Keď vám na palubnej doske auta zasvieti výstražná kontrolka, vždy by ste mali zbystriť a venovať konkrétnemu problému svoju pozornosť. Ak zasvieti kontrolka motora, pre mnohých vodičov to znamená paniku, ale nie vždy je dôvod na obavy. Každopádne, toto upozornenie netreba ignorovať.
Svietiaca ikona motora na palubovke signalizuje, že niečo nie je v poriadku a ako píše motoristický portál Autoviny.sk, internet je plný rád, ako túto kontrolku vypnúť. Používatelia vám môžu dať „overené“ tipy a medzi jeden z nich patrí odpojenie batérie auta na desať sekúnd. Skutočne vám však toto pomôže a predídete problému s motorom?
Kontrolka motora
Ako sme naznačili v úvode, na internete nájdu motoristi rady, ako sa tejto svietiacej kontrolky zbaviť. Mnohí spomínajú odpojenie mínusového pólu z autobatérie. Treba počkať pár sekúnd a kontrolka potom zhasne. Signalizácie toho, že niečo nie je v poriadku, sa síce zbavíte, ale nevyriešite tým primárny problém. Chyba nezmizne, len ju „schováte“. Ako upozorňujú odborníci na motorizmus, takýmto odpojením batérie si navyše môžete rozhodiť nastavenie rádia, adaptáciu prevodovky aj ďalších elektronických systémov. Tvrdia tiež, že odpojenie na pár sekúnd nestačí. Aby výstražná kontrolka z palubovky zmizla, niekedy je nutné batériu odpojiť na 10 až 15 minút. Záleží to od konkrétneho typu vozidla.

Prečo problém netreba ignorovať?
Rozsvietenie kontrolky vo väčšine prípadov nie je náhodné. Ak za ním stojí vážnejší problém, koledujete si o drahú opravu. A čím dlhšie budete problém ignorovať, tým nákladnejšia môže byť následná oprava. Kontrolka môže signalizovať napríklad zlyhanie lambda sondy, prerušenie zapaľovania alebo poruchu katalyzátora. Ak budete dlho jazdiť so zlým pomerom zmesi paliva, nesprávnym časovaním alebo prehrievaním výfukových plynov, môžete si vážne poškodiť motor automobilu. Kontrolku sa teda neoplatí nasilu „vypínať“, ale dôležité je pátrať po chybe, ktorá ju spustila.
Diagnostika je lepšie riešenie
Ako sme spomenuli, v prvom rade by ste mali zistiť, čo kontrolka signalizuje a kde by mohol byť problém. Väčšina moderných áut disponuje štandardizovaným OBD-II rozhraním a pomocou neho viete čítať chybové kódy. Postačí vám na to malý Bluetooth skener, ktorý kúpite už za ceny pohybujúce sa okolo pár desiatok eur. K identifikácii kódu budete potrebovať aj vhodnú aplikáciu, napríklad Torque, Piston alebo Car Scanner. Ako uvádzajú motoristickí odborníci, niektoré chyby sú dočasné a dajú sa ľahko odstrániť, napríklad vlhkosť v konektore. Iné sú závažnejšie a vyžadujú okamžitú opravu. Diagnostika chyby sa preto ukazuje ako rozumnejší krok, než rady z internetu, ktoré nabádajú na odpojenie batérie, aby výstražná kontrolka zhasla.