5. septembra 2025 14:07
Roman Drexler
5. septembra 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Európska komisia zvažuje zavedenie povinnej každoročnej technickej kontroly (STK) pre vozidlá staršie ako desať rokov
  • Iniciatívu silno podporujú nemecké kontrolné organizácie ako TÜV, ktoré argumentujú bezpečnosťou a vysokým vekom vozového parku
  • Ak zmena prejde, majitelia starších áut na Slovensku budú čeliť častejším, a teda aj drahším návštevám kontrolných staníc

Slovenskí motoristi možno budú musieť navštevovať stanice technickej kontroly (STK) častejšie, najmä ak vlastnia staršie vozidlo. Európska komisia totiž pripravuje úpravu pravidiel, ktorá by zaviedla povinné každoročné kontroly pre autá staršie ako desať rokov. Tento návrh, o ktorom informoval portál Euractiv, by zásadne zmenil súčasný systém, kde osobné vozidlá po prvej kontrole po štyroch rokoch absolvujú STK v dvojročných intervaloch, píšu Autoviny.

Návrh na sprísnenie periodicity kontrol má silnú podporu najmä v Nemecku. Generálny riaditeľ veľkej nemeckej kontrolnej organizácie TÜV Süd, Jürgen Wolz, sa nedávno vyjadril, že zavedenie každoročnej technickej kontroly pre vozidlá nad desať rokov považuje za nevyhnutný krok k zvýšeniu bezpečnosti na cestách.

Argumentuje tým, že priemerný vek viac ako 49 miliónov áut na nemeckých cestách presahuje desať rokov, čo so sebou prináša zvýšené riziká.

Podľa Wolza je pri starších autách, ktoré nemajú pravidelný servis, výrazne vyššia pravdepodobnosť výskytu vážnych technických porúch. Tento názor podporujú aj štatistiky z Nemecka za rok 2023. Z takmer 31 miliónov vykonaných technických kontrol sa zistili závady v takmer tretine prípadov, pričom na jedno chybné vozidlo pripadalo v priemere až 2,38 poruchy.

auto
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Zistené nedostatky siahali od drobných chýb až po poruchy priamo ohrozujúce bezpečnosť premávky. Organizácia TÜV navyše upozorňuje, že nové pravidlá by mohli sprísniť aj hodnotenie najmenších nedostatkov, čo by znamenalo, že aj pre drobné chyby by auto nemuselo kontrolou prejsť na prvýkrát.

Čo by to znamenalo pre slovenských vodičov?

Pokiaľ by sa tento návrh pretavil do praxe, pre majiteľov starších vozidiel na Slovensku by to znamenalo citeľný nárast nákladov a povinností. Častejšie návštevy STK by nielen zaťažili ich peňaženky, ale aj zvýšili riziko neúspešnej kontroly. Aj menšie problémy, ako je svietiaca kontrolka na palubovke, začínajúca korózia alebo škrípanie bŕzd, by sa mohli stať dôvodom na opakovanú a spoplatnenú návštevu stanice.

Zatiaľ zostáva otvorenou otázkou, či by sa každoročne musela absolvovať aj emisná kontrola. Hoci je návrh zatiaľ len v štádiu diskusie, silný záujem vplyvných organizácií naznačuje, že technický stav vozidiel bude v Európe pod čoraz prísnejším drobnohľadom.

Skutočne to pomôže?

Toto je zložitá otázka, na ktorú neexistuje jednoznačná odpoveď, pretože každoročné STK majú preukázateľné výhody aj značné nevýhody. Ide o klasický prípad, kde sa stretáva snaha o maximálnu technickú bezpečnosť so sociálno-ekonomickou realitou.

Neprehliadnite

Mimoriadne
MIMORIADNE: Potvrdili útok OBROVSKÝCH rozmerov. Za posledné 3 mesiace pribudli stovky obetí aj zo Slovenska
peniaze, fond, euro, bankovky, minimálna mzda, penzia, príspevok
Štát ľuďom oznamuje, že zruší ich dôchodok: Nepáči sa mu, že reagujú tak, ako by nemali
Nainštalovať ju musia POVINNE: Aplikácia bude sledovať, čo a s kým si Rusi píšu. Kontrolovať to bude štát

Hlavným a najsilnejším argumentom je, že pravidelné kontroly preukázateľne znižujú počet nehôd spôsobených technickou poruchou vozidla. Staršie autá majú štatisticky oveľa vyšší výskyt závažných porúch, ktoré sa nemusia prejaviť okamžite, no môžu zlyhať v kritickej chvíli.

Každoročná kontrola dokáže odhaliť problémy, ktoré bežný vodič nemusí postrehnúť – napríklad koróziu brzdového potrubia, únavu materiálu na náprave, poškodené tlmiče či vôľu v riadení. Zlyhanie ktorejkoľvek z týchto súčastí môže mať fatálne následky.

Vedomie blížiacej sa kontroly motivuje majiteľov, aby venovali stavu vozidla aspoň minimálnu pozornosť a riešili problémy, ktoré by inak odkladali.

servis, mechanik, STK
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Hoci technická porucha nie je najčastejšou hlavnou príčinou nehôd (tou je zlyhanie vodiča), často pôsobí ako spúšťač alebo zhoršujúci faktor. Štúdie ukazujú, že technické chyby sú zodpovedné za približne 5 až 10 % nehôd. V štátoch USA, kde sú STK povinné, bola miera nehodovosti z technických príčin o 36 % nižšia než v štátoch bez tejto povinnosti.

Na druhej strane však stoja silné argumenty, ktoré spochybňujú celkový prínos a poukazujú na negatívne dopady. Najväčšou nevýhodou je finančná a sociálna záťaž. Pre nízkopríjmové domácnosti, dôchodcov alebo ľudí na vidieku, ktorí sú na staršom aute životne závislí, predstavuje každoročná STK a prípadné nutné opravy obrovskú finančnú záťaž. Môže to viesť k tzv. „mobilitnej chudobe“, keď si ľudia nebudú môcť dovoliť prevádzkovať auto nevyhnutné na dochádzanie do práce či k lekárovi.

Navyše, úspešné absolvovanie kontroly je len „snímka“ technického stavu v daný deň. Nezaručuje, že sa na vozidle neprejaví vážna porucha o mesiac neskôr. Nenahrádza zodpovednosť majiteľa za priebežnú údržbu.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Peniaze, štát, dôchodok, ceny Bude sa zdražovať, alebo nie? Štát chystá ďalšiu energopomoc. Dostanú ju tieto domácnosti
Ďalší článok peniaze, fond, euro, bankovky, minimálna mzda, penzia, príspevok POZOR: Štát odklepol PRÍSNU zmenu. V sekunde prídete o peniaze (čo treba spraviť)

Najčítanejšie

peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH, konsolidácia
Úradníci EÚ len krútili hlavami: Vypočítali priemerný plat Slováka, je to katastrofa, zhodli sa
4. septembra 2025
STVR robí DRSNÉ čistky: Po 7 rokoch s okamžitou platnosťou končí obľúbená relácia
3. septembra 2025
banka, platobná karta, peniaze, Aktuálne, zmena banky
AKTUÁLNE: Schválili MASÍVNE zatváranie aj prepúšťanie. Týka sa to úplne všetkých
4. septembra 2025
Aktuálne, Slovensko, štát
MIMORIADNE: Udreli PLNOU silou. Štát si s novým útokom nevie dať rady, ľuďom radí, nech sú pripravení
3. septembra 2025

Najnovšie články

  • Na kúpu elektromobilu 5 000 € od štátu: Ako by mala fungovať štátna dotácia
  • Robíte so svojim smartfónom TOTO? Koledujete si o veľmi nepríjemné ochorenie
  • Slovenskí chirurgovia sú SVETOVOU špičkou: Operáciu, ktorú zvládli je len ŠTVRTOU na svete
  • POZOR: Státisíce Slovákov čaká chudoba. Štát sa nepostará, toto by ste mali spraviť čo najskôr
  • MIMORIADNE: Trump napadol Slovensko. Toto MUSÍTE prestať robiť. Čím skôr, tým lepšie

Bude sa vám páčiť

Diaľnica

MIMORIADNE: Minister dopravy po diaľnici išiel 225 km/h. Jazdu si natáčal

31. augusta 2025

MIMORIADNE: Štátu praskli nervy. Zavádza PRÍSNU pokutu za niečo, za čo doteraz netrestal

31. augusta 2025
nočná jazda autom, auto, automobily

Vodiči, POZOR: Svieti vám TÁTO kontrolka? Neignorujte ju, ohrozuje bezpečnosť na ceste

31. augusta 2025
ChatGPT, OpenAI

MIMORIADNE: ChatGPT dôkladne to, o čom si píšete. Ak napíšete TOTO, pošle to rovno polícii (PRÍKLADY)

31. augusta 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?