Hoci spoločnosť Apple po nariadení Európskej únie prešla pri modelovom rade iPhone 15 na modernejší konektor USB-C, milióny používateľov starších modelov stále musia používať zastaraný Lightning port. Šikovný kutil a youtuber však prichádza s elegantným riešením – špeciálnym obalom, ktorý pridá USB-C konektor aj starším iPhonom. Téme sa venuje server Mobilizujeme.cz.
Za projektom stojí youtuber, ktorý vystupuje na kanáli „Exploring The Simulation“. Ide o tú istú osobu, ktorá sa v minulosti preslávila tým, že ako prvá na svete manuálne prerobila starší iPhone a vymenila v ňom Lightning port za plne funkčný USB-C. Neskôr zožal celosvetový úspech s podobným obalom pre slúchadlá Apple AirPods, ktorý si objednali státisíce zákazníkov. Teraz prichádza s podobným produktom, tentoraz určeným pre smartfóny.
Puzdro s USB-C a MagSafe
Obal funguje na jednoduchom princípe. Vo vnútri sa nachádza Lightning konektor, do ktorého sa iPhone zasunie. Na vonkajšej strane obalu je potom vyvedený moderný USB-C port. Nejde pritom len o jednoduchú redukciu na nabíjanie. Obal je plne funkčný a cez nový USB-C port umožňuje aj prenos dát do počítača a používanie funkcie CarPlay.
Kryt je vyrobený zo šedého materiálu Nylon 12, má výrezy pre reproduktory a tlačidlá a čo je dôležité, zachováva aj plnú podporu pre bezdrôtové nabíjanie MagSafe.
Cena a dostupnosť
Špeciálny obal s USB-C portom je možné zakúpiť na webovej stránke výrobcu obsoless.com. Ide o švajčiarsku produkciu a jeho cena je 43,90 švajčiarskych frankov (v prepočte približne 46 eur).
Momentálne je obal dostupný len pre modely z radu iPhone 14 a iPhone 13 mini, no výrobca plánuje postupne pridávať aj verzie pre ďalšie staršie modely podľa dopytu. K dispozícii je aj doprava do našich končín.




Lightning vs. USB-C
Samozrejme, tu je podrobné porovnanie. Hoci bol vo svojej dobe Lightning konektor od Applu moderný, dnes je už technologicky prekonaný a USB-C je lepšie a efektívnejšie prakticky vo všetkých ohľadoch.
Čo sa týka rýchlosti prenosu dát, Lightning je postavený na starom štandarde USB 2.0, ktorého maximálna teoretická rýchlosť je len 480 megabitov za sekundu (Mbps). V praxi to znamená, že prenos veľkých súborov, napríklad videí vo vysokej kvalite z iPhonu do počítača, trvá veľmi dlho.
USB-C podporuje oveľa modernejšie štandardy. Bežne podporuje rýchlosti od 5 gigabitov za sekundu (Gbps) až po 40 Gbps (pri štandarde Thunderbolt 4). Je teda 10- až 80-krát rýchlejší ako Lightning. Z toho vyplýva, že prenos napríklad 10 GB súboru by cez Lightning trval približne 3 minúty, zatiaľ čo cez rýchlejší USB-C by to bolo len niekoľko sekúnd.
Samozrejme, viditeľný rozdiel možno pozorovať aj pri nabíjaní. Lightning podporuje rýchle nabíjanie s výkonom približne 20 W až 27 W. To stačí na rýchle nabitie iPhonu, ale je to jeho maximum. USB-C vďaka štandardu USB Power Delivery (USB-PD) dokáže preniesť oveľa viac energie. Aktuálny štandard podporuje až 240 W. To znamená, že jedným USB-C káblom a nabíjačkou môžete nabíjať nielen telefón, ale aj tablet, slúchadlá a dokonca aj výkonné notebooky.
Opomenúť však nemožno ani univerzálnosť. Zatiaľ čo Lightning sa používa len na starších iPhonoch a niektorých doplnkoch (AirPods, klávesnice), USB-C je otvorený, celosvetový štandard, ktorý prijala drvivá väčšina výrobcov elektroniky. Nájdete ho v telefónoch s Androidom, notebookoch (vrátane MacBookov od Applu), tabletoch (vrátane iPadov od Apple), fotoaparátoch, herných konzolách a prakticky v akejkoľvek modernej elektronike.
Prečo to Apple tak trvalo?
Rozhodnutie Apple tak dlho používať Lightning bolo motivované predovšetkým finančnými a strategickými dôvodmi, nie technickými. Hoci bol Lightning v posledných rokoch technicky slabší, pre Apple bol extrémne výhodný. Apple vytvoril okolo svojho konektora obrovský biznis prostredníctvom svojho certifikačného programu „Made for iPhone/iPad/iPod“ (MFi).
Každý výrobca, ktorý chcel vyrábať a predávať oficiálne certifikované príslušenstvo s Lightning konektorom (káble, nabíjačky, dokovacie stanice, herné ovládače), musel Applu platiť licenčné poplatky. Tieto poplatky predstavovali pre Apple za viac ako desať rokov existencie Lightningu obrovský a vysoko ziskový zdroj príjmov, ktorý sa odhaduje na stovky miliónov až miliardy dolárov ročne.
A áno, Apple je známy tým, že chce mať maximálnu kontrolu nad celým používateľským zážitkom, od hardvéru cez softvér až po príslušenstvo. Program MFi nebol len o peniazoch, ale aj o kontrole kvality. Apple ním zaručoval, že certifikované príslušenstvo bude bezpečné, spoľahlivé a nebude poškodzovať ich zariadenia. Tým chránil svoju značku pred problémami, ktoré by mohli spôsobiť lacné a nekvalitné doplnky.
Vlastný konektor pomáhal gigantovi udržiavať používateľov v jeho uzavretom ekosystéme. Keď si už raz používateľ nakúpil drahé príslušenstvo s Lightningom, jeho prechod na inú platformu bol o to komplikovanejší a nákladnejší.
Hoci teda Apple verejne argumentoval pohodlím zákazníkov a ekológiou, hlavné dôvody boli finančné a strategické. Kombinácia obrovských príjmov z licenčného programu MFi a absolútnej kontroly nad ekosystémom príslušenstva bola taká silná, že sa Apple držal technicky zastaraného konektora tak dlho, ako to len bolo možné. Až silný regulačný tlak zo strany Európskej únie ho donútil prijať univerzálny a pre zákazníka výhodnejší štandard.