Keď je reč o cenovo dostupných elektromobiloch, väčšine asi okamžite napadne Čína, ktorá v poslednom období priam valcuje globálnu scénu. Elektromobily čínskeho pôvodu sú tak lacné, že Európska únia (EÚ) rozhodla v prospech zavedenia dovozných ciel, aby im domáci, teda európski producenti, mali šancu konkurovať. Nie je to však len východ, na čo by si Brusel mal dávať pozor. Silná konkurencia, pokiaľ ide o cenovo dostupné elektrické vozidlá, sa formuje aj na západe, konkrétne v Mexiku. Na základe poznatkov portálu Electrek o tom informuje FonTech.sk.
V posledných rokoch sa Mexiko stáva veľmi významným hráčom na globálnom trhu s elektrickými vozidlami, pričom sa špecificky zameriava práve na segment cenovo dostupných modelov. Tento strategický krok je reakciou na rastúcu dominanciu Číny v oblasti elektrických áut, teda najmä lacných modelov. Krajina si kladie za cieľ posilniť svoju nezávislosť a ponúknuť konkurencieschopné riešenia v oblasti udržateľnej dopravy.
Investuje kopu peňazí aj času
Mexická vláda pod vedením prezidentky Claudie Sheinbaumovej investuje výrazné prostriedky do domácej výroby elektromobilov, pričom hlavným cieľom je sprístupniť elektrickú mobilitu širším vrstvám obyvateľstva. Súčasťou tejto vízie je nielen výroba, ale aj rozvoj infraštruktúry a produkcia lítia, čo je kľúčová surovina pre batérie.
Vo vývoji sú už prototypy kompaktných elektrických vozidiel, pričom Mexiko sa chce stať sebestačným a zároveň riešiť výzvy, ako je obmedzená infraštruktúra nabíjania či vysoké ceny dostupných značiek, medzi ktoré patrí napríklad Tesla. Ambíciou je priniesť modely, ktoré budú dostatočne lacné a pritom konkurencieschopné v porovnaní s čínskymi dovozmi.

Čínske elektromobily prevládajú, sú príliš výhodné
Čínske automobilky, ako už bolo spomenuté, dominujú globálnemu trhu s cenovo dostupnými elektromobilmi. Dôvodom je pritom nielen zásadný technologický pokrok, ale aj štedrý dotačný plán Pekingu, ktorý výrazne zvýhodňuje domácich producentov.
Kľúčovým čínskym hráčom je automobilka BYD, ktorá v apríli tohto roka v Európe prekonala Teslu, pokiaľ ide o registráciu nových vozidiel. Vyplýva to z údajov analytickej spoločnosti JATO Dynamics.
V priebehu apríla v našich zemepisných šírkach zaregistrovalo 7 231 elektromobilov značky BYD, zatiaľ čo Tesla si v rovnakom období pripísala 7 165 registrácii. Analytici hovoria o prelomovom bode, keďže BYD sa na väčšinu európskych trhov, teda mimo Nórska a Holandska, oficálne dostalo len nedávno, presnejšie koncom roka 2022. Tesla tak po rokoch jednoznačnej dominancie utrpela prepad na druhé miesto v prospech „zelenáča“.
BYD pritom nežiari len na európskej scéne. Tesla uvoľnila miesto čínskemu konkurentovi aj z globálneho hľadiska. V prvom štvrťroku 2025 predal celosvetovo približne milión vozidiel, z ktorých asi 416-tisíc boli plne elektrické modely. Tesla za rovnaké obdobie predala iba 337-tisíc elektromobilov, čo už je výraznejší rozdiel.
Obrovské cenové rozdiely
Úspech čínskej automobilky z veľkej časti spočíva práve v cenovej dostupnosti. Exemplárnym príkladom je model Seagull, ktorý stojí len okolo 12-tisíc dolárov. Pre porovnanie, v USA sa priemerná cena elektrického auta pohybuje medzi 50- až 60-tisíc dolárov, pričom model Seagull je v Latinskej Amerike k dispozícii za 21-tisíc dolárov, čo je takmer dvojnásobok domácej ceny.
Mexickí predstavitelia veria, že ich vlastné lacné elektromobily by mohli túto dynamiku narušiť a oslabiť čínsku prevahu, čím by zároveň posilnili domácu ekonomiku a technologickú suverenitu.

Rozvoj výroby lacných elektrických vozidiel v Mexiku však prináša aj zložité obchodné otázky. Vďaka dohode USMCA (dohoda medzi USA, Mexikom a Kanadou) môžu automobily vyrobené v Mexiku vstupovať na americký trh bez cla alebo s minimálnymi clami, pokiaľ spĺňajú požadované kritériá týkajúce sa pôvodu dielov a pracovných štandardov.
Tento systém zároveň umožňuje čínskym spoločnostiam expandovať do USA prostredníctvom Mexika a potenciálne obchádzať clá, ktoré zaviedla administratíva prezidenta Joea Bidena v snahe ochrániť domácich výrobcov. Vývoj v Mexiku tak bude mať významný vplyv nielen na latinskoamerický, ale aj na severoamerický trh s elektromobilmi.