TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Elektromobily „neumierajú“: Nové štatistiky umlčia aj najväčších skeptikov
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Elektromobily „neumierajú“: Nové štatistiky umlčia aj najväčších skeptikov

Elektromobily sú na vzostupe. Ich predaj prudko rastie - motorom je hlavne Čína, no aj Európa postupne ožíva. USA nateraz zaostávajú.

27. júla 2025 11:33
Roman Drexler
27. júla 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • V prvom polroku 2025 sa celosvetovo predalo o 37 % viac batériových elektromobilov ako vlani
  • Čínsky trh s elektromobilmi narástol o impozantných 47 %. Predaj v Európe sa oživil a stúpol o 25 %
  • Nemeckí výrobcovia nedokážu profitovať z čínskeho boomu a ich predaje elektromobilov na tamojšom trhu klesli o 32 %

Globálny predaj batériových elektrických vozidiel (BEV) v prvom polroku 2025 opäť nabral na sile. Po minuloročnom spomalení sa trh oživil vďaka extrémne silnému rastu v Číne a obnovenej dynamike v Európe. Vyplýva to z najnovšej analýzy poradenskej spoločnosti PwC, na ktorú upozornil denník Teraz.sk.

Podľa zverejnených dát prekročil počet celosvetových registrácií nových elektromobilov v prvom polroku 2025 hranicu 5,9 milióna kusov. To predstavuje výrazný medziročný nárast o 37 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Ide o citeľné zrýchlenie, keďže za celý rok 2024 vzrástol globálny predaj len o približne 14 %.

Elektromobily ťahá hlavne Čína, USA zaostávajú

Analýza potvrdzuje, že dominantnou silou na trhu zostáva Čína. Predaj nových elektromobilov tam v prvej polovici roka vyskočil o neuveriteľných 47 % na 3,7 milióna vozidiel.

Oživenie zaznamenala aj Európa, kde predaj stúpol o 25 % na rekordných 1,2 milióna elektromobilov. Podľa analytikov PwC európske predaje podporilo najmä sprísňovanie emisných limitov. Napriek rastu však Európa postupne stráca svoj podiel na globálnom trhu, a to práve v dôsledku rýchlejšej expanzie v Číne.

Tretím najväčším trhom zostávajú Spojené štáty, ktoré však vo vývoji výrazne zaostávajú. V prvom polroku tam bolo zaregistrovaných len 592 000 nových elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast iba o 7 %.

Elektromobil, elektromobily
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Problémy nemeckých automobiliek

Experti z PwC upozornili, že z enormného rastu na najväčšom svetovom trhu príliš neprofitujú nemecké automobilky. Ich predaje batériových elektrických vozidiel v Číne sa v prvom polroku dokonca prepadli o 32 %. Týmto značkám sa však v rovnakom období darilo na domácom európskom trhu, kde zaznamenali významný nárast predajov.

A čo Slovensko?

Hoci počet registrovaných elektromobilov vo svete stúpa, Slovensko je na tom stále veľmi zle. A môže za to viacero dôležitých faktorov.

Pomalá adopcia elektromobilov na Slovensku je realitou a nepriaznivá ekonomická situácia spolu so slabou informovanosťou sú dvoma kľúčovými piliermi tohto problému. Nejde však o jediné dôvody; v skutočnosti je to výsledok súhry viacerých negatívnych faktorov, ktoré vytvárajú pre elektromobilitu na Slovensku veľmi náročné prostredie.

Neprehliadnite

Ruský plyn, návrh garancií
EÚ definitívne skončí s ruským plynom. Prezradili, na aké ceny sa máme pripraviť
Mimoriadne, EÚ
EÚ je nekompromisná: Rozhodnutie, ktoré prijala, nikto nečakal. Týka sa všetkých
Miliónom ľudí zobrali niečo, na čo boli zvyknutí 10 rokov. Mnohí nevedia, čo si počať

Najväčšou a najzásadnejšou prekážkou je ekonomická bariéra, ktorá sa skladá z troch hlavných častí.

Prvou je stále veľmi vysoká obstarávacia cena elektromobilov v porovnaní s autami so spaľovacím motorom. Druhou je nižšia kúpna sila obyvateľstva v porovnaní so západnou Európou, čo znamená, že cenový rozdiel niekoľkých tisíc eur je pre slovenskú domácnosť oveľa väčšou záťažou.

Tretím a absolútne kľúčovým faktorom je absencia systematickej a dlhodobej štátnej podpory. Zatiaľ čo väčšina európskych krajín masívne podporuje nákup elektromobilov štedrými dotáciami, ktoré ich cenu často vyrovnávajú s cenou spaľovacích áut, na Slovensku boli dotačné schémy len krátkodobé, s obmedzeným rozpočtom a momentálne neexistujú. Bez tejto pomoci je pre priemerného Slováka kúpa elektromobilu stále finančným luxusom.

Druhým masívnym problémom je nedostatočná a zle štruktúrovaná nabíjacia infraštruktúra. Toto nie je len otázka počtu verejných nabíjačiek pozdĺž diaľnic, ale predovšetkým tzv. „panelákový problém“. Drvivá väčšina obyvateľov miest na Slovensku žije v bytových domoch, kde nemajú prístup k vlastnému parkovaciemu miestu a nemôžu si tak nainštalovať domácu nabíjačku (wallbox).

Pre týchto ľudí je predstava každodenného hľadania a čakania na voľnú verejnú nabíjačku natoľko nepraktická a stresujúca, že ich to od kúpy elektromobilu úplne odrádza. Práve absencia možnosti pohodlného a lacného nočného nabíjania doma je pre väčšinu Slovákov neprekonateľnou prekážkou.

Ako sme vás informovali v samostatnom článku, v súčasnosti máme na Slovensku takmer 3 000 nabíjačiek, často s vysokým výkonom, pričom v budúcom roku majú pribudnúť ďalšie.

Tesla Supercharger
Nabíjacie stanice Tesla | Zdroj: Depositphotos

Tretí okruh problémov je informačný a psychologický. Medzi verejnosťou stále koluje obrovské množstvo mýtov a predsudkov, ktoré slabá a nejednotná osveta nedokáže vyvrátiť. Ľudia sa bežne obávajú tzv. „dojazdovej úzkosti“, majú strach z rýchlej degradácie a extrémne drahej výmeny batérie, alebo majú skreslené predstavy o reálnej rýchlosti nabíjania.

K tomu sa pridáva prirodzený konzervativizmus a desiatky rokov zvyku na spaľovacie motory. Chýba systematická informačná kampaň, ktorá by na základe reálnych dát a skúseností slovenských majiteľov elektromobilov tieto obavy zrozumiteľne a dôveryhodne vyvrátila.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok blesková správa, pošta, slovenská pošta POZOR: Slovenská pošta vydala VAROVANIE. Ak vám kuriér donesie takýto balíček, okamžite volajte 158!
Ďalší článok Mimoriadne JE TO TU: Prichádza takmer 60 % zdražovanie. Čelíme masívnej zmene, ktorá nás môže položiť (čo sa deje)

Najčítanejšie

POZOR, automobilka, auto
Schválili tvrdý zákaz. Po dovŕšení 68 rokov si za volant vozidla už nesadnete
8. decembra 2025
Obrázok vygenerovaný umelou inteligenciou Gemini
KALKULAČKA: Ako overiť nárok na energopomoc. Štát spustil nový web (ako to funguje)
8. decembra 2025
mimoriadne, EÚ
Už to začalo a ťažko to zastaviť: Európu čaká niečo, čo tu ešte nebolo. Pripraviť sa musia aj Slováci (čo sa deje)
10. decembra 2025
peniaze, fond, euro, bankovky, minimálna mzda, penzia, príspevok, dávky, garančné poistenie, fiktívne živnosti
Štát chce Slovákom znovu napáliť vyššiu DPH. Proti návrhu sa búria aj „vlastní“
8. decembra 2025

Najnovšie články

  • Steam po novom (opäť) pustíte aj na Windows 7. Lepšie však bude to neskúšať
  • Zamietli vám energopomoc? Môžete podať námietku. Takto to spravíte
  • 10 sanitiek za 5,7 milióna €: Štát má na konte ďalší meganákup, vraj ich treba
  • Pomôžte si sami: 2-minútový test, ktorý odhalí, kto vám znižuje rýchlosť internetu
  • Zlomový rok 2026: Slovákom hrozí presne to, čoho sa báli

Bude sa vám páčiť

Vedci podrobne monitorujú sociálne siete. Podľa príspevkov vedia odhaliť blížiacu sa epidémiu

25. novembra 2025
GSR2

EÚ robí veľké zmeny. Od júla 2026 musia mať autá povinne viac asistentov, môžu zdražieť

25. novembra 2025

Česká firma nakupovala čínske drony. Ukrajinskej armáde ich predávala 20-násobne drahšie

25. novembra 2025
Slovensko, EÚ

Európska komisia žiada od Slovenska okamžité vysvetlenie. Nepáči sa jej konanie vlády

25. novembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?