Slovenské domácnosti čaká už o rok a pol ďalšie zdražovanie, ktoré sa dotkne pohonných látok aj vykurovania. Od roku 2027 sa totiž začne uplatňovať nový systém emisných povoleniek, ktorý sa bude vzťahovať aj na budovy a dopravu. Hoci majú tieto povolenky začať platiť až v budúcnosti, už teraz sa s nimi obchoduje na burze a ich cena je výrazne vyššia, ako pôvodne očakávala Európska únia, píše SITA.sk.
Ako uviedol hlavný ekonóm Trinity Bank Lukáš Kovanda, od roku 2027 by mali takzvané „povolenky druhého typu“ zaťažiť napríklad pohonné látky či vykurovanie bytov. Doteraz platný systém „povoleniek prvého typu“ sa týkal hlavne emisne náročných priemyselných podnikov, ako sú oceliarne, cementárne či elektrárne.
Ceny sú vyššie, než sa čakalo
Hoci do spustenia nového systému zostáva ešte rok a pol, s povolenkami pre domácnosti sa už na burze obchoduje. Minulý piatok sa termínový kontrakt pre rok 2028 predával za cenu 81,4 eura za kus, teda za tonu emisií. Ich cena pritom rastie, keďže začiatkom mája, kedy sa začali predávať, stáli 76,4 eura.
Tieto ceny sú oveľa vyššie, s akými pôvodne počítala Európska únia, ktorá hovorila o cenovom strope 45 eur za tonu emisií. „Už pred spustením povoleniek druhého typu v odborných kruhoch panovali vážne pochybnosti, či je tento strop, na ktorý sa odvolávajú aj mnohí českí politici, možné udržať,“ skonštatoval Kovanda.

Výsledok? Masívne zdražovanie
Vyššia cena povolenky sa priamo premietne do koncových cien pre spotrebiteľov. Hoci presný dopad na slovenské ceny zatiaľ nie je vyčíslený, analytik Kovanda priblížil odhad pre susedné Česko. Tam by podľa neho mohli pohonné látky v dôsledku nových povoleniek zdražieť o 15 až 18 českých korún na liter (približne 60 až 72 centov), pričom v extrémnych prípadoch by nárast mohol dosiahnuť až 27 českých korún (vyše 1 eura).
Podobný nárast nákladov sa očakáva aj pri domácnostiach, ktoré na vykurovanie využívajú plyn alebo iné fosílne palivá.
Priamy finančný dopad sa pritom očakáva aj na Slovensku – dotkne sa prakticky každého, najviac však nízkopríjmových a vidieckych domácností.
V prvom rade sa to prejaví na cenách pohonných látok. Keďže povolenky zaťažia emisie z dopravy, dodávatelia premietnu tento nový náklad priamo do cien benzínu a nafty na čerpacích staniciach. Hoci presný dopad na slovenské ceny ešte nie je vyčíslený, odhad analytika pre susedné Česko hovorí o možnom zdražení o 60 až 72 centov na liter, v extrémnych prípadoch aj viac.
Pre bežnú rodinu, ktorá denne dochádza za prácou autom, to bude znamenať desiatky eur mesačne navyše len na dopravu.
Druhým priamym dopadom bude zvýšenie nákladov na vykurovanie. Nový systém sa vzťahuje aj na budovy, takže domácnosti, ktoré na kúrenie využívajú fosílne palivá, najmä zemný plyn, si takisto priplatia. To sa prejaví na ročnom vyúčtovaní za energie a opäť to najviac pocítia ľudia žijúci v starších a menej zateplených rodinných domoch.
Okrem týchto priamych vplyvov existuje aj nepriamy, ktorý sa dotkne všetkých. Vyššie ceny palív znamenajú drahšiu dopravu tovaru. Tieto zvýšené náklady si firmy a obchody premietnu do cien všetkých produktov a služieb, od potravín až po spotrebný tovar. Nové povolenky tak prispejú k celkovej inflácii a ďalšiemu znižovaniu kúpnej sily obyvateľstva.
Treba však upozorniť, že Európska únia si je týchto sociálnych rizík vedomá a na ich zmiernenie vytvorila takzvaný Sociálny klimatický fond. Z neho by mali členské štáty, vrátane Slovenska, financovať opatrenia na pomoc najzraniteľnejším domácnostiam, napríklad formou priamych príspevkov alebo dotácií na zatepľovanie či ekologickejšie formy dopravy. Kľúčové však bude, ako efektívne dokáže slovenská vláda tieto nástroje využiť na ochranu svojich občanov.

Benzín a nafta za 2 eurá?
Na chvíľu sa ešte vrátime k pohonným hmotám, respektíve benzínu a nafte. Tie totiž môžu od roku 2027 zdražieť extra výrazne. Kým v súčasnosti sú ceny benzínu a nafty ovplyvňované hlavne vývojom na svetových trhoch, od roku 2027 sa do popredia dostane úplne nový faktor, teda systém obchodovania s emisnými povolenkami ETS II.
Pri očakávanej cene povolenky 200 eur za tonu CO2 by tak mohlo dôjsť k zdraženiu pohonných látok až o 60 centov na liter. Ak by sa súčasná priemerná cena 95-oktánového benzínu pohybovala okolo 1,50 eura, mohla by po zavedení ETS II narásť na 2,10 eura.
Podľa odborníkov z európskych výskumných centier, ako je napríklad nemecké Centrum pre európsky výskum vedené Achimom Wambachom, je takýto vývoj pravdepodobný a realistický. V období do roku 2030 sa navyše predpokladá, že cena emisnej povolenky bude kolísať medzi 100 až 300 eurami za tonu CO2, čo znamená, že v konečnom dôsledku môžu byť cenové výkyvy ešte výraznejšie.
Prečítajte si tiež
Pokiaľ ide o vykurovanie, komplikácie nás možno neminú už v tomto roku. Dôvodom je pomalšie plnenie zásobníkov plynu, čo však zatiaľ nepredstavuje veľké riziko. Ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas-SD) potvrdila, že zásobníky plynu v Európskej únii sú v priemere naplnené na 54 percent, zatiaľ čo na Slovensku je to 43 percent.
Tento stav je v polovici júna podľa nej „normálny“, pretože zásobníky sa napĺňajú hlavne v letných mesiacoch, keď je plyn na trhoch najlacnejší.
Podrobnejšie sme sa plneniu plynových zásobníkov, ako aj možným rizikám spätým s nadchádzajúcou vykurovacou sezónou, venovaliv. samostatnom článku na tomto odkaze.