Nemecké mesto Stuttgart pristúpilo k razantným opatreniam na ochranu novo vybudovanej infraštruktúry pre cyklistov. V mestskej časti Bad Cannstatt nainštalovali automatický kontrolný systém, ktorý monitoruje dodržiavanie dopravných obmedzení na ulici Eisenbahnstraße. Zariadenie začalo fungovať koncom júna tohto roka a výsledky kontroly už stihli poukázať na masívne porušovanie nových pravidiel, všimol si server startstop.sk.
Počas testovacej prevádzky systém zaznamenal alarmujúce čísla. V priebehu jednej hodiny monitorovania prešlo kontrolovaným úsekom 53 vozidiel, z ktorých 51 nemalo oprávnenie na vstup do tejto zóny. To predstavuje mieru porušenia pravidiel na úrovni 96 percent. Tieto údaje poukazujú na závažný problém s dodržiavaním nových dopravných obmedzení v tejto lokalite.
Pravidlá pre vyhradené cyklistické komunikácie
Stuttgart aktuálne prevádzkuje šesť ulíc špecificky určených pre cyklistickú dopravu. Na týchto komunikáciách platia špecifické pravidlá, ktoré uprednostňujú nemotorovú dopravu. Cyklisti a používatelia elektrických kolobežiek môžu využívať celú šírku vozovky a jazdiť vedľa seba. Rýchlosť je obmedzená na maximálne 30 kilometrov za hodinu.
Prístup motorových vozidiel je výrazne obmedzený. Do týchto zón môžu vstupovať len vozidlá zásobovania, rezidenti s trvalým bydliskom v danej lokalite, vozidlá taxislužby, prostriedky mestskej hromadnej dopravy a vodiči s preukazom zdravotného postihnutia. Všetky ostatné motorové vozidlá majú vstup zakázaný.
Finančné postihy za nedodržanie týchto pravidiel sa pohybujú v rozmedzí 15 až 30 eur za neoprávnený vstup do vyhradenej zóny. Za nesprávne parkovanie môžu vodiči dostať pokutu od 55 do 100 eur. K týmto sankciám sa môžu pripočítať ďalšie pokuty za prekročenie povolenej rýchlosti.

Staré navigácie o zmenách nevedia
Významným problémom pre motoristov je zastaranosť dát v navigačných systémoch. Populárne aplikácie pre navigáciu zatiaľ nezahrnuli do svojich máp aktuálne dopravné obmedzenia v Stuttgarte. Vodiči spoliehajúci sa na tieto technológie tak môžu nevedomky vstúpiť do zakázaných zón a čeliť finančným sankciám.
Táto situácia predstavuje širší problém technologickej adaptácie na rýchlo sa meniace mestské prostredie. Experti v oblasti dopravy upozorňujú, že fyzické dopravné značenie má vždy prednosť pred pokynmi navigačných systémov. Spoliehanie sa výlučne na elektronickú navigáciu môže viesť k porušeniu dopravných predpisov nielen v Nemecku, ale aj v iných krajinách vrátane Slovenska.
Mesto Stuttgart pokračuje v implementácii svojej stratégie podpory udržateľnej mobility. Vytváranie vyhradených cyklistických komunikácií je súčasťou širšieho plánu na zníženie automobilovej dopravy v mestských centrách a zlepšenie kvality ovzdušia. Automatizované kontrolné systémy predstavujú efektívny nástroj na presadzovanie týchto opatrení, aj keď ich zavedenie prináša prechodné problémy pre vodičov zvyknutých na tradičné usporiadanie dopravy.