V Spojenom kráľovstve dochádza po apríli 2025 k výraznému prepadu predaja elektromobilov, na vine sú výrazne sprísnené daňové pravidlá. Cenovo drahšie bezemisné vozidlá, ktoré boli doteraz zvýhodnené úplným daňovým oslobodením, musia po novom odvádzať ročný príplatok – tzv. Expensive Car Supplement (ECS).
Poplatok vo výške 425 libier ročne počas prvých piatich rokov sa vzťahuje na všetky elektromobily presahujúce cenovú hranicu 40-tisíc libier. Spoločne s povinným ročným poplatkom Vehicle Excise Duty (VED) vo výške 195 libier to pre majiteľov elektrických áut znamená dodatočné finančné zaťaženie až 3 100 libier počas šesťročného obdobia vlastníctva vozidla.
Daňová záťaž výrazne spomalila adopciu elektromobility
Podľa aktuálnych trhových dát zaznamenal trh elektromobilov vo Veľkej Británii v apríli 2025 dramatický pokles, kedy ich podiel spadol na iba 20,4 %. Uplynulý marec pritom britskému trhu priniesol rekordné predaje bezemisných vozidiel s medziročným nárastom o 41,7 % a trhový podiel vyšplhajúci sa na 25,3 %. Zavedenie ECS a s tým spojený finančný tlak vyústili do výraznej aprílovej stagnácie.
Táto situácia vytvára neistotu okolo budúcnosti plánovanej elektrifikácie automobilového trhu. Vláda Spojeného kráľovstva si stanovila cieľ dosiahnuť do roku 2030 až 80-percentný podiel predaja bezemisných áut, pričom mediálny cieľ na rok 2025 je 28 %. Súčasný prepad predajnosti tak predstavuje značnú prekážku v plnení týchto ambícií.
Problém prehlbuje aj porovnanie cien elektromobilov a klasických spaľovacích vozidiel. Priemerná cena elektrických áut sa dnes pohybuje na úrovni približne 50-tisíc libier, čo predstavuje zhruba o 10-tisíc libier viac než u podobných automobilov so spaľovacím motorom. Celý daňový systém je pritom nastavený nerovnomerne – až 89,3 % predajov elektromobilov v krajine realizujú firemné subjekty, ktorým na rozdiel od bežných spotrebiteľov naďalej zostávajú priaznivé daňové podmienky cez zvýhodnenú sadzbu dane z tzv. nepeňažných benefitov (Benefit-in-Kind, BIK).
Automobilky žiadajú zmenu, vláda zvažuje zásah
Najväčší automobiloví hráči na trhu – výrobcovia Stellantis či Ford – vyjadrili nespokojnosť s aktuálnym daňovým usporiadaním, ktoré podľa nich veľmi negatívne vplýva na rozvoj elektromobility v krajine. Z pohľadu Fordu je súčasná politika vlády dokonca označená ako dlhodobo neudržateľná, keďže vytvára riziko spomalenia kľúčovej transformácie celého odvetvia dopravy.
Na kritiku výrobcov už reaguje aj britská vláda. Nedávne vyjadrenie ministerky dopravy po cestách Lilian Greenwood naznačuje, že kabinet aktuálne zvažuje čo najskoršiu úpravu limitu pre ECS pri bezemisných vozidlách, čím by finančný tlak na spotrebiteľov výrazne polevil a opäť by sa mohli viac motivovať ku kúpe elektromobilov. Pomerne rýchla zmena legislatívy týmto smerom by mohla nastať už v najbližších fiškálnych balíkoch vlády.
Cenovo dostupnejšie elektromobily môžu oživiť trh
Istú mieru optimizmu pre budúcnosť trhu s elektrickými autami prináša očakávaný príchod nových, cenovo dostupnejších modelov od etablovaných značiek ako Renault, Volkswagen či skupiny zastrešené koncernom Stellantis. Vytvorenie finančne dostupnejších verzií elektromobilov by malo podporiť ich širšiu adopciu.
Ak vláda Spojeného kráľovstva zároveň pristúpi k plánovanej úprave ECS a zmierni daňovú záťaž pre zákazníkov, výsledný synergický efekt by mohol citeľne pomôcť naplniť štátne elektrifikačné ambície. Takáto koordinovaná akcia by zároveň z dlhodobého hľadiska odstránila riziko stagnácie celej elektrickej transformácie dopravy v regióne. Naopak, prípadné pomalé zavádzanie opatrení môže ešte výraznejšie ohroziť splnenie strategických cieľov Veľkej Británie a negatívne zasiahnúť celý automobilový sektor.