Podľa internej výskumnej správy investičnej spoločnosti JPMorgan, ktorú získal portál MacRumors, bude vstup spoločnosti Apple na trh so skladacími smartfónmi obrovským úspechom. Analytici predpovedajú, že prvý skladací iPhone bude predstavený v septembri 2026 a rýchlo prevezme kontrolu nad celým sektorom. Téme sa venuje server PhoneArena.
Nádej pre rok 2026
Analytici z JPMorgan predpovedajú, že nadchádzajúci modelový rad iPhone 17 neprinesie pre zákazníkov dostatok zaujímavých noviniek. Pozornosť sa preto podľa nich rýchlo presunie na rok 2026 a rad iPhone 18, ktorého hlavnou hviezdou má byť prvý skladací smartfón, pravdepodobne s názvom iPhone Fold.
Podľa správy má byť jeho cena stanovená na 1 999 dolárov (v eurách to zrejme bude podobná suma). Očakáva sa, že predaj sa naplno rozbehne v roku 2028, kedy by mal Apple predať až 45 miliónov kusov. Tento objem by nielenže posunul celý segment skladacích telefónov do mainstreamu, ale zároveň by z Applu urobil okamžitého globálneho lídra. JPMorgan odhaduje, že pre Apple to predstavuje príležitosť v hodnote 65 miliárd dolárov.

Skladací iPhone vyrieši nedostatky segmentu
Úspech Applu nemá byť založený len na sile značky. Očakáva sa, že spoločnosť vyrieši hlavné problémy, ktoré dnes odrádzajú zákazníkov od kúpy skladacích zariadení. Tým najväčším je viditeľná ryha v ohybe displeja. Apple má podľa správ prísť s technológiou, ktorá túto ryhu takmer úplne eliminuje.
Ďalšie očakávané špecifikácie zahŕňajú:
- Dizajn v štýle knihy (podobne ako Galaxy Z Fold).
- 7,8-palcový vnútorný a 5,5-palcový vonkajší displej.
- Extrémne odolný pánt vyrobený z materiálu „Liquid Metal“ (tekutý kov).
- Tenké šasi a titánový rám.
- Návrat snímača odtlačkov prstov Touch ID, ktorý by na tomto modeli nahradil Face ID.
Počkať, analyzovať, ovládnuť
Dlhý vývoj je pre Apple typický. Spoločnosť podľa analytikov roky študovala konkurenčné skladacie modely, analyzovala ich slabiny (ako je odolnosť a spomínaná ryha na displeji) a hľadala spôsob, ako tieto problémy vyriešiť lepšie.
Dôkazom dôkladnosti je aj správa z roku 2024, podľa ktorej jeden z prototypov s displejom od Samsungu pri testovaní zlyhal a rozpadol sa. Teraz je však už Apple zjavne oveľa ďalej a podľa JPMorgan je pripravený vstúpiť na trh s produktom, ktorý bude vďaka týmto vylepšeniam dominovať.
Podceňuje konkurenciu?
Na prvý pohľad sa naozaj môže zdať, že Apple arogantne ignoruje dlhoročný náskok konkurencie, akou je Samsung. V skutočnosti je však tento prístup pre Apple úplne typický a ide o do detailu premyslenú a historicky mnohokrát overenú stratégiu, nie o podceňovanie.
Apple takmer nikdy nevytvára úplne novú kategóriu produktov ako prvý. Jeho stratégia nie je byť prvý, ale byť prvý, kto to urobí „správne“ pre masový trh. Tento prístup môžeme vidieť v celej histórii firmy. Pred iPodom existovali MP3 prehrávače, pred iPhonom existovali smartfóny, pred iPadom existovali tablety a pred Apple Watch existovali inteligentné hodinky.
Apple vždy nechal konkurenciu, aby preskúmala trh, investovala miliardy do vývoja, urobila prvé drahé chyby a postupne vychovala zákazníkov. Počas tohto obdobia gigant v tichosti analyzuje, učí sa z chýb ostatných, čaká, kým daná technológia dostatočne dozreje a zlacnie, a následne vstúpi na trh s produktom, ktorý je výrazne prepracovanejší, jednoduchší na používanie a rieši kľúčové problémy, ktoré trápili prvých používateľov.
V prípade skladacích telefónov to môže byť rovnaké. Samsung a ďalší výrobcovia celé roky riešili problémy s odolnosťou pántov, krehkosťou displejov a najmä s viditeľnou ryhou v mieste ohybu. Tým Applu poskytli neoceniteľné dáta o tom, čo zákazníkom prekáža a na čo sa treba zamerať.
Ako naznačila analýza JPMorgan, Apple sa nesnaží len dobehnúť konkurenciu, ale ju predbehnúť v oblastiach, kde je najslabšia – teda v spomínanej ryhe na displeji a v celkovej odolnosti zariadenia.

Druhým a absolútne kľúčovým faktorom je sila ekosystému Applu. Pre drvivú väčšinu existujúcich používateľov iPhonov nie je reálnou konkurenciou skladací Samsung, ale ich vlastný, neskladací iPhone. Sú tak hlboko integrovaní do ekosystému (iMessage, iCloud, AirPods, Apple Watch), že prechod na Android je pre nich komplikovaný a nežiaduci.
Milióny zákazníkov preto v skutočnosti čakajú, kedy im Apple ponúkne skladaciu alternatívu v rámci ich obľúbeného prostredia. Pre Apple teda nejde o to presviedčať používateľov Samsungu, ale o to, ponúknuť vlastným verným zákazníkom ďalší, prémiový produkt, keď bude podľa ich štandardov dostatočne kvalitný.