Na pultoch známeho obchodného reťazca Lidl sa objavila novinka, ktorá vyvolala rozporuplné reakcie. Na svoje si neprídu milovníci pravého mäsa a ani vegáni. Ide totižto o hybridné mäso.
Ako uvádza poľský portál Wiadomości Handlowe, v belgickej prevádzke diskontu Lidl je nová ponuka mäsa. Ide o takzvané hybridné mäso, ktoré je mleté a má zaujímavé zloženie.
Lidl predáva hybridné mäso
Zákazníci v Belgicku môžu ochutnať netradičné mäso. To je zložené zo živočíšnych aj rastlinných bielkovín, pričom podiel mäsa v tomto výrobku je 60 percent. Zvyšných 40 percent tvoria spomínané rastlinné bielkoviny. Lidl týmto krokom začal ponúkať svojim zákazníkom udržateľný produkt. Nejde pritom o prvý pokus s takzvaným hybridným mäsom.
Lidl v oficiálnom vyjadrení povedal, že cieľom je znížiť negatívny vplyv produkcie mäsa na životné prostredie, vrátane emisií CO2, spotreby vody a poľnohospodárskej pôdy. Niečo podobné tento nemecký reťazec skúšal už v roku 2024, avšak v Holandsku.

Vývoj bol dlhodobý
Reťazec hovorí, že kým sa produkt dostal na pulty obchodov, prešiel dlhým vývojom. Zákazníkom chcel poskytnúť kvalitný výrobok, ktorý by bol chutný a zároveň šetrnejší k životnému prostrediu. Hybridné mleté mäso má takmer rovnakú chuť ako klasické mäso. 60 percent tvorí hovädzie mäso a 40 percent rastlinná bielkovina z hrachu.
Bežný zákazník vraj toto mäso od klasického nerozozná. Textúra aj chuť je podľa slov reťazca prakticky nezmenená. „Vývoj tohto produktu trval pomerne dlho, pretože sme chceli zachovať chuť. Dovolím si tvrdiť, že aj skutoční milovníci mäsa si rozdiel sotva všimnú,“ povedal Sam Van Lier, nákupca zodpovedný za Belgicko a Luxembursko.
Reakcia na nárast cien mäsa
Nový trend spoločnosti Lidl, ktorý postupne zavádza do svojich európskych prevádzok, nemusí mať len ekologický podtext. V európskych krajinách v poslednom období stúpa cena mäsa, avšak zmes rastlinných bielkovín je o desiatky percent lacnejšia ako štandardné mleté hovädzie mäso.
Mnohé domácnosti preto nižšiu cenu tohto hybridného mäsa privítajú. Ako sme spomenuli, hybridné mäso dá aspoň čiastočnú úľavu prírode. Podľa údajov, ktoré prezentovala spoločnosť Lidl, môže zavedenie 40-percentného podielu rastlinných bielkovín do mäsa znížiť emisie CO2 až o 37,5 percenta. Hybridné riešenie sa tak ukazuje ako prijateľný kompromis.
Bude takýto hybrid bežným?
Lidl nie je jediný reťazec, ktorý do svojej ponuky zavádza hybridné produkty. Napríklad reťazec Albert Heijn v Belgicku uviedol v tomto roku na trh až 15 rôznych hybridných produktov. Táto ponuka zahŕňa napríklad mliečne nápoje, klobásy alebo nátierky. Všetky tieto produkty obsahujú zmes rastlinných a živočíšnych zložiek.
Zdá sa, že európske reťazce sú ochotné čoraz viac experimentovať s ponukou a neboja sa ani nových formátov produktov. Kľúčové však zostáva, ako na tieto hybridné produkty zareagujú samotní spotrebitelia. Ak sa chuť produktu nelíši od tradičného a navyše je tento hybridný výrobok lacnejší a ekologickejší, môže to byť nový trend, ktorý postupne zavedú aj ďalšie reťazce.