Ojazdené autá sú pre mnohých vodičov jedinou voľbou. Nové sú často drahé a nemôže si ich dovoliť každý. Teraz ale prichádza správa, ktorá nepoteší ani tých, čo vsádzajú na „jazdenky“. Ojazdené autá totižto zdražujú a aktuálna situácia naznačuje, že tomu tak bude aj v budúcnosti. Téme sa venoval český portál Seznam Zprávy.
Portál sa porozprával so šéfkou skupiny Aures Holding Karolínou Topolovou, pod ktorú patrí aj sieť najväčších českých autobazárov AAA Auto. Tá hovorí, že najviac sa predávajú autá, ktoré majú päť až osem rokov. Priemerná cena takéhoto vozidla sa pohybuje okolo 315 tisíc českých korún, čo je zhruba 12700 eur. Pre lepšie porovnanie vývoja cien, ešte pár rokov dozadu stálo takto staré auto len 240 tisíc českých korún (cca 9700 eur). Takéto ceny boli aktuálne pred pandémiou COVID-19.
Ojazdené autá budú drahšie
Zlou správou je, že odborníci na motorizmus predpokladajú zvyšovanie cien aj v budúcnosti. Vývoj na slovenskom trhu s ojazdenými autami môže byť podobný ako na tom českom. Topolová spresnila, že posledných niekoľko mesiacov môžeme vidieť stabilitu v cenách, ale podľa nej bude vývoj iný. Dôvodom je veľký tlak na ceny nových vozidiel a ten so sebou prináša aj tlak na ceny na sekundárnom trhu, čiže na trhu s ojazdenými autami.
Vodiči najčastejšie siahnu po benzíne
Štatistiky ukazujú, že vodiči sú verní klasike a najčastejšie siahnu po staršom aute, ktoré má benzínový motor. Nakoľko sú oba trhy prepojené (trh nových aj ojazdených áut), výrobcovia reagujú. Napríklad česká automobilka Škoda Auto nedávno zdražila svoje benzínové modely a to by sa malo čoskoro odraziť aj v cenách ojazdených benzínových áut. A práve autá značky Škoda sú v českých autobazároch na vrchole rebríčka a predávajú sa najlepšie. Topolová pre portál Seznam Zprávy spresnila, že rokmi sa menia modely. Kedysi patrila k najpredávanejšej Škoda Fabia, stálicami sú napríklad Octavia vo verzii comi, ale do prvej desiatky sa pretlačili aj SUV vozidlá Karoq a Kodiaq. Podľa šéfky skupiny Aures Holding vozidlá Škoda Auto tvoria až 30 percent všetkých objemov predajov.
Elektromobilom sa zatiaľ nedarí
Hoci Európska únia tlačí na postupný prechod zo spaľovacích áut na elektromobily, vodiči im akosi stále neprišli na chuť. V rámci predajov ojazdených áut tvoria elektrické vozidlá stále menšinu. Predávajúci však pozorujú pomaly narastajúci záujem zo strany kupujúcich. Topolová dodala, že EV nezažívajú v Česku taký boom ako v iných európskych krajinách, ale záujem tu rozhodne je, hoci v menšej miere.
Nový typ prevádzok ojazdených áut
Segment ojazdených áut podľa nej narástol a jedným z dôvodov je aj to, že záujemca môže mať auto prakticky hneď. Na niektoré nové autá sa totižto čaká týždne až mesiace. Nehovoriac o tom, že staršie auto je spravidla lacnejšie a motorista môže ušetriť nemalú finančnú čiastku. A keďže kupujúci majú o ojazdené autá narastajúci záujem, spoločnosť chce expandovať. Prichádza s novým konceptom Auto Express, čo sú malé kontaktné miesta nachádzajúce sa napríklad na parkoviskách retailových supermarektov. Nový typ prevádzok chce spoločnosť spustiť okrem Česka aj na ďalších trhoch – na Slovenku a v Poľsku.