Slovenský trh elektronického obchodu zasiahla vlna spotrebiteľských sťažností súvisiacich s aktivitami estónskej spoločnosti HQ Group Ou. Množiace sa prípady poukazujú na systematické doručovanie nevyhovujúceho tovaru namiesto objednaných produktov, pričom postihnutí zákazníci strácajú desiatky eur bez možnosti efektívnej nápravy.
Analýza dostupných údajov naznačuje, že problém nadobúda rozsiahle dimenzie. Spotrebitelia hromadne oznamujú prípady, keď namiesto textilných výrobkov dostávajú nefunkčnú elektroniku alebo inak znehodnotený tovar. Finančné straty v jednotlivých prípadoch dosahujú výšku päťdesiat až šesťdesiat eur na transakciu.
Ťažko sa identifikujú
Kľúčovým faktorom komplikujúcim situáciu je využívanie služieb Slovenskej pošty ako distribučného partnera. Táto skutočnosť vytvára u príjemcov falošný pocit bezpečnosti a legitimity celého procesu. Zásielky prichádzajú štandardnými distribučnými kanálmi, čo znižuje ostražitosť spotrebiteľov.
Spoločnosť HQ Group Ou využíva na korešpondenciu systém P.O. BOX adries, čo je síce bežná prax v medzinárodnom obchode, no v tomto prípade znemožňuje fyzickú lokalizáciu prevádzky firmy. Investigatívne zistenia potvrdili, že na deklarovanej adrese sa nachádza výlučne pobočka Slovenskej pošty bez akejkoľvek stopy po skutočnom sídle spoločnosti.
Zaznamenané boli aj prípady doručovania neobjednaného tovaru, čo vyvoláva otázky o možnom zneužívaní osobných údajov slovenských občanov. Niektorí doručovatelia začali samostatne upozorňovať adresátov na podozrivý charakter zásielok, čo svedčí o rozšírenosti problému v teréne.
Máte to riešiť s políciou
Slovenská pošta prostredníctvom svojho komunikačného oddelenia potvrdila existenciu dvoch oficiálnych reklamácií voči zásielkam od predmetnej spoločnosti. Predstavitelia národného poštového operátora zároveň deklarovali doterajšie pozitívne skúsenosti s touto firmou, čo vytvára rozpor s narastajúcim počtom spotrebiteľských sťažností.
Orgány činné v trestnom konaní odporúčajú postihnutým osobám bezodkladné nahlásenie podozrenia z podvodného konania. K dispozícii je tiesňová linka 158, prípadne možnosť osobného podania oznámenia na ktoromkoľvek policajnom oddelení. Alternatívnou cestou riešenia je podanie podnetu Slovenskej obchodnej inšpekcii, ktorá disponuje kompetenciami v oblasti ochrany spotrebiteľa.