Motoristi, ktorí počas letných mesiacov jazdia na zimných pneumatikách, si pravdepodobne neuvedomujú viacero rizík a nepríjemností, ktoré tým vznikajú. Napriek tomu, že zákon použitie zimných pneumatík v lete výslovne nezakazuje, odborníci varujú, že bezpečnostné aj ekonomické dôsledky môžu znamenať značné komplikácie.
Zimné obutie skracuje pneumatikám životnosť a zvyšuje spotrebu paliva
Zimné pneumatiky majú odlišnú konštrukciu v porovnaní s letnými a vyznačujú sa predovšetkým mäkšou gumovou zmesou a iným typom dezénu. V ideálnych zimných podmienkach takáto pneumatika zabezpečuje vynikajúce vlastnosti pri teplotách pod bodom mrazu a na zasneženej alebo zľadovatenej vozovke. Avšak v letnom období, keď teploty šplhajú vysoko nad 20 stupňov Celzia, tieto prednosti miznú.
Podľa údajov expertov, v letných vysokých teplotách môžu zimné pneumatiky stratiť až 60 % svojej životnosti kvôli nadmernému opotrebeniu mäkšej zmesi. Tá sa na rozpálených cestách rýchlejšie zahrieva a deformuje, čo spôsobuje ich rýchlejšie opotrebovanie. Okrem toho letné jazdenie na zimných gumách výrazne zvyšuje valivý odpor, ktorý je dokonca vyšší než pri používaní univerzálnych, celoročných pneumatík. Vyšší valivý odpor následne vedie k zvýšeniu spotreby paliva vozidla, čo predstavuje zbytočne vyššie finančné náklady namiesto očakávanej úspory.
Zimné pneumatiky v horúčavách predlžujú brzdnú dráhu
Odborníci upozorňujú, že používanie zimných pneumatík pri vysokých teplotách znižuje bezpečnosť nielen samotného vodiča, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Kvôli horšej priľnavosti na rozhorúčenom asfalte sa výrazne predlžuje brzdná dráha vozidla. To môže v kritických dopravných situáciách znamenať vyššie riziko nehody a obzvlášť závažné následky havárie.

V prípade nehody môže poisťovňa pristúpiť aj ku kráteniu poistného plnenia, ak motoristovi dokážu, že použitie nevhodného typu alebo opotrebovaných zimných pneumatík priamo ovplyvnilo vznik alebo rozsah škody. Poisťovne štandardne posudzujú každú nehodu individuálne, pričom pneumatiky na aute sú jedným z dôležitých kritérií pre stanovenie konečného plnenia. Ak na aute v lete zostane zimné obutie, ktoré spôsobí napríklad dlhšiu brzdnú dráhu a nedostatočné zastavenie vozidla, výsledkom môže byť náraz v oveľa vyššej rýchlosti a tým pádom väčšia škoda.
Staré pneumatiky nepatria na cesty bez ohľadu na hĺbku dezénu
Okrem samotného typu pneumatík by motoristi mali sledovať aj ich vek. Na bočnici je uvedené číslo DOT, ktoré prezrádza rok a týždeň výroby pneumatiky. Všeobecné odporúčanie odborníkov znie, že pneumatiku je vhodné používať maximálne 10 rokov od dátumu výroby bez ohľadu na to, aká je hĺbka dezénu. Staršie pneumatiky, aj keď vizuálne spĺňajú kritériá minimálneho opotrebenia, môžu skrývať rôzne poškodenia alebo zmenené vlastnosti gumovej zmesi, čo významne ohrozuje bezpečnosť jazdy.
Motoristom, ktorí využívajú celoročné pneumatiky, odborníci odporúčajú venovať zvláštnu pozornosť práve hĺbke dezénu. Minimálna zákonom predpísaná hĺbka pre letné pneumatiky je 1,6 milimetra a v prípade zimného obutia je to aspoň 4 milimetre. Ak túto hranicu motoristi nerešpektujú, hrozí im nielen zvýšené riziko nehody, ale tiež možné krátenie výšky poistného plnenia.
Pre efektívnu ochranu vlastného zdravia, bezpečnosti a financií by preto motoristi mali pneumatikám venovať dostatočnú pozornosť a obúvanie prispôsobiť ročnému obdobiu, na ktoré sú jednotlivé typy pneumatík konštruované. Jazdenie so správnymi pneumatikami je rozhodujúce nielen pre bezpečnosť a ekonomickú efektívnosť dopravy samotného vodiča, ale aj všetkých ostatných účastníkov cestnej premávky.