TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: EÚ odklepla drastickú zmenu: Rozhodnutie, s ktorým prišla, nečakal nikto, ani skeptici!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

EÚ odklepla drastickú zmenu: Rozhodnutie, s ktorým prišla, nečakal nikto, ani skeptici!

Nové pravidlá umožnia výrobcom áut hodnotiť emisie každé tri roky. Automobilky sa tak vyhnú pokutám a získajú čas na inovácie.

19. júna 2025 10:39
Lukáš Zachar
19. júna 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Automobilky už nebudú musieť emisné limity plniť každý rok, ale v trojročných cykloch
  • Zmena pravidiel im umožní investovať viac do ekologických technológií
  • EÚ naďalej plánuje zakázať výrobu áut so spaľovacími motormi od roku 2035

Automobilový priemysel v Európskej únii si môže dočasne vydýchnuť. Ministri EÚ na rokovaní v Bruseli definitívne odsúhlasili nové pravidlá hodnotenia emisných limitov CO2. Tie umožňujú výrobcom osobných áut a dodávok hodnotiť splnenie cieľov v trojročných intervaloch namiesto každoročného reportovania. Nový predpis začne platiť krátko po jeho zverejnení v Úradnom vestníku EÚ.

Doteraz museli automobilky každoročne preukázať, že splnili stanovené limity emisií oxidu uhličitého. Ak sa im to nepodarilo, hrozili im vysoké pokuty už v aktuálnom roku. Teraz sa ich hodnotenie flexibilne spriemeruje počas troch rokov, konkrétne od roku 2025 do roku 2027. Automobilky tak získajú priestor a čas na prípadné korekcie a technické inovácie, ktoré im umožnia efektívnejšie plniť požadované emisné limity.

Čo nová flexibilita znamená pre výrobcov v praxi?

Podľa nových pravidiel si automobilky môžu „rozložiť“ splnenie emisných cieľov v rámci trojročného obdobia. Ak napríklad v roku 2025 prekročia limit, v nasledujúcich dvoch rokoch majú možnosť túto odchýlku kompenzovať zlepšením technológií a znížením emisií. Výrobcovia sa pokute nevyhnú jedine vtedy, ak celkový priemer emisií za celé trojročné obdobie prekročí stanovenú hodnotu.

NEWSBYTE
Deutsche Telekom šokuje Slovensko: Hromadné prepúšťanie zasiahne 150 ľudí, toto je dôvod

Deutsche Telekom šokuje Slovensko: Hromadné prepúšťanie zasiahne 150 ľudí, toto je dôvod

Dôchodkový systém v kolapse: Mladá generácia si sľubované peniaze nikdy neuvidí, čo s tým?

Dôchodkový systém v kolapse: Mladá generácia si sľubované peniaze nikdy neuvidí, čo s tým?

Od nového roka viac peňazí na účte: Jednoduchá zmena, ktorá poteší všetkých zamestnancov aj dôchodcov

Od nového roka viac peňazí na účte: Jednoduchá zmena, ktorá poteší všetkých zamestnancov aj dôchodcov

Deutsche Telekom šokuje Slovensko: Hromadné prepúšťanie zasiahne 150 ľudí, toto je dôvod
Deutsche Telekom šokuje Slovensko: Hromadné prepúšťanie zasiahne 150 ľudí, toto je dôvod
Dôchodkový systém v kolapse: Mladá generácia si sľubované peniaze nikdy neuvidí, čo s tým?
Dôchodkový systém v kolapse: Mladá generácia si sľubované peniaze nikdy neuvidí, čo s tým?
Od nového roka viac peňazí na účte: Jednoduchá zmena, ktorá poteší všetkých zamestnancov aj dôchodcov
Od nového roka viac peňazí na účte: Jednoduchá zmena, ktorá poteší všetkých zamestnancov aj dôchodcov

Podľa aktuálnych cieľov EÚ majú automobilky znížiť priemerné emisie nových vozidiel zo súčasných 116 gramov CO2 na 93,6 gramov na kilometer. Každé vozidlo predané nad tento limit by znamenalo pokutu 95 eur za každý gram emisií nad povolenú hranicu. V praxi by to mohlo znamenať obrovské finančné dôsledky pre veľkých výrobcov áut. Vďaka flexibilnejšiemu systému však firmy dostanú cenný čas, aby sa s týmito limitmi dokázali úspešne vysporiadať.

Priestor na inovácie, no problémy nekončia

Analytici očakávajú, že nová legislatíva poskytne výrobcom áut viac finančného priestoru na technologický rozvoj. To znamená intenzívnejšie investície do vývoja ekologických riešení, ako sú hybridné pohony, elektrické vozidlá či ďalšie technológie s nižšou spotrebou paliva.

Hoci automobilky uvítali toto rozhodnutie s úľavou, problémy v sektore tým ešte zďaleka nekončia. Podiel elektrických vozidiel, ktoré sú nevyhnutné na dosiahnutie cieľov, stále stagnuje na približne 15 % predajov. To nie je dostatočné pre plynulé dosahovanie limitov stanovených EÚ v dlhodobom horizonte. Výrobcovia tak čelia výzve, ako zvýšiť záujem zákazníkov o elektromobily, ktoré sú stále drahšie než tradičné vozidlá.

EÚ drží smer k zákazu spaľovacích motorov

Napriek zmierneniu pravidiel pre najbližšie roky, Európska únia naďalej drží svoje dlhodobé ambície. Do roku 2035 plánuje úplne zakázať výrobu vozidiel so spaľovacími motormi. Tento krok má zásadne znížiť uhlíkovú stopu dopravy a podporiť prechod na úplne ekologické formy mobility.

Automobilový sektor patrí medzi strategické odvetvia európskeho hospodárstva. V celej EÚ zamestnáva približne 13 miliónov ľudí a tvorí až 14 percent hrubého domáceho produktu. Preto sú všetky regulácie v tejto oblasti citlivo sledované. Cieľom aktuálnych zmien je preto poskytnúť automobilkám dostatok priestoru na prispôsobenie sa ekologickým požiadavkám bez ohrozenia ich konkurencieschopnosti voči globálnym hráčom, akými sú automobilky z USA či Číny.

Neprehliadnite

Ruský plyn, návrh garancií
Zlomí Fico EÚ alebo EÚ Fica? Rozhoduje sa o mimoriadne dôležitej budúcnosti Slovenska
Mimoriadne, Slovensko, vláda, štát, zákon, legislatíva, novela, zákaz
Regulačný úrad bije na poplach: TOTO rozhodnutie bude pre Slovensko likvidačné
EÚ, zákaz vjazdu
Potvrdili ZÁKAZ benzínových áut: EÚ našla dosť dôkazov (+ dátum)

Nové emisné pravidlá sú pre európsky automobilový priemysel vítaným krokom, no súčasne zdôrazňujú aj nevyhnutnosť technologických inovácií a zmien v zákazníckych preferenciách. To, ako sa výrobcovia s týmito výzvami vyrovnajú, bude rozhodujúce nielen pre budúcnosť európskeho trhu s automobilmi, ale aj pre dlhodobé plány EÚ v oblasti ochrany klímy.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Mimoriadne, peniaze, karta MIMORIADNE: Potvrdili zatiaľ NAJVÄČŠÍ útok. Je bezpochyby najhorší za dlhý čas, cieľom sú aj Slováci!
Ďalší článok Smartfón, peniaze Ušetríte STOVKY eur: Veľký operátor má MEGA akciu, využiť ju môžete ihneď (čo treba vedieť)

Najčítanejšie

peniaze, blesková správa
Zobudíme sa do zlého sna: POTVRDILI ďalšie zvýšenie cien. Slováci budú viac platiť za absolútne základnú vec
13. júla 2025
Dopravná značka ZBE
Vodiči, POZOR: Začala platiť nová dopravná značka. Kto ju nepozná, dostane pokutu 200 €
13. júla 2025
Radar
Tu radšej dávajte pozor: Nasadili 450 rýchlostných radarov, vodiči im neujdú, pokuty počítajú v MILIÓNOCH eur
13. júla 2025
Vylialo sa 100 000 litrov rádioaktívnej vody: Potvrdili únik z najväčšieho jadrového reaktoru v Európe
14. júla 2025

Najnovšie články

  • AKTUÁLNE: Ďalšia POHROMA na Slovensku. Veľká IT firma prepúšťa, 150 ľudí ostane bez práce
  • POZOR: Slováci prídu o peniaze ako nikdy predtým. Čo sa s tým dá spraviť? Skoro nič (+ čísla)
  • SKVELÁ správa: Slováci dostanú na výplate VIAC peňazí, je za tým jednoduchá matematika (čo sa deje)
  • Samsung ochudobnil Galaxy Z Fold7 o kľúčovú funkciu. Mnohí to nechápu
  • Nová daň je brutálna: Ceny sa na Slovensku zo dňa na deň zvýšili o 100 %

Bude sa vám páčiť

EÚ, USA, Európska únia, Spojené štáty

EÚ nechce rozhnevať Trumpa a na odvetné clá si netrúfa. Zatiaľ

13. júla 2025
Peniaze euro bankovky a mince

V peňaženkách nám čoskoro pribudnú nové eurové mince. TAKTO budú vyzerať (FOTO)

13. júla 2025

Benzín za VYŠE 2 € za liter: EÚ presadzuje TVRDÚ zmenu, donúti nás kúpiť elektromobily?

13. júla 2025
mimoriadne, Robert Fico

Fico dal Únii ultimátum: Slovensko čaká osudové rozhodnutie o ruskom plyne, čas sa kráti

12. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?