Predaj elektromobilov vo Veľkej Británii naráža po apríli 2025 na vážne prekážky kvôli sprísneným daňovým pravidlám. Na rozdiel od minulosti, keď boli bezemisné vozidlá kompletne oslobodené od viacerých poplatkov, aktuálne čelia výraznému finančnému zaťaženiu. Hlavným faktorom, ktorý negatívne ovplyvňuje predaje elektromobilov, je takzvaný príplatok za drahé vozidlá – Expensive Car Supplement (ECS).
Ten predstavuje ročný poplatok vo výške 425 libier po dobu piatich rokov pre vozidlá s cenou nad 40-tisíc libier. Pripočítaním štandardného ročného poplatku za vozidlo (Vehicle Excise Duty – VED) vo výške 195 libier to znamená pre majiteľov elektromobilov dodatočné zaťaženie až 3 100 libier počas šesťročného obdobia vlastníctva auta.
Výrazný pokles predajov ohrozuje plány na elektrifikáciu
Podľa dostupných štatistík sa v apríli 2025 podiel elektromobilov na trhu prepadol na 20,4 %. Ide o vážny krok späť oproti vládnym ambíciám, ktoré prostredníctvom tzv. ZEV mandátu stanovujú mediálny cieľ na úrovni 28 %. Automobilky pritom do roku 2030 musia dosiahnuť, aby až 80 % všetkých predaných áut bolo bezemisných. Súčasná situácia tak môže ohroziť naplánovaný prechod k elektrifikácii dopravy.
Pred zavedením ECS vykazovali elektromobily v Spojenom kráľovstve rekordné čísla. Napríklad marcové predaje elektromobilov zaznamenali prudký medziročný nárast o 41,7 %, pričom trhový podiel sa dostal až na 25,3 %. Zavedenie nových poplatkov tak spôsobilo výraznú stagnáciu v apríli. A to aj napriek tomu, že výrobcovia sa pokúsili tlmiť dopady ECS agresívnym znižovaním cien jednotlivých modelov až tesne pod kritickú hranicu 40-tisíc libier.
Problém prehĺbuje aj to, že priemerná cena elektromobilu sa pohybuje okolo 50-tisíc libier, čo je približne o 10-tisíc libier viac ako cena porovnateľných spaľovacích automobilov. Zo štatistík SMMT navyše vyplýva, že súkromní zákazníci tvoria len 10,7 % z celkového predaja elektromobilov, zatiaľ čo firemní zákazníci stále profitujú z daňových výhod prostredníctvom priaznivejších sadzieb dane z nepeňažných benefitov (BIK). Tieto nevyrovnané podmienky vytvárajú ďalší tlak na bežných spotrebiteľov.

Automobilky kritizujú súčasnú daňovú politiku
Najväčší výrobcovia áut, ako napríklad Stellantis a Ford, už verejne vyjadrili nespokojnosť s aktuálnym daňovým rámcom, ktorý podľa ich názoru spomaľuje adopciu elektromobility. Ford dokonca podľa dostupných informácií označil súčasnú daňovú politiku Spojeného kráľovstva za dlhodobo neudržateľnú, pretože hrozí pribrzdením kľúčového momentu vývoja celého automobilového sektora.
Vláda sa týmto obavám zrejme neobracia chrbtom. Ministerka pre dopravu po cestách Lilian Greenwood v nedávnom liste poslancovi parlamentu uviedla, že kabinet intenzívne zvažuje úpravu hranice cenového limitu ECS pri bezemisných autách. Ide pritom o krok, ktorý by zásadne zmiernil finančný tlak na bežných zákazníkov a motivoval ich k častejšiemu nákupu elektromobilov. Práve úprava limitu by mohla byť zavedená už v rámci niektorého z najbližších fiškálnych opatrení.
Nástup dostupnejších elektrických modelov môže pomôcť
Istou nádejou pre pozitívnejší vývoj trhu je očakávaný príchod cenovo dostupnejších elektromobilov. Výrobcovia ako Renault, Volkswagen alebo značky patriace pod skupinu Stellantis pracujú na uvedení cenovo atraktívnych vozidiel, ktoré by mohli presvedčiť viac spotrebiteľov k prechodu na bezemisnú mobilitu. Pokiaľ sa zároveň podarí vláde prispôsobiť legislatívu, najmä zmiernením limitu ECS, môže ísť o synergický efekt schopný obnoviť rastúci trend podielu elektromobilov na celkových predajoch.
Trh Veľkej Británie tak momentálne stojí na križovatke. Ak vláda promptne zareaguje na existujúce bariéry a podporí dostupnosť cenovo prijateľných bezemisných áut, krajina má reálnu príležitosť splniť svoje strategické ciele v oblasti elektrifikácie dopravy. Ak však opatrenia budú prichádzať príliš pomaly, môže to výrazne spomaliť prechod k udržateľnej doprave a ovplyvniť aktivity celého automobilového sektora.