Zrušený alebo meškajúci let nepredstavuje automaticky poistnú udalosť, ktorú by krylo štandardné cestovné poistenie. Na túto skutočnosť upozorňuje poisťovňa Uniqa s tým, že zodpovednosť v takýchto prípadoch nesie primárne letecká spoločnosť. Pre lepšiu ochranu pred nečakanými situáciami je preto dôležité poznať nielen svoje práva voči aerolinkám, ale aj možnosti rozšírených balíkov poistenia. Téme sa venuje denník Teraz.sk.
Podľa manažérky cestovného poistenia Uniqa, Ľubomíry Hricovej, v prípade zrušenia alebo meškania letu, ktorý zabezpečuje európska letecká spoločnosť alebo odlieta z krajiny EÚ, majú cestujúci nárok na odškodnenie priamo od dopravcu podľa platnej európskej legislatívy. Poisťovňa preto odporúča obrátiť sa s požiadavkou priamo na leteckú spoločnosť na letisku, prípadne využiť služby špecializovaných firiem na vymáhanie náhrad.
Pomôže rozšírené poistenie?
Cestovné poistenie však vstupuje do hry v nadväzujúcich situáciách. Rozšírené balíky môžu obsahovať poistenie zmeškania verejného dopravného prostriedku a poistenie oneskoreného návratu.
V prvom prípade má klient nárok na úhradu nákladov na alternatívnu dopravu, ak z objektívnych dôvodov zmešká svoj spoj. Hricová spresnila, že poistenie sa vzťahuje na situácie ako úraz, dopravná nehoda, technická porucha či meškanie prípoja v dôsledku nepriaznivého počasia.
Poisťovňa môže do stanoveného limitu preplatiť aj výdavky na občerstvenie či nevyhnutný nocľah. Podobne to platí aj pri oneskorenom návrate zo zahraničia, napríklad keď cestujúci pre zmeškané lietadlo nestihne posledný vlak domov.

Problémy s batožinou
Pri strate alebo poškodení batožiny, ktoré je možné si pripoistiť, je najdôležitejší prvý krok. Cestujúci musí problém nahlásiť priamo na letisku a vyžiadať si od dopravcu oficiálny dokument, napríklad Protokol o nepravidelnosti (PIR). Ľubomíra Hricová dôrazne upozorňuje, že bez tohto potvrdenia nie je možné uplatniť si nárok na poistné plnenie.
V prípade, že batožina len mešká, poisťovňa zvyčajne prepláca náklady na nevyhnutné nákupy (hygienické potreby, náhradné oblečenie). K žiadosti o preplatenie je však nutné priložiť účty za tieto nákupy, a to do 48 hodín od doručenia oneskorenej batožiny.
Ako často sa to deje?
Štatistiky z leteckého priemyslu ukazujú, že približne 1,5 % až 2,5 % všetkých letov v Európe mešká alebo je zrušených takým spôsobom, že cestujúcim vzniká nárok na finančnú kompenzáciu podľa nariadenia EÚ. Hoci sa to zdá ako malé percento, pri miliónoch letov ročne to znamená, že nárok na odškodné vznikne miliónom cestujúcich každý rok.
No hoci prípady oprávňujúce na kompenzáciu sú pomerne bežné, samotné vyplatenie kompenzácie až tak časté nie je. Dôvody sú hlavne dva, a síce neznalosť práv a odmietavý postoj aeroliniek.
Väčšina cestujúcich o svojom nároku na finančnú kompenzáciu (najmä pri meškaní letu) vôbec nevie, a preto o ňu ani nepožiada. A keď áno, letecké spoločnosti sa často snažia vyplateniu odškodného vyhnúť. Bežne sa odvolávajú na „mimoriadne okolnosti“, aj keď na to nemajú oprávnenie, alebo robia proces žiadosti zbytočne komplikovaným. Mnoho ľudí to po prvom odmietnutí vzdá. Spoločnosti, ktoré sa zaoberajú vymáhaním, uvádzajú úspešnosť individuálnych žiadostí len okolo 5 až 10 %.
Z uvedeného vyplýva, že príležitostí na získanie kompenzácie je relatívne veľa a týkajú sa miliónov pasažierov ročne. Reálne vyplatených kompenzácií je však podstatne menej, a to najmä kvôli nízkej informovanosti cestujúcich a obštrukciám zo strany leteckých spoločností. Šanca na úspech výrazne stúpa, ak cestujúci pozná svoje práva a je neodbytný, alebo ak využije služby špecializovanej agentúry.
Pripomíname, že za stratenú alebo poškodenú batožinu je plne zodpovedný letecký dopravca. Podľa platných predpisov je povinný cestujúcemu nahradiť škodu až do výšky približne 1 300 eur.