Obchodné reťazce takmer neustále vymýšľajú nové spôsoby, ako spotrebiteľom čo najviac uľahčiť a spríjemniť nakupovanie. Hojne využívanou inováciou sú pritom samoobslužné pokladne, ktoré dokážu ušetriť kopu času (a silným introvertom kontakt s personálom). Je však pravda, že občas vedia byť celkom problematické. Nezriedka nejde presne naskenovať čiarový kód, prípadne sa váhe nepozdáva zadané množstvo pečiva.
Toto všetko si reťazce veľmi dobre uvedomujú a niektoré už dokonca pracujú na systémoch, ktoré tieto problémy navždy pochovajú. Jedným z nich je Albert, český reťazec, ktorý konkuruje predovšetkým Kauflandu a Tescu. Ako píše server Živě.cz, spoločnosť sa chystá vybaviť samoobslužné pokladne vo svojich predajniach umelou inteligenciou. A sľubuje skutočne nevídané kapacity.
Po úspešnom pilotnom projekte, ktorý začal pred necelzm rokom v dvoch predajniach v hlavnom meste Českej republiky – Prahe, sa technológia rozšírila do približne 50 obchodov, pričom do konca tohto roka má byť implementovaná vo všetkých 350 predajniach siete.
Ako to funguje?
Nové pokladne sú vybavené kamerou umiestnenou nad váhou a softvérom založeným na strojovom učení. Tento systém dokáže automaticky rozpoznať nebalený tovar, ktorý bežne nemá čiarový kód. Typicky ide o pečivo, ovocie či zeleninu.
Predajca následne potvrdí správnosť rozpoznania alebo v prípade potreby opraví nesprávne určený produkt. Ak však AI systém rozpozná tovar správne, celý proces je výrazne rýchlejší, než keby predavač musel daný výrobok manuálne vyhľadávať v pokladničnom systéme.
Jednoduchšie pre všetkých
Podľa Jiřího Marečka, riaditeľa komunikácie reťazca Albert, je hlavným cieľom inovácie zjednodušenie práce zamestnancov aj zlepšenie zákazníckeho servisu. „V Alberte veríme v inovácie, ktoré majú zmysel. Umelá inteligencia nachádza uplatnenie v rôznych oblastiach, vrátane zrýchlenia a zjednodušenia práce na pokladniach,“ uviedol Mareček.

AI technológia tak prinesie výhody nielen zákazníkom, ktorí budú obslúžení rýchlejšie a pohodlnejšie, ale aj zamestnancom, ktorým odpadne časovo náročné vyhľadávanie tovaru v systéme.
Nielen samoobslužné pokladne
Stojí za zmienku, že Albert využíva umelú inteligenciu aj v ďalších oblastiach svojho fungovania. Optimalizuje zásobovanie, spracováva faktúry a pomáha riešiť personálnu agendu v rámci oddelenia ľudských zdrojov. Navyše v predajniach a skladoch už reťazec používa automatizované roboty na upratovanie priestorov, čo ďalej zefektívňuje každodenné operácie.
Cieľom týchto technologických noviniek je podľa reťazca zvýšiť efektivitu predaja, zlepšiť zákaznícku skúsenosť a zároveň zjednodušiť prácu zamestnancov.
Dočkáme sa aj na Slovensku?
Táto inovácia sľubuje naozaj obrovský prínos, len je škoda, že sa z nej zatiaľ môžu tešiť len Česi. Pokiaľ ale bývate blízko hraníc a nemáte ďaleko do Alberta, nemusí to byť až taký problém. Koniec koncov, môže to byť výhodnejšie nielen časovo, ale aj finančne.