Globálny predaj batériových elektrických vozidiel (BEV) v prvom polroku 2025 opäť nabral na sile. Po minuloročnom spomalení sa trh oživil vďaka extrémne silnému rastu v Číne a obnovenej dynamike v Európe. Vyplýva to z najnovšej analýzy poradenskej spoločnosti PwC, na ktorú upozornil denník Teraz.sk.
Podľa zverejnených dát prekročil počet celosvetových registrácií nových elektromobilov v prvom polroku 2025 hranicu 5,9 milióna kusov. To predstavuje výrazný medziročný nárast o 37 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Ide o citeľné zrýchlenie, keďže za celý rok 2024 vzrástol globálny predaj len o približne 14 %.
Elektromobily ťahá hlavne Čína, USA zaostávajú
Analýza potvrdzuje, že dominantnou silou na trhu zostáva Čína. Predaj nových elektromobilov tam v prvej polovici roka vyskočil o neuveriteľných 47 % na 3,7 milióna vozidiel.
Oživenie zaznamenala aj Európa, kde predaj stúpol o 25 % na rekordných 1,2 milióna elektromobilov. Podľa analytikov PwC európske predaje podporilo najmä sprísňovanie emisných limitov. Napriek rastu však Európa postupne stráca svoj podiel na globálnom trhu, a to práve v dôsledku rýchlejšej expanzie v Číne.
Tretím najväčším trhom zostávajú Spojené štáty, ktoré však vo vývoji výrazne zaostávajú. V prvom polroku tam bolo zaregistrovaných len 592 000 nových elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast iba o 7 %.

Problémy nemeckých automobiliek
Experti z PwC upozornili, že z enormného rastu na najväčšom svetovom trhu príliš neprofitujú nemecké automobilky. Ich predaje batériových elektrických vozidiel v Číne sa v prvom polroku dokonca prepadli o 32 %. Týmto značkám sa však v rovnakom období darilo na domácom európskom trhu, kde zaznamenali významný nárast predajov.
A čo Slovensko?
Hoci počet registrovaných elektromobilov vo svete stúpa, Slovensko je na tom stále veľmi zle. A môže za to viacero dôležitých faktorov.
Pomalá adopcia elektromobilov na Slovensku je realitou a nepriaznivá ekonomická situácia spolu so slabou informovanosťou sú dvoma kľúčovými piliermi tohto problému. Nejde však o jediné dôvody; v skutočnosti je to výsledok súhry viacerých negatívnych faktorov, ktoré vytvárajú pre elektromobilitu na Slovensku veľmi náročné prostredie.
Najväčšou a najzásadnejšou prekážkou je ekonomická bariéra, ktorá sa skladá z troch hlavných častí.
Prvou je stále veľmi vysoká obstarávacia cena elektromobilov v porovnaní s autami so spaľovacím motorom. Druhou je nižšia kúpna sila obyvateľstva v porovnaní so západnou Európou, čo znamená, že cenový rozdiel niekoľkých tisíc eur je pre slovenskú domácnosť oveľa väčšou záťažou.
Tretím a absolútne kľúčovým faktorom je absencia systematickej a dlhodobej štátnej podpory. Zatiaľ čo väčšina európskych krajín masívne podporuje nákup elektromobilov štedrými dotáciami, ktoré ich cenu často vyrovnávajú s cenou spaľovacích áut, na Slovensku boli dotačné schémy len krátkodobé, s obmedzeným rozpočtom a momentálne neexistujú. Bez tejto pomoci je pre priemerného Slováka kúpa elektromobilu stále finančným luxusom.
Druhým masívnym problémom je nedostatočná a zle štruktúrovaná nabíjacia infraštruktúra. Toto nie je len otázka počtu verejných nabíjačiek pozdĺž diaľnic, ale predovšetkým tzv. „panelákový problém“. Drvivá väčšina obyvateľov miest na Slovensku žije v bytových domoch, kde nemajú prístup k vlastnému parkovaciemu miestu a nemôžu si tak nainštalovať domácu nabíjačku (wallbox).
Pre týchto ľudí je predstava každodenného hľadania a čakania na voľnú verejnú nabíjačku natoľko nepraktická a stresujúca, že ich to od kúpy elektromobilu úplne odrádza. Práve absencia možnosti pohodlného a lacného nočného nabíjania doma je pre väčšinu Slovákov neprekonateľnou prekážkou.
Ako sme vás informovali v samostatnom článku, v súčasnosti máme na Slovensku takmer 3 000 nabíjačiek, často s vysokým výkonom, pričom v budúcom roku majú pribudnúť ďalšie.

Tretí okruh problémov je informačný a psychologický. Medzi verejnosťou stále koluje obrovské množstvo mýtov a predsudkov, ktoré slabá a nejednotná osveta nedokáže vyvrátiť. Ľudia sa bežne obávajú tzv. „dojazdovej úzkosti“, majú strach z rýchlej degradácie a extrémne drahej výmeny batérie, alebo majú skreslené predstavy o reálnej rýchlosti nabíjania.
K tomu sa pridáva prirodzený konzervativizmus a desiatky rokov zvyku na spaľovacie motory. Chýba systematická informačná kampaň, ktorá by na základe reálnych dát a skúseností slovenských majiteľov elektromobilov tieto obavy zrozumiteľne a dôveryhodne vyvrátila.