YouTube je bez akýchkoľvek pochýb najobľúbenejšou (a najväčšou) videoplatformou na svete. Hoci sa v priebehu rokov objavilo viacero potenciálnych konkurentov, služba spadajúca pod Google vždy odolala, a to najmä vďaka dlhej histórii a úzko prepojenému ekosystému. Silné renomé však neznamená, že sú zákazníci so všetkým spokojní. Obzvlášť problematické sú reklamy, ktoré sú nielenže čoraz dlhšie a častejšie, ale taktiež ich nemožno nijak obísť. Celé roky tento problém riešili AdBlocky, respektíve blokovače reklám, no dnes je situácia iná.
Ako informuje server Mobilizujeme.cz, YouTube už dávnejšie potvrdil, že nebude tolerovať používanie blokovačov reklám. Google zaviedol systémy, ktoré dokážu tieto programy celkom spoľahlivo identifikovať a následne odmietať spustiť videá. A v posledných dňoch v tejto iniciatíve ešte viac pritvrdila. Čoraz viac blokovačov už nedokáže obchádzať prísne obmedzenie, čo pre používateľov predstavuje značné komplikácie.
Veľké množstvo programov na blokovanie reklám bolo zablokovaných a používateľom sa začali zobrazovať upozornenia ako „Blokovanie reklám na YouTube nie je povolené“ alebo „Blokovanie reklám porušuje podmienky služby YouTube“.

Samozrejme, tento krok vyvolal okamžitú vlnu kritiky na sociálnych sieťach, kde mnohí používatelia vyzývajú Google, aby tento boj vzdal. YouTube si veľmi dobre uvedomuje význam reklamných príjmov, a teda nemá v úmysle ustúpiť – blokovače priamo ohrozujú hlavný zdroj financovania platformy.
Prečo sú reklamy pre YouTube tak dôležité?
Treba si uvedomiť, že nič nie je zadarmo. Aby mohol YouTube priebežne implementovať nové funkcie, vylepšovať tie existujúce a vyplácať tvorcov, potrebuje zarábať. Zároveň ale nechce, aby bol všetok obsah za poplatok, keďže to by mnoho používateľov absolútne netolerovalo.
Riešenie? Kompromis. Namiesto toho, aby boli videá spoplatnené, gigant zaviedol reklamy, ktoré generujú príjmy každým zhliadnutím. Používatelia tým pádom nemusia platiť za svoj obľúbený obsah, avšak musia mať ochotu obetovať trochu komfortu. Alternatívou je aktivácia prémiového členstva (YouTube Premium) za mesačný poplatok. Tým sa reklamy nezobrazujú.
Kto je v práve?
Do istej miery obidve strany. Pokiaľ ide o stranu platformy, tá rozhodne má nárok na zárobky, z ktorých dokáže financovať svoje aktivity a kompenzovať tvorcov, ktorí udržiavajú jej popularitu. Pokiaľ ide o (neplatiacich) používateľov, tí musia túto skutočnosť akceptovať a jednoducho pripustiť, že každý musí z niečoho žiť.
Je ale pravda, že YouTube v poslednom období reklamy výrazne zintenzívňuje. Myslíme tým, že sú čoraz dlhšie, zobrazujú sa častejšie a v mnohých prípadoch sa nedajú preskočiť. Situácia v tomto ohľade vyeskalovala natoľko, že to vyzerá, že YouTube v podstate tlačí používateľov k tomu, aby si zaplatili prémiové členstvo. A to už, aspoň z hľadiska etiky, hraničí so šedou zónou.

Kde stoja blokovače reklám?
Blokovače reklám sú náramne obľúbené práve vďaka inzerčnému modelu YouTube. Je ale pravda, že porušujú podmienky služby, keďže platformu nekalo oberajú o príjmy. Dá sa teda pochopiť, prečo s nimi Google má tak veľký problém, a teda sa ich snaží aktívne obmedzovať.
Pokiaľ skutočne nemáte v úmysle tolerovať inzerciu, máte len jediné riešenie – kúpiť si YouTube Premium. Získate tak legitímny prístup k ničím nerušenému obsahu. Samozrejme, ak si na YouTube pozriete jedno video za týždeň, asi sa vám to veľmi neoplatí, no ak platformu používate aktívne, skúste nad tým porozmýšľať.
Alternatívne môžete skúsiť aktivovať si VPN službu, „prehodiť sa“ do inej krajiny a zakúpiť si členstvo za zníženú cenu. Veľmi obľúbenou destináciou je v tomto smere Argentína, kde YouTube Premium stojí výrazne menej ako na Slovensku. Ani to však nie je úplne etické a Google už potvrdil, že si plánuje posvietiť aj na túto praktiku.