Slovenské banky si prechádzajú bezprecedentnou technologickou transformáciou, ktorú poháňa najmä masívne využívanie cloudu a umelej inteligencie (AI). Vyplýva to z výsledkov tretieho komplexného prieskumu inovácií, ktorý 13. júna zverejnila Národná banka Slovenska (NBS). Prieskum, realizovaný na vzorke 110 finančných inštitúcií, zároveň poukazuje na prehlbujúcu sa inovačnú priepasť medzi veľkými a malými hráčmi na trhu.
Banky aktívne digitalizujú
Prieskum potvrdil akceleráciu digitalizácie naprieč celým sektorom. Najdôležitejšou infraštruktúrou zostáva cloud, ktorého využívanie dosiahlo 79,1 percenta, čo je nárast oproti 71,9 percenta v roku 2022. Éra osobných návštev kamenných pobočiek taktiež ustupuje, keďže digitálne založenie účtu (onboarding) ponúka už 62 percent bánk a poisťovní. Banky tiež evidujú výrazný nárast v počte klientov, ktorí si účty otvárajú online.
Výrazne sa presadzuje aj AI, ktorú implementovalo už 41,8 percenta inštitúcií, pričom v bankovníctve je to až 65,4 percenta a v poisťovníctve 51,7 percenta. Z týchto firiem až 91,3 percenta už využíva nástroje generatívnej AI na analýzu dokumentov, komunikáciu so zákazníkmi či automatizáciu procesov. Robotická automatizácia procesov (RPA) najviac prenikla do poisťovníctva, kde ju využíva 62 percenta respondentov na optimalizáciu interných funkcií.
Dva inovačné svety
Štúdia tiež odhalila, že slovenský finančný trh je rozdelený na „dva inovačné svety“. Na jednej strane sú veľké finančné skupiny so zahraničným kapitálom, ktoré inovujú na lokálnej aj medzinárodnej úrovni a využívajú zdieľané zdroje. Na druhej strane stoja menšie domáce subjekty, ktoré hľadajú cestu k inováciám vlastnými silami a prostredníctvom lokálnych partnerstiev.

S rastúcou digitalizáciou rastú aj obavy z bezpečnosti. Až 67,3 percenta respondentov označilo kybernetickú bezpečnosť za svoju absolútnu prioritu a takmer tretina (29,1 percenta) plánuje výrazne zvýšiť výdavky v tejto oblasti. Banky zároveň volajú po jasnejších usmerneniach od NBS a žiadajú workshopy a školenia na podporu zavádzania nových technológií.
Sú aj problémové oblasti
Prieskum napokon ukázal aj oblasti s nižšou mierou adopcie nových technológií. Riešenia pre zjednodušenie regulácie (RegTech) využíva len 31,8 percenta firiem a analýzu veľkých dát (Big Data) implementovalo približne 20 percent inštitúcií. Najmenej využívanou technológiou zostáva Internet vecí (IoT) s mierou adopcie len 7,3 percenta.
NBS sa snaží inovácie aktívne podporovať prostredníctvom svojej infraštruktúry. Jej Inovačný hub od roku 2019 poskytol konzultácie už viac ako sto spoločnostiam a pomohol im zosúladiť ich produkty s reguláciou. Od roku 2022 funguje aj Regulačný sandbox, ktorý umožňuje firmám testovať inovácie v kontrolovanom prostredí pod dohľadom regulátora, čo znižuje riziká a urýchľuje uvedenie nových služieb na trh. O vstup do tohto sandboxu prejavilo záujem sedem subjektov.
Prečítajte si tiež
Bankový sektor ponúka viacero zaujímavých noviniek, pričom jedna z nich sa týka aj absolútne najväčšej banky na slovenskom trhu – Slovenskej sporiteľne. Tá oznámila výrazné zmeny v rámci svojich služieb a obchodných podmienok. Zaujímavosťou je, že nezačnú platiť všetky narázovo – prídu v dvoch etapách. Prvá sa zrealizuje už 9. augusta, druhá je naplánovaná 5. októbra.
Priamo či nepriamo sa dotknú takmer všetkých klientov, preto si myslíme, že by o nich bolo dobré vedieť. Všetky zmeny, ktoré sa chystajú, nájdete na tomto odkaze.